Selasa, 8 Mei 2012

Pengenalan tentang Pranayam

Pranayam atau yoga pernafasan ini merupakan satu cabang pengajian mengawal pernafasan. Ia mengandungi siri-siri latihan utamanya yang bertujuan untuk memenuhi keperluan jasad dan mengekalkannya pada tahap kesihatan yang bertenaga.

Pranayam berasal dari kata-kata:

Prana bererti tenaga hidup
Yama bererti disiplin atau kawalan
Ayama bererti pengembangan, tidak menyekat atau lanjutan

Jadi, pranayam bererti teknik-teknik pernafasan atau pengawalan pernafasan. Hakikatnya, amalan yang membuka tenaga hidup dalaman ini tidak hanya meliputi kepada pernafasan yang mendalam. Ia bertujuan untuk para pengamal yoga lebih tumpuannya dalam proses bertapa. 

Dalam proses pernafasan kita, kita bernafas atau menyedut oksigen ke dalam badan kita. Ia melalui sistem badan kita dalam bentuk tenaga untuk mengecas bahagian-bahagian badan kita. Apabila kita meniup pernafasan pula, karbon dioksida akan terbebas dan melepaskan toksik-toksik dari badan kita. Melalui amalan pranayam ini, keseimbangan oksigen dan karbon dioksida dicapai. Menyerap prana melalui kawalan pernafasan menghubungkan jasad, minda dan roh kita

Hidup ini penuh dengan tekanan. Kerana tekanan kerja seharian, keluarga atau tekanan kewangan, kita cenderung untuk mengabaikan pernafasan kita. Jadi pernafasan kita menjadi lebih pendek dan laju. Penggunaan hanya sepecahan dari paru-paru menyebabkan kita kekurangan oksigen dan membawa kepada beberapa jenis kerumitan kesihatan. Sakit jantung, masalah tidur tidak teratur dan keletihan merupakan tanda bahawa kita kekurangan oksigen. Tenaga negatif dari masalah ini membawa kepada kekurangan prana dalam jasad kita. Melalui latihan pernafasan mendalam dan tersusun pranayam ini, kita memberi tenaga semula kepada jasad kita.   

Ada empat tahap pranayam

1. Arambha iaitu tahap permulaan yang mana seseorang itu berminat dengan pranayam atau menerima pencerahan mengenai keperluan kepada pranayam.
2. Ghata iaitu tahap apabila tiga sarira bergabung untuk menyelubungi jiwa. Tiga sarira ini adalah jiwa kasar, jiwa halus dan jiwa sebab musabab.
3. Parichay atau tahap seorang yogi mengalami pengetahuan pranayam itu sendiri.
4. Nispatti atau tahap apabila seorang yogi itu melepasi jasadnya dan bergabung dengan paramatman.

Pernafasan merupakan perkara yang biasa dalam hidup kita walaupun ramai dari kita yang gagal memberikan perhatian kepadanya. Ia merupakan fungsi autonomi di jasad kita yang sentiasa berjalan walaupun kita tidak memberikan tumpuan terhadapnya. Jadi kenapa perlu kita belajar pranayam ini? 

Kepentingan Pranayam

Ia mengajar kita cara yang betul untuk bernafas atau bernyawa. Apabila kita biasa bernafas dari dalam dada kita, hanya satu saja pecahan paru-paru digunakan, dan kita tak tahu bahawa ia tidak sihat. Cara pernafasan yang tidak semulajadi akan menyebabkan beberapa masalah kepada badan kita. Dengan teknik pranayam, kita akan meningkatkan lagi kemampuan paru-paru, lebih oksigen dibekalkan ke badan untuk ia berfungsi dengan baik. Kita belajar untuk bernafas perlahan dan dalam-dalam dan ini cara yang betul. 

Ia mengurangkan toksin dan sisa buangan dalam badan kita. Mengurangkan seseorang dari terkena penyakit. Ia juga membantu sistem penghadaman. Dengan cara pernafasan betul, kadar metabolisme badan dan keadaan kesihatan akan bertambah baik.

Selain itu, pranayam membantu meningkatkan lagi tumpuan kita dalam kegiatan harian. Ia melawan tekanan dan menenangkan jasad. Mengawal pernafasan membawa ketenangan kepada jasad dan pikiran. Ia menyebabkan seseorang dapat mengawal dirinya. Melalui tumpuan, seseorang akan dapat mengawal tahap kemarahannya dan juga tindakbalasnya kepada persekitaran. Pikiran akan berfungsi jelas untuk pertimbangan, menghalang hujah-hujah dan pembuatan keputusan yang salah. Lagi, mengawal diri juga melibatkan pengawalan jasad kasar kita. Benda ini agak berguna juga kepada penganut ajaran Buddha. Dengan pranayam, kita akan memulakan perjalanan kerohanian melalui pikiran yang dan jasad yang tenang.  

Walaubagaimana pun, pranayam tak boleh dipaksa pula. Ia mesti dijalankan dengan persediaan yang betul. Jika tidak, ia boleh menyebabkan masalah gangguan saraf. Persediaan adalah sebahagian dari proses beryoga seterusnya ke pertapaan. Kawalan nafas ini merupakan amalan kerohanian menyucikan pemikiran dan jasad yang mesti dijalankan dengan tunjuk ajar dan persediaan.   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan