Upacara-upacara menjadi tumpuan utama dalam amalan-amalan tantra. Tantra mengumpulkan pelbagai jenis amalan dan buah fikiran berbanding dengan menjadi satu sistem yang seragam. Oleh kerana banyak komuniti yang menggunakan istilah ini untuk amalan-amalan kaum mereka, maka sukar sekali untuk menjelaskan amalan-amalan tantra secara berkesan.
Komponen-Komponen
Andre Podoux mengambil maklum bahawa tiada persetujuan antara sarjana tentang ciri manakah yang membentuk amalan-amalan tantra. Tiada sebarang sastra juga yang menjelaskan mengenai hal ini. Menurut Anthony Tribe, salah seorang sarjana Tantra Buddha, amalan-amalan tantra yang dijalankan oleh penganut Buddha adalah seperti berikut:
- Kepentingan kepada tumpuan, terutamanya dalam pemujaan dewata
- Kepentingan kepada mantra-mantra
- Pembayangan dan penjatian diri dengan dewata
- Perlu kenaikan, tersembunyi dan rahsia
- Perlu guru atau acharya
- Penggunaan maṇḍala untuk upacara
- Melanggar norma-norma kemasyarakatan atau susila
- Penilaian semula tubuh
- Penilaian semula kedudukan dan peranan wanita
- Pemikiran berkadaran (termasuklah perkaitan jagat kecil atau jagat raya)
- Penilaian semula terhadap keadaan-keadaan mental yang negatif
- Amalan-amalan dan kepercayaan pawang serta yoga
- Amalan pemujaan Sakta, terutamanya pemujaan kepada Matṛkas, iaitu dewi-dewi pemusnah raksasa dalam kepercayaan orang Hindu
- Agama-agama tantri yang khusus seperti Kapalika dan Kaula
- Sastra-sastra tantra itu sendiri.