Rabu, 16 Mei 2012

Konsep Penting dalam Ajaran Buddha


Oleh sebab penulisan tidak begitu meluas di kawasan tempat Siddhartha Gautama tinggal, maka apa sahaja yang diketahui dihafal dengan hati-hati secara lisan sehingga ia mula dituliskan mungkin pada seawal abad pertama sebelum masehi.

Perkataan Buddhism ini merupakan sesuatu yang baru sebenarnya. Ia mula diperkenal dalam Kamus Bahasa Inggeris Oxford pada 1801 dengan ejaan Boudhism dan ejaannya berubah sehingga kepada ejaan sekarang ini pada 1816. Dalam satu ulasan terbitan Jurnal Asiatic menggunakan perkataan ini dalam sebuah rencananya.

Tiga Mestika iaitu Buddha, Dharmma dan Sangkhom, begitu juga dengan karmma, janma dan amalan yoga sudah wujud sebelum kelahiran Siddhartha Gautama lagi tetapi kemudiannya mula dikaitkan dengan ajaran Buddha.

Hidup dan Lokamaya

Karmma

Istilah ini bermaksud kerja atau tindakan. Ia merupakan daya yang membawa kepada kesengsaraan. Putaran kesengsaraan dan jelmaan semula merupakan proses yang dilalui oleh semua benda. Perbuatan kusala (baik atau bertauliah) dan perbuatan akusala (tak baik dan tak bertauliah) menghasilkan "benih" dalam minda yang akan berbuah sama ada dalam kelahiran ini atau kelahiran seterusnya. Perbuatan mengelakkan sesetengah perkara yang tak bermoral dan menuai balasan perbuatan baik disebut sebagai sila.  

Dalam ajaran Buddha, karmma khasnya merujuk kepada perbuatan sama ada berasal dari badan, pikiran atau minda yang muncul dari niat di hati. Ia disebut sebagai cetana. Hal ini memberikan kesan atau buah disebut sebagai pahala atau pun wipaaka yang bermaksud keputusan. 

Dalam ajaran Buddha Theravada, tidak ada keselamatan atau keampunan untuk karmma seseorang. Ia merupakan satu proses yang bersifat peribadi yang merupakan sebahagian daripada solekan di jagat raya ini. Dalam aliran Mahatana, sutra-sutra seperti Padmasutra, Angulimaliyasutra dan Nirvanasutra mendakwa bahawa membaca atau hanya mendengar sutra-sutra ini sahaja pun sudah mampu menghapuskan karmma-karmma buruk. 

Setengah aliran ajaran Buddha yang lain misalnya seperti Vajrayana menganggap bahawa bacaan montra boleh membantu menghancurkan karmma buruk lampau. Guru aliran Tanah Suci Jepun iaitu Genshin mengajarkan bahawa Amitabha Buddha mampu untuk menghapuskan karmma yang jika tak dihapuskan akan mengikat seseorang dalam sengsara.

Jelmaan Semula

Jelmaan merujuk kepada proses yang mana sesuatu itu melalui proses berganti-ganti dalam kehidupan sebagai satu daripada bentuk-bentuk hidupan berperasaan yang datang dari kelahiran sehingga kematian. Ajaran Buddha menolak konsep diri yang tetap dan tak berubah atau roh yang abadi sebagaimana yang terdapat dalam ajaran Hindu atau ajaran Kristian.   

Menurut ajaran Buddha, pada akhirnya tak ada satu benda pun yang serupa dengan bergantung kepada diri sendiri daripada semua yang ada dalam jagat ini (doktrin anatta). Kelahiran atau jelmaan semula dalam kewujudan berikutnya mesti difahami sebagai satu kesinambungan kepada proses yang "timbul daripada kebergantungan" ditentukan oleh undang-undang sebab dan kesan (karmma) berbanding dengan satu kejadian itu, berhijrah atau menjelma semula daripada satu kewujudan ke satu kewujudan lain. Proses yang timbul daripada kebergantungan ini dikenali sebagai pratityasamutpaada

Setiap kelahiran semula itu bertempat dalam satu daripada lima alam menurut kepada aliran Theravada atau enam menurut aliran lain. Semua alam ini kemudian terbahagi pula kepada 31 satah kewujudan.

1. Makhluk Neraka

Iaitu yang dijelmakan di dalam salah satu neraka.

2. Pretam

Kadang-kadang berkongsi alam dengan manusia tetapi tidak kelihatan di mata kebanyakan orang. Dalam bahasa Cina disebut sebagai hantu lapar. 

3. Binatang

Berkongsi alam dengan manusia. Tetapi dianggap jenis hidupan yang lain. 

4. Manusia

Salah satu alam jelmaan semula yang mana dalam alam ini baru dapat mencapai nibbhana.

5. Asura

Biasanya diterjemahkan menjadi dewata tahap rendah, syaitan, jin dan alam ini tak dianggap sebagai alam yang berbeza dengan alam dewata dalam tradisi Mahawihara aliran Theravada

6. Dewata

Termasuklah para Brahma atau diterjemahkan menjadi dewa-dewa, dewata, roh-roh sekeliling, malaikat, peri-peri atau tak diterjemahkan langsung. Jelmaan semula dalam sorga-sorga tertinggi dikenali sebagai Suddhaawaasaloga atau alam tempat tinggal yang murni. Ia boleh dicapai oleh pengamal ajaran Buddha yang berkemahiran yang dikenali sebagai anaagaami atau yang dah tak kembali lagi. Kelahiran semula dalam arupa dhatu atau alam tak berupa boleh dicapai oleh orang yang bertapa dengan aruupajhaana iaitu tumpuan pertapaan yang tertinggi.

Menurut tradisi Asia Timur dan aliran Buddha Tibet, ada tahap peralihan yang disebut sebagai bardo antara alam ini ke alam seterusnya. Aliran Theravada ortodoks menolak hal ini. Tapi ada ayat-ayat dalam Samyutta Nigaya dari sutra Bali yang digunakan dalam tradisi Theravada menyokong pendapat yang Buddha pernah mengajarkan tahap peralihan antara satu kehidupan ke satu kehidupan yang seterusnya. 

Sengsara

Makhluk berperasaan mengidamkan kesenangan dan tak suka dengan kesakitan dari kelahiran sampai lah ke kematiannya. Dalam hidupan yang dikawal oleh sikap sebegini, mereka mengekalkan putaran kewujudan bersyarat dan sengsara. Ia menghasilkan punca-punca dan syarat-syarat kepada jelmaan seterusnya selepas kematian jasad.  

Setiap jelmaan itu mengulangi proses in dalam pusingan yang dipaksa yang mana penganut ajaran Buddha cuba untuk mengakhirinya dengan membasmi punca-punca dan syarat-syarat ini memakai cara-cara yang diajarkan oleh Buddha dan penganut Buddha yang berikutnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan