Ahad, 13 Mei 2012

Sattva dalam Tradisi Jina


Makanan Jina tradisional adalah makanan sayuran yang lengkap. Mereka tidak mengambil bawang dan bawang putih sama macam makanan penganut ajaran Buddha di Jepun. Kedua-duanya dianggap sebagai tama.

Makanan orang Jina sangat ketat. Mereka tidak ambil kentang dan sayuran yang berakar kerana akar akan dicabut dan seluruh tumbuhan akan mati. Penganut Jina percaya bahawa semua benda hidup ada nyawa dan dalam penjelmaan, tersangkut dalam putaran kelahiran dan kelahiran semula.

Penganut Jina mengambil jalan ahimsa dengan tahap tertinggi dan menghormati semua benda hidup termasuklah tumbuhan. Gaya hidup mereka dipastikan tidak mencederakan orang lain. Kesannya makanan mereka juga mengandungi banyak bijirin seperti beras, gandum, lentil, kacang-kacang, dan biji-biji minyak yang termasuk dalam kumpulan makanan tak merbahaya. 

Sayuran yang kering dan mati sahaja dituai menjadi makanan. Buah dan sayuran yang masak di atas pokok atau ranting pokok akan jatuh sendiri jadi ini yang digunakan pengikut ajaran Jina sebagai makanan. Mencabut tumbuhan dikira sebagai keganasan. Minuman keras juga dielakkan kerana minda perlu dalam keadaan sedar sentiasa. 

Aspek lain dalam falsafah pemakanan orang Jina adalah: 

1. Menyedekahkan makanan kepada orang miskin
2. Puasa pada hari tertentu
3. Tidak membazir makanan
4. Minum air bertapis
5. Makan selepas matahari naik dan sebelum matahari jatuh takut terbunuh serangga yang berada di makanan

Puncanya mereka tidak makanan sayuran berakar disebabkan akar sayuran mempunyai banyak sel-sel di dalamnya. Misalnya sebijik kentang itu dianggap sama dengan seluruh epal dari segi sel-selnya. Orang Jina terkenal dengan sikap menghindari banyak jenis makanan rutin orang India seperti bawang dan kentang. Disebabkan hal ini, mereka mempunyai sistem pemakanan yang unik dengan menggantikan kentang dengan mengupas kulit tembikai dan menggunakannya sebagai ganti kentang atau memasak buahan segar seperti anggur dan mangga dalam kari-kari masam manis mereka.   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan