Jumaat, 25 Disember 2015

Kehidupan Selepas Kematian

O Svasti Astu


Masukan kita yang terkini adalah bercirikan alam ghaib atau alam rohaniah. Kita sering tertanya-tanya, apakah yang akan berlaku selepas kematian? Banyaklah agama dunia yang memberikan penjelasan menurut cara dan perbendaharaan kata menurut rantau terbitnya agama tersebut. 

Menurut penganut agama Abrahamic yang terkenal, kehidupan selepas kematian itu dijelaskan dengan perkataan akhirat. Yang mana konsep kerohanian mereka mengenal alam bumi, ajal manusia dan proses pengadilan sebelum kemasukan seseorang manusia itu ke syurga atau neraka. Namun, tiada pula konsep penjelmaan semula "roh" di tiga alam dunia ini seperti yang diajarkan dalam Bhagavadgita.

Bagi penganut agama Hindu dan yang sewaktu dengannya, ada pula kepercayaan kepada penjelmaan semula roh yang didasarkan kepada ajaran bhagavan Krishna. Dalam penelitian pencari-pencari kerohanian Hindu sendiri pun, terdapat beberapa kes yang dicatit dan dikaji yang menunjukkan mengenai penjelmaan semula roh dalam pelbagai jurang waktu kematian seseorang itu di alam bumi. Persoalan yang timbul, ke mana pula perginya roh itu selepass ajal tubuh sehingga dijelmakan semula ia di tiga alam? Sebenarnya berapa banyak alam yang wujud? Yayasan Kajian Sains Kerohanian (SSRF) sebenarnya ada menyediakan rencana sebagai sarana bantuan untuk penganut, manakala kita bawakan pula ke tatapan pembaca agar lebih tersebar meluas.

Sebagai perhatian, pembaca haruslah memahami dahulu konsep triguna atau tiga jaluran tenaga yang diwakili oleh sattva, raja dan tama supaya pandangan alam masyarakat Hindu boleh difahami dan diperjelas dengan mudah.

Isi Kandungan
Alam-Alam Halus di Jagat Raya

Pesanan oleh penaja laman, hargailah kehidupan anda yang kini. Jangan disia-siakan dengan perbuatan yang tidak-tidak. Kelak merana jiwamu.