Rabu, 6 Julai 2011

Kaliyugam, Zaman Kehancuran!

Empat Yuga

Menurut kata kitab-kitab Hindu, semua makhluk semesta ada tertulis pada Brahma bahawa mereka itu akan melalui empat pusingan terbesar dalam tiap-tiap pusingan penciptaan dan kemusnahan. Pusingan dunia ini akan penuh pada penghujung tiap-tiap kalpa.

Satu kalpa dikira dengan satu yuga. Satu yuga sama dengan satu abad dikira menurut tahun Brahma 10, 000 tahun dan dibahagikanlah ia ke dalam empat zaman atau yuga. Yuga maknanya zaman lah dalam bahasa moden kita. Ikut satu pusingan, satu pusingan yuga dianggarkan selama 4, 320, 000 tahun dan satu kalpa sama dengan 4, 320, 000, 000 tahun.

Empat yuga dipanggil sebagai Satyayuga, Tretayuga, Dwaparayuga, dan Kaliyuga. Satyayuga merupakan Zaman Kebenaran. Dikatakan ia bertahan selama empat ribu tahun Brahma. Tretayuga bertahan selama tiga ribu tahun Brahma. Dwaparayuga bertahan selama dua ribu tahun Brahma manakala Kaliyuga bertahan selama seribu tahun Brahma bersamaan dengan 432, 000 tahun bumi.

Dipercayai juga bahawa dunia sudah melalui tiga yuga. Kita kini berada dalam Kaliyuga dan yang teerakhir. Apa yang dimaksudkan sebenarnya oleh kesemua zaman-zaman ini dan mengapa ada pembahagian semua? Susah nak diterangkan kerana nampak seperti tak masuk di akal yang biasa.

Lagu Kejahilan dan Pengalaman Manusia!

Kesemua yuga ini melambangkan empat fasa pengalaman hidup manusia yang secara berperingkat hilang kesedaran dalam diri atau dalam diri halus masing-masing. Dipercayai oleh orang-orang Brahman bahawa manusia ini ada lima jenis diri iaitu:

1. Annamayagosa (diri rendah yang keji)
2. Pranamayagosa (diri nyawa)
3. Manomayakosa (diri ragasukma)
4. Vignanamayagosa (diri kebijaksanaan)
5. Anandamayagosa (diri kesukaan)

Ada teori lain yang menyatakan bahawa zaman-zaman ini dibahagikan berdasarkan kepada tahap hilangnya kebenaran dari dunia ini. Dikatakan bahawa kebenaran hanya wujud secara mutlak semasa Satyayuga. Pada masa Tretayuga, kebenaran mula hilang seperempat darinya. Masuk ke Dwaparayuga, seperdua kebenaran hilang dan dalam Kaliyuga ini hanya tinggal seperempat kebenaran sahaja. Kejahatan dan ketidakadilan mula menggantikan kebenaran dalam tiga yuga yang dilalui dalam sejarah dunia ini.

Dasavataram

Dalam empat yuga yang dilalui ini, diceritakan oleh orang Brahman bahawa dewa Vishnu menjelma sebanyak 10 kali dalam avatara yang berbeza-beza. Penjelmaan ini dikenali dengan nama Dasavatara. Pada Satyayuga, manusia itu secara rohaninya maju dan mempunyai kuasa meraga sukma yang tinggi.

Dalam Tretayugam, ramai orang masih kekal berada dalam kebenaran dan mengikuti cara hidup yang mulia. Sang Rama yang merupakan watak dalam Ramayana hidup pada zaman Tretayugam. Pada ketika Dwaparayugam, manusia hilanglah ilmu pengetahuan dari diri kebijaksanaan dan diri kesukaannya. Sang Krishna dilahirkan dalam Dwaparayugam. Kaliyugam yang paling teruk kerosakan adab sopan serta cara hidupnya.

Hidup dalam Kaliyugam

Kita kini berada dalam Kaliyugam. Dunia yang penuh dengan ketidaksucian dan kemaksiatan. Ramai yang memiliki ketulusan hati mula hilang dari dunia ini hari demi hari. Banjir, kebuluran, peperangan, jenayah, penipuan, dan bermuka-muka adalah ciri-ciri utama zaman ini. Namun, diberitakan oleh kitab suci bahawasanya kebebasan mutlak diperolehi hanya melalui zaman ini.

Tanda-tanda Kaliyugam

Kaliyugam berjalan dalam dua fasa:

Fasa yang pertama

1. manusia mula hilang keilmuan dalam dua diri tertingginya iaitu ilmu dari diri nyawanya yang menghuni jasadnya.

Fasa yang kedua

2. ilmu-ilmu sendiri yang meninggalkan manusia.
3. yang tinggal cuma kesedaran jasad kotor yang keji dan rendah.
4. kesannya, manusia kini bersikap tamak dan tak pernah cukup dengan apa yang dimiliki jasad kemahuan diri kejinya (hawa nafsu).

Jadi disebabkan oleh kesibukan jasad kita dan juga diri keji, serta penekanan yang diberikan kepada pencapaian kepada kebendaan yang keterlaluan, maka zaman ini dikenali sebagai Zaman Kegelapan. Ia adalah zaman apabila kita hilang sudah hubungan dengan diri dalaman kita, zaman yang dipenuhi dengan kejahilan!

Apa kata kitab-kitab lama????

Kedua-dua epik terkenal tidak kira di benua kecil India, negara-negara dalam benua India Hulu seperti Indonesia, Malaysia, Kemboja, Thailand, Myanmar, dan Laos iaitu Ramayana dan Mahabharata ada menyebut mengenai Kaliyugam. Dalam Thulasi Ramayana, Kakbhushundi memberitakan bahawa: "dalam Kaliyugam nanti, ranjang panas berisi dosa, laki-laki dan wanita semuanya akan ditempuhi oleh ketidakbenaran dan berkelakuan menjauhi ajaran Veda... setiap kebenaran itu akan ditelan oleh dosa dalam Kaliyugam. Semua kitab yang baik hilang. Penipu menciptakan berbilang-bilang kepercayaan yang diciptakan mereka walaupun mereka sebenarnya tiada faham apa pun..."

Dalam Mahabharata (Santi Parvam) Yuddhisthir pernah berkata: "...perundangan-perundangan Veda hilang secara beransur-ansur dalam setiap penghabisan pusingan zaman... tugasan dan tanggungjawab dalam Kaliyugam adalah dari jenis yang lain. tugasan dalam Kaliyugam secara keseluruhannya menjadi terbalik. Tugasan tertakluk kepada kuasa manusia itu sendiri."

Resi Vyasa juga menerangkan bahawa: "Dalam Kaliyugam nanti, tanggugjawab dari suruhan itu hilang dan manusia terganggu oleh ketidakadilan. Manusia itu semuanya menjadi mangsa kepada bayangan dan semua perbuatan amal itu ditelan oleh ketamakan!"

Apa Seterusnya Terjadi?????

Dijangkakan bahawa pada penghujung Kaliyugam ini, Maheswara atau Shivaji akan memusnahkan jagat raya dan seluruh jasad akan mengalami perubahan besar. Selepas itu, Brahma akan menciptakan semula jagat raya dan manusia akan menjadi "makhluk kebenaran" semula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan