Rabu, 16 Mei 2012

Punca dan Penyelesaian Kesengsaraan


 Arya Chattwari Sattyani: Empat Kebenaran Mulia

Menurut Tripitaka dan Agama-Agama dari aliran-aliran ajaran Buddha awal, ada empat kebenaran mulia yang awal-awal sekali diajarkan oleh Buddha Gautama selepas baginda mencapai Nibbhana. Yang ini kadang-kadang dianggap mengandungi asas-asas kepada ajaran Buddha...

1. Hidup sebagaimana kita ketahuinya akan membawa kepada dukkha atau derita dalam cara yang begini atau cara yang begitu. 

2. Derita itu disebabkan oleh keinginan dan idaman. Ini selalu digambarkan sebagai keinginan deria dan kita tertarik hati kepada sesetengah kewujudan yang "tidak benar", kepada sesuatu diri atau perkara-perkara atau fenomena yang kita anggap sebagai punca kepada kebahagian atau ketidakbahagiaan. Keinginan juga mempunyai aspek buruk contohnya apabila seseorang yang ingin sesuatu hal atau keadaan itu berkeadaan begitu walaupun halnya tak wujud begitu.       

3. Derita akan hilang apabila keinginan berakhir. Ia dicapai dengan menghapuskan khayalan seterusnya mencapai tahap kebebasan dan pencerahan atau bodhi.  

4. Mencapai tahap bebas ini adalah melalui jalan yang diajarkan oleh Buddha menerusi pengalaman baginda.

Cara ini dijelaskan oleh cendekiawan Barat dan diajarkan oleh sesetengah guru-guru aliran Mahayana moden dalam pengenalan kepada ajaran Buddha misalnya seperti Dalai Lama. Menurut sesetengah tafsiran guru-guru dan cendekiawan ajaran Buddha, kebenaran tidak mewakili hanya kenyataan. Tetapi ia merupakan kategori-kategori atau aspek yang kebanyakan fenomena dunia ini berada di dalamnya. Ia dikelaskan kepada dua iaitu: 

1. Derita dan punca-punca derita.
2. Menghentikan derita dan jalan-jalan ke arah kebebasan dari penderitaan. 

Dari Ensiklopedia Macmillan diterangkan mengenai ajaran Buddha ini, ia dipecahkan kepada:

1. Kebenaran mulia itu lah duka.
2. Kebenaran mulia itu, punca timbulnya duka.
3. Kebenaran mulia itu adalah penghakhiran duka.
4. Kebenaran mulia itu adalah jalan yang membawa kepada pengakhiran duka.

Pemahaman tradisional aliran Theravada berkenaan hal ini merupakan ajaran yang maju dari yang sedia ada. Pendirian aliran Mahayana Asia Timur pula merupakan ajaran awal bagi orang ramai yang tak bersedia ke tahap tinggi dalam ajaran Buddha aliran Mahayana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan