Jumaat, 9 Mac 2012

Erti Dharmma


Pengertian Dharmma

Dhamma boleh membawa erti...


  • Keadaan sifat yang begitu sahaja istilahnya yathaa bhuuta
  • Undang-undang alam yang dipertimbang secara bersama
  • Ajaran-ajaran Buddhaguru sebagai penjelasan kepada Undang-Undang Alam terpakai dalam masalah kesengsaraan manusia
  • Satu kejadian yang boleh diperhatikan misalnya pengalaman serta yang berkaitan dengannya
Terbitan Kata

Terbitan kata dhamma ini datang dari kata akar dhamm ertinya "menyokong" atau "mendukung". Dalam catatan lanjut ada menerangkan bahawa ia merupakan suatu yang menyokong atau mendukung pengamalnya dan menghalangnya dari terjatuh ke dalam keadaan yang menyeksakan atau menjelma dalam kewujudan yang buruk.

Konsep dharmma ini memerlukan kefahaman kepada erti yang meluas dan mendalam maknanya. Dharmma adalah untuk memupuk pengetahuan dan pengamalan undang-undang serta peraturan yang bersama-sama menyokong rentangan hakikat, fenomena semulajadi dan pembawaan manusia dalam kuasa yang saling bergantungan dan harmoni.    

Dhamma Winaya

Gautama Buddha merujuk kepada jalan yang diajarkannya kepada para shiksha sebagai dhamma winaya. Ia bererti jalan yang melatih pelajar. Jalan para Buddha merupakan jalan yang melatih diri seseorang dalam amalan yang dikenakan ke atas diri pelajar itu.

Latihan amali ini melibatkan menahan diri semampu mungkin dari kegiatan hubungan jenis menurut istilahnya disebut sebagai Brahmachariya, menurut Sila atau aturan sikap dan usaha bagi memupuk kesedaran dan kebijaksanaan. Hal ini ada diterangkan dalam Latihan Tiga Lipatan.    

Dalam kitab-kitab ajaran Buddha, ungkapan dharmma selalunya merujuk kepada ajaran-ajaran Buddha dan penelitian kitab-kitab misalnya kitab Winaya serta Sutta Pitaka dari kitab-kitab Bali secara kritikal. Lebih meluas lagi, ia turut melibatkan tradisi-tradisi penafsiran yang lebih baru dan tafsiran dari pelbagai aliran ajaran Buddha yang diperkembang untuk membantu menerangkan tentang ajaran Buddha.

Dalam tradisi Mahayana yang terkemudian, dapat dilihat terdapat kira-kira 84 000 ajaran yang diberikan oleh Buddha untuk pelbagai jenis orang menurut keperluan mereka. Dalam soal ini, ia seerti dengan ajaran-ajaran Buddha dalam dharmma yang terkandung dalam Tiga Mestika yang mana para penganut ajaran Buddha berlindung dengannya bagi mendapatkan kebahagiaan abadi.     

Tiga Mestika ajaran Buddha itu adalah Buddha yang mewakili penyempurnaan akal yang cerah, Dharmma mewakili ajaran-ajaran dan kaedah, serta Sangha yang merupakan masarakat yang bersungguh-sungguh beramal dengan Buddha dharmma, yang tak berbelah bagi menyokongnya, mendorongnya, dan menjalinkan persahabatan kerohanian.

Dhamma Wicaya

Pemupukan dan pencapaian kebijaksanaan merupakan sebagagian dari matlamat dan amalan yang terdapat dalam ajaran Buddha. Dalam usaha mencapai kebijaksanaan, seorang itu harus lah memahami sifat sesuatu benda atau dhamma dan bahagian dari amalannya menurut ajaran Buddha adalah dengan menyiasat sifat sesuatu. Yang ini lah kita sebut sebagai dhamma wicaya.

Ia bermaksud menggunapakai satu tujuan, pendekatan ilmiah dalam memahami hubungan punca antara pelbagai jenis kejadian. Panjang lebarnya lagi merujuk kepada pemerhatian sendiri yang berterusan diperbincang dalam ajaran-ajaran yang dicatatkan dalam Satipatthana Sutta.

Buddha sendiri dipanggil sebagai seorang penyelidik yang hebat. Hal ini kerana ajaran-ajaran baginda untuk keluar dari kesengsaraan menerusi penelitian hubungan punca antara penyebab-penyebab berbeza yang membentuk pemikiran dan jasad. Pencapaian gemilang dalam penelitian ini lah yang membentuk badan ajaran asal-muasal.

Badan Dharmma Buddha

Nilai-nilai dharmma itu adalah bersamaan dengan nilai-nilai yang terdapat pada sang Buddha dalam bentuk "Badan Kebenaran". Yang ini kita sebutnya sebagai Dhammakaya.

Dalam Samyutta Nikaya bahagian Wakkali Sutta, sang Buddha ada berkata kepada seorang pelajarnya Wakkali:

Yo kho Wakkali dhammam passati so mam passati.
Wahai Wakkali, barangsiapa yang melihat dhamma, maka dia akan melihat aku (Buddha).

Rujukan lain ada dalam Agganna Sutta dari Digha Nikaya yang mana sang Buddha berkata kepada Wasettha:

Tathaagatassa h'etam Wasettha adiwacanam dhammakayo iti pi...
Wahai Wasettha, Kata-kata Dhammakaya itu merupakan nama kepada Tathagata...

Ciri-Ciri Buddha Dharmma

Ajaran Buddha ada enam ciri utama, antaranya....

1. Swaakkhaato - Diisytiharkan sebaiknya
2. Sanditthiko - Boleh diperiksa
3. Akaaliko - Segera
4. Ehipassiko - Boleh datang dan lihat sendiri
5. Opanayiko - Memimpin seseorang mendekat kebebasan 
6. Paccatam weditabbo winnuuhi - Diketahui secara peribadinya oleh yang bijaksana

Dengan mengetahui ciri-ciri ini, penganut ajaran Buddha akan memperolehi keamanan abadi dan kegembiraan melalui amalan dhamma. Setiap orang itu bertanggungjawab terhadap dirinya dengan meletakkan dirinya dalam amalan yang hakiki.

Buddha dibandingkan juga dengan seorang tabib yang berkemahiran, dan dharmma pula dibandingkan dengan penawar yang bersesuaian. Walaupun ada seorang doktor yang hebat atau penawar yang ampuh sekali pun, pesakit masih lah tak dapat disembuhkan jika tidak diberi penawar yang sesuai dengan sakitnya. Maka amalan dhamma ini merupakan satu-satunya jalan bagi mencapai tahap terakhir dalam nibbana.

Ajaran ini bermula dengan pemahaman terhadap kamma atau perbuatan dan berkembang kepada kesannya dalam pemikiran seseorang, bagi mencapai pencerahan penuh perlu lah pula mengenali sifat pemikiran itu sendiri.     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan