Khamis, 25 Oktober 2012

Tuhan dan Ajaran Sang Buddha


Banyak sekali pandangan menyatakan bahawa ajaran Buddha adalah ajaran agama tak bertuhan atau ateis. Gautama Buddha dengan jelasnya menafikan bahawa alam semesta ini mempunyai awalan melalui tindakan dewata pencipta, baginda menolak untuk mengeluarkan sebarang pandangan terhadap penciptaan dan menyatakan bahawa persoalan mengenai awalan dunia adalah tak berbaloi. Tidak menurut secara membuta tuli terhadap sebarang teori tentang dewata pencipta yang maha berkuasa atau penggerak asas alam ini dilihat oleh ramai orang sebagai perbezaan utama antara ajaran Buddha dengan agama lain.

Ajaran Buddha menekankan kepada sistem hubungan berpenyebab yang menutup alam semesta ini atau pun pratitya samutpada yang mengandungi susunan alam semulajadi atau dharma. Tiada kebergantungan fenomena atas hakikat ghaib ditegaskan dalam usaha menjelaskan tentang sifat sesuatu perkara. Menurut ajaran Buddha, manusia mesti mempelajari alam sekelilingnya atau dharmma vichaya untuk mencapai prajna (pengetahuan) tentang sifat sesuatu perkara atau dharmma. Dalam ajaran Buddha, matlamat utama amalan kerohanian adalah meringankan tekanan dalam sengsara yang disebut sebagai nibbana. Setengah guru memberitahu para murid permulaan pertapaan Buddha yang sebutan tentang ketuhanan itu tak sepadan dengan ajaran Buddha dan sekurang-kurangnya seorang cendekiawan Buddha menyatakan bahawa gambaran ajaran Buddha sebagai tak bertuhan mungkin nampak terlalu mudah. Tapi ramai orang bertuhan yang tradisional dianggap berpura-pura mengemukakan halangan mencapai nibbana, yang merupakan matlamat utama dalam amalan Buddha.          

Walaupun nyatanya tak bertuhan, penganut Buddha menganggap hormat kepada yang Mulia sebagai penting walaupun dua aliran Buddha berbeza sedikit tentang cara menghormati tokoh. Aliran Theravada memandang Sang Buddha sebagai manusia yang mencapai nibbhana atau pencerahan, melalui usaha seorang manusia. Manakala aliran Mahayana menganggap baginda sebagai tubuh alam semesta dhammakaya, dilahirkan demi kebaikan yang lain. Sebagai tambahan, sesetengah penganut aliran Mahayana memuja baginda sebagai ketua kepada bodhisattva, avalokistesvara dan berharap menjelma menjadi nya.

Penganut Buddha menerima kewujudan makhluk dalam alam tinggi dikenali sebagai dewa tapi mereka cuma seperti manusia melalui sengsara dan tak semestinya lebih bijak daripada manusia. Digambarkan juga Sang Buddha juga menjadi guru kepada para dewa dan lebih tinggi daripada mereka. Dalam hal ini, ada juga dewa yang menerima pencerahan.

Sesetengah aliran Buddha mempunyai kepercayaan berbentuk falsafah dengan Buddha yang abadi yang digambarkan sebagai pencerahan maha kuasa dan lambang kepada alam semesta.

Ajaran Buddha Awal tentang Tuhan

Surian Yee menggambarkan bahawa: "sikap Sang Buddha seperti yang ditunjukkan dalam Nigaya lebih berbentuk anti-spekulasi berbanding dengan besifat ateis atau tak bertuhan" walaupun baginda Buddha Gautama memandang "beberapa aspek" dalam kepecayaan kepada Tuhan itu sebegai tidak sihat.

Hayes menyatakan bahawa: "dalam sastera Nigaya, persoalan kewujudan Tuhan dianggap sebagai berasal sama ada dari pandangan epistemologi atau pandangan akhlak. Sebagai persoalan epistemologi, kewujudan Tuhan membawa kepada perbincangan sama ada pencari kebenaran agama itu pasti adanya kebaikan yang besar dari pencariannya supaya pencariannya itu tidak menjadi sia-sia untuk mencapai matlamat yang tidak dipastikan kebenarannya. Jika sebagai persoalan akhlak pula, soalan akan berkisar kepada perbincangan sama ada manusia itu akhirnya bertanggungjawab terhadap ketidaksenangan yang dirasainya atau wujudnya entiti yang menyebabkan ketidaksenangan dan petaka yang menimpanya sama ada dia layak terkena petaka atau pun tidak... Baginda Buddha Gautama digambarkan bukan sebagai seorang ateis yang mendakwa dirinya boleh mebuktikan bahawa Tuhan tidak wujud tapi beliau cuma bersikap skeptik berkenaan dengan dakwaan para guru yang boleh membawa murid-murid mereka mencapai darjat kebajikan yang tertinggi".

Memetik Devadaha Suttam dari Majjhima Nigaya 101, Hayes menerangkan lagi bahawa: "pembaca Nigaya diajarkan tentang tindakan dalam kehidupan lampau, nasib, jenis kelahiran atau usaha dalam hidup yang bertanggungjawab untuk pengalaman kesedihan dan kesakitan jiwa seseorang tanpa menyebut hal ehwal ketuhanan, baginda Buddha juga langsung tidak memberi sebarang hujah yang tersusun atau cuba membuktikan bahawa Tuhan tak wujud".  

Brahma dalam Kitab Pali

Brahma merupakan antara dewa-dewa yang ditemui sebutannya dalam kitab Pali. Brahma juga tertakluk kepada perubahan, kejatuhan dan kematian sama sahaja macam makhluk lain dalam alam sengsara. Ada beberapa Brahma juga dalam dunia-dunia lain beberapa jenis Brahma disebut dalam ajaran Buddha. Brahma-brahma ini tersangkut juga dalam alam penuh sengsara untuk jangka masa lama. Tuan Charles Eliot menggambarkan sikap terhadap Brahma dalam ajaran Buddha awal seperti ini:  

"Sampai masanya apabila tata dunia ini mati dan kemudian sesetengah makhluk itu dilahirkan dalam "Dunia Pancaran Cahaya" dan berada di situ beberapa lamanya. Kemudian, tata dunia mula berubah dan muncul istana Brahma, tapi ia kosong sahaja. Kemudian pula, makhluk-makhluk yang sudah sampai masa mereka jatuh dari "Dunia Pancaran Cahaya" dan dihidupkan dalam istana dan berada di situ berseorangan tak berteman. Jadi dia berharapkan teman makanya harapannya itu pun terkabul dan jatuh lah lagi makhluk lain yang sudah sampai masa nya di "Alam Pancaran Cahaya" menyertai kawan yang sebelumnya. Makhluk yang awal tadi pikir bahawa dia itu Brahma Agung, yang mencipta kerana apabila dia berasa sunyi dan berharapkan teman, maka muncul makhluk lain. Dan makhluk yang lain itu pun menerima pandangan ini. Akhirnya, seorang dari pengasuh Brahma itu jatuh dari negeri itu dan lahir dalam dunia manusia dan jika dia boleh lagi mengingati kelahiran lampaunya, dia mengimbas lah semula baawa dia cuma lah sedang singgah di alam manusia tetapi Brahma yang di dalam istana itu tetap kekal di situ maka dari sini makhluk itu pun membuat kesimpulan salah dengan menganggap bahawa Brahma itu abadi". 

Dewa Biasa Lain Dirujuk dalam Kitab Pali

Banyak dewata yang mempunya peranan sama dalam sastera Hindu juga disebut dalam kitab-kitab Pali Buddha. Misalnya:

1. Betara Indra
2. Aapo (Varuna)
3. Vayo (Vayu)
4. Tejo (Agni)
4. Surya
5. Prajapati  
6. Soma
7. Yasa
8. Venhu (Vishnu)
9. Mahadeva (Siva)
10. Vijja (Saraswati)
11. Usha
12. Pathavi (Prithvi)
13. Dewi Sri (Lakshmi)
14. Kuveran (Kubera)
15. Yakkha (Yaksha)
16. Gandhabba (Gandarwa)
17. Naga
18. Garula (Garuda)
19. Anak-Anak Sang Bali
20. Veroca

Dalam sastera-sastera Hindu, sesetengah daripada dewa dan dewi yang tersebut dianggap sebagai penjasadan Tuhan, tapi dalam pandangan penganut Buddha semua dewa dan dewi ini tertakluk juga kepada sengsara. Menurut baginda Buddha, dunia dewa-dewa atau kayangan juga mempunyai banyak pancarobanya dan membolehkan dewa-dewa ini jatuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan