Ahad, 11 Mac 2012

Buddha Wairochana

Ini merupakan bahagian mengenai Buddha Mahawairochana dalam bahasa Sansekerit.


Mahawairochana merupakan Buddha kahiyangan yang selalunya dalam kitab seperti Sutra Bunga Malai ditafsirkan sebagai jasad rohaniah atau istilahnya sambhogaakaya bagi Gautama Buddha. Dalam ajaran Buddha di negara Jepun, Wairocana ini selalu dilihat sebagai pandangan Sunyata atau kekosongan bagi jasadi penganut ajaran Buddha. 

Dalam rangka pandangan Lima Kebijaksanaan Buddha dari aliran Wajrayana, Wairocana merupakan titik tengahnya. Penemannya dalam ajaran Buddha di wilayah Tibet adalah Tara Puteh. Setiap Dhyani Buddha dalam tradisi Tibet selalunya ada peneman Buddha yang berbeza jantinanya.  

Pengenalan Wairocana

Ada dalam Sutra Jaring Brahma menyebut bahawa:

"Kini aku lah Buddha Wairocana yang duduk di puncak kelopak teratai. Ribuan bunga mengelilingiku itu merupakan ribuan kepada Buddha Sakyamuni. Setiap bunga itu menyokong ratusan juta loka. Dalam setiap loka itu muncul seorang Buddha Sakyamuni. Semuanya duduk di bawa pokok Bodhi. Semuanya menerima pencerahan dalam masa yang sama. Semua Buddha yang tak terkira ini ada Wairocana nya sebagaimana jasadnya juga ada."

Sutra Bunga Malai menyebut, kepercayaan kepada Buddha Wairocana ini berdasarkan kepada ajaran dari Sutra Mahawairocana yang dikenali sebagai Mahawairocanaabhisambodhi Tantra dan juga sedikit-sedikit dari Wajrasekhara Sutra yang juga dipanggil sebagai Sarwatathaagatattwasamgraha Tantra.

Wairocana disebut juga sebagai nama lain bagi Sakyamuni Buddha dalam Sutra Tapa bagi Kebenaran Bodhisattwa Sejagat yang tinggal di sebuah tempat yang dikenali sebagai "Cahaya Senantiasa Tenang".

Wairocana muncul dalam aliran-aliran ajaran Buddha di empayar China seperti:

1. Tiantai
2. Huayen

Wairocana dalam aliran Buddha di Jepun seperti:

1. Kegon
2. Tendai
3. Shingon 

Wairocana kemudian digantikan oleh Buddha Amitabha yang lebih terkenal selepas itu di China tapi kekal dihormati di Jepun. Bhikku Buddha, Dohan, menganggap Amitabha dan Wairocana sebagai satu dalam Dharmmakaya Buddha dan sebagai sifat sebenar pada asas segala benda hidup dan kejadian.  

Rupa

Berkaitan dengan kekosongan, rupa Wairocana dan saiznya menjadi peringatan bahawa kewujudan bersyarat sebenarnya merupakan kekosongan dan tanpa jati yang kekal. Rupa Buddha di Kuil Todai-Ji di Nara merupakan antara rupa gangsa yang terbesar di dunia. Yang kedua merupakan tugu rupa yang dihancurkan di Bamiyan di Afghanistan. Ia adalah salah satu gambaran Wairocana.     

Di Pulau Jawa di Indonesia, kuil Mendut yang dibina di abad ke-9 M berdekatan dengan Candi Borobodur di Magelang ditujukan kepada Dhyani Wairocana Buddha. Ia dibina oleh Sailendrawangsa dan mempunyai tugu batu setinggi tiga meter mewakili Dhyani Buddha Wairocana. Ia berada dalam asanna sila dan membuat dharmachakra mudra. Rupa itu diapit oleh Bodhisattwa Awalokiteswara dan Bodhisattwa Wajrapanni.  

Rupa Wairocana di China ada di wilayah Henan dekat mukim Lushan. Ketinggiannya dalam 126 meter dan ia merupakan antara rupa Buddha tertinggi di dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan