Ahad, 13 Mei 2012

Makanan Baik untuk Kulit


Tenusu Rendah Lemak

Kaya dengan vitamin A. Bagus untuk kulit. Jika ingin elakkan lemak kerana banyak lemak didapati dalam makanan jenis ini maka cari yang rendah lemak punya bagi keju dan susu. 

Minyak Ikan Omega-3

Makanan yang mengandungi minyak ini sangat bagus. Ia adalah lemak baik dan sangat diperlukan badan. Ia mengelakkan lecur pada kulit. Boleh didapati dalam ikan tuna, kerangan, sardin dan salmon.

Minyak Bunga Matahari

Tak perlu makan ikan untuk dapatkan asid lemak bagi badan dan untuk kulit. Boleh ambil minyak bunga matahari atau makan biji bunga matahari. Penganut Brahmana dan Jina boleh memakannya bagi mengelakkan ikan. 

Kacang Walnut

Yang ini alternatif untuk biji bunga matahari dan ikan. Ia pun kaya dengan asid lemak yang baik untuk kesihatan dan kulit.

Buah Anggur

Kaya dengan vitamin C. Bagus untuk masalah kulit kerana melambatkan proses penuaan dan kedutan.

Buah Oren 

Sama macam buah anggur. Bagus untuk kulit sebab kaya dengan vitamin C.

Tunas Brussel

Sama macam buah-buahan berasid juga ia mengandungi vitamin C walaupun sejenis sayuran. Kalau mahu pilihan lain, boleh ambil kacang peas. 

Gandum Penuh

Selenium ada didapati dalam makanan diperbuat dari gandum ini seperti bijirin, roti dan kueh-kueh yang dibakar. Selenium bagus untuk kesihatan kulit. Ia membantu memperbaiki kulit di tahap selnya dan menjadikan seseorang itu kelihatan muda dan cantik.

Daging Merah Tanpa Lemak

Kulit kelihatan teruk dan pucat kalau tak cukup zat besi dalam makanan seharian kita. Jika kita ada lingkaran hitam bawah mata dan terlalu pucat maka tandanya kita perlukan zat besi. Daging merah kaya dengan zat besi tapi pastikan anda mengelakkan daging merah yang terlalu tinggi kadar lemaknya.

Telur

Sama macam daging merah juga, ia membekalkan zat besi kepada tubuh. Kalau seseorang itu tak mahu makan terlalu banyak daging merah atau mengelakkan daging maka boleh ambil telur.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan