Diwartakan bahawa Ravaṇa terasa letih menggemparkan bumi seluruhnya, maka baginda pun menghadap Betara Śiva memohon mokṣa, kelepasan dari samsara yang tidak berkesudahan. Betara Śiva sebaliknya memberikan puṇya kebal dari dibunuh oleh senjata. Baginda menyatakan bahawa Ravaṇa mesti memohon mokṣa menerusi Betara Viṣṇu.
Menurut Śrīmad
Bhagavatam bab ke-6, sloka 43-50, jelas sekali bahawa Betara Śiva boleh
memberi kenaikan untuk jiva-jiva masuk ke alam rohani dan ke kayangan.
Jadi, baginda boleh membebaskan sesiapa saja. Namun, Ravaṇa semasa kelahiran lampaunya itu adalah seorang pengawal gerbang Viṣṇuloka,
bernama Jaya. Beliau itu disumpah oleh empat orang putera Brahma. Oleh
itu, untung nasib beliau itu terletak di tangan Betara Viṣṇu.
Dalam versi cetera Ravaṇa ini, peperangannya dengan Śrī Rāma boleh ditafsirkan sebagai topengan Ravaṇa untuk mencapai kematian, dan menerusi kematian itu, dibebaskan. Teriakan penuh hiba Ravaṇa yang tercatit dalam stotra ini, berbunyi, "Bilakah lagi aku akan berbahagia?"
Bacaan ini terus bergema di mulut penganut-penganut yang berbakti
kepada Betara Śiva sehingga kini dalam usaha mereka untuk memenuhi
keperluan duniawi dan mencapai kelepasan agung dari segala ikatannya.
Ravaṇa
mempunyai keperibadian yang rumit dan penuh paksaan, namun untuk
kebanyakan orang Hindu, baginda dipandang sebagai tokoh perwira lagenda,
pendita penuh cerdik, dan seorang suami yang penyayang bagi salah
seorang wanita sempurna daripada lima wanita Hindu sempurna yang lain, Mandodari. Mandodari, puteri kepada Maya, jelita dan penuh silsila. Mereka berputerakan Meghanāda (bunyi awan atau bunyi petir). Putera mereka itu menewaskan Betara Indra ketika itu, lalu digelar sebagai Indrajit. Moyang Ravaṇa pula adalah Brahma. Oleh itu, baginda turut mempunyai pengetahuan yang maju dalam matematik, sains serta ilmu perubatan.
Baginda
menjadi kelabu mata hati disebabkan oleh sikap ego dan kekuasaannya.
Baginda mempertonton kesaktian baginda sehingga hampir-hampir
menggerakkan Gunung Kailaśa, tempat
persemayaman Betara Śiva yang menjadi kuladevatanya. Betara Śiva
menghalang perbuatannya itu dengan segera menekan ibu jari kakinya ke
gunung tersebut sehingga hancur jari jemari Ravaṇa yang memegang gunung tersebut.
Ketika itulah terpacul stotra ini di mulut Ravaṇa. Oleh sebab itu, baginda pun terselamat dari kemurkaan Betara Śiva lalu turut dikurniai dengan Chandrahas. Chandrahas merupakan pedang bulan, salah satu senjata yang sakti dalam lagenda Hindu.