Khamis, 31 Januari 2013

Bacaan Brahma Purana

Bab 7

Penjelmaan Dewa Chandra

Tersebutlah bahawasanya Maharesi Atri menjalankan pertapaan untuk seribu tahun Diwiya dan menekan nafsu kelelakiannya sehingga ke atas tubuhnya pada ketika itu. Hal tersebut menyebabkan munculnya titisan dari matanya dan merebak keluar lah cahaya ke seluruh 10 arah. Menyedari perkembangan yang berlaku ity, dewa Brahma membenarkannya mengambil Swarupam dewa Chandra yang menyediakan sebuah pedati baginya mengembara ke seluruh jagat raya.

Dewa Chandra Menjalankan Yagna

Dewa Chandra didudukkan di atas pedati dan membuat pusingan penuh sebanyak 21 kali dari Pertiwi ke Mahasamudera. Dalam peristiwa itu, tersebarlah sinaran utama tatkala ia menyentuh bumi lalu tercetuslah anna atau bijirin serta pelbagai jenis bijian, oshadi iaitu ubat dari tumbuhan, air dan para Brahmana yang dijadikannya sebagai ketua. Baginda juga menyediakan Yagna Rajasuya dengan persembahan seekor gajah purba dan upacara dihadiri pula oleh siapa punya siapa dari jagat raya, jutaan para Brahmana yang kepada mereka para Daksina - menunaikan wang dan diberikan persembahan sebanyaknya; sembilan wanita jagat raya hebat Sini, Kuhu, Diyuthi, Pushthi, Prabha, Vasu, Kirtti, Dhruti dan Lakshmi tiba bagi menjadi pengasuh dewa Chandra.

Dosa Dewa Chandra   

Penghujung upacara Yagna tersebut, apakala dewa Chandra dikurniai dengan Avabhrutasnaan iaitu mandian suci pada ketika upacara utama, baginda pun dipujalah oleh para dewata dan resi. Walaupun disembah puja, namun baginda tetaplah memaparkan sikap merendah diri dan jujur. Selang lamanya masa, berubah lah tabiat baginda itu disebabkan oleh godaan, kekuatan dan kemakmuran yang diterimanya itu menyebabkannya melakukan dosa besar iaitu menggoda isteri gurunya, dewi Tara. Mereka berdua tinggal bersama walaupun diberikan amaran oleh Brighaspatti. 

Kelahiran Budha Graham 

Dewata dan para maharesi cuba sedaya upaya menghalang perkara buruk ini daripada berlaku. Dewa Brahma sendiri menegur perbuatan dosa tersebut dan masuk campur. Namun sudah lah terlambat kerana dewi Tara sudah mengandung. Apabila disoal siasat oleh dewa Brahma, dewi Tara pun mengakui anak yang dikandung itu adalah anak dewa Chandra. Brighaspatti mendesak dewi Tara keluar dari kediamannya ketika sarat hendak melahirkan anak. Anakanda dewa Chandra dikenali sebagai Budha, baginda diarahkan oleh dewa Brahma menjadi graham penuh pada ketika baginda menguasai viduwan veda dan sastram. Sikapnya berbeza pula dengan sikap dewa Chandra yang takbur dan mementingkan diri. Budha bertempat di langit betul-betul berdepan dengan dewa Chandra.

Cetera Turunan Budha Graham

Putera Jahnu dan Dewi Gangga

Budha anakanda kepada Pururawa merupakan seorang raja yang tinggi kebajikannya. Apsara Uruwasi menggodanya lalu melahirkan Ayu, Amawasu dan enam putera lain. Dalam turunan Amawasu, lahirlah Jahnu yang menjalankan Sarpa Yagna. Dewi Gangga mendekati Jahnu dan meminta Jahnu supaya mengahwininya. Dewi Gangga membanjirkan Yagna Shala tapi Jahnu lebih berminat untuk mengahwini Dewi Kaweri anakanda kepada Yanaswa. 

Dewi Gangga tetap berkeras mau mengahwini Jahnu. Jadi, Jahnu naik bosan. Baginda menghirup semua sekali air dari Dewi Gangga sampai kering. Maharesi muncul lalu merayu supaya Jahnu supaya menghidupkan semula Dewi Gangga dan menjadikannya sebagai anak perempuannya. Maka kini, Dewi Gangga dikenalilah jua sebagai Jahanawi. 

Cetera Nahusha

Anakanda Pururawa yang lain, Ayu namanya. Anakanda Ayu yang sulong sekali namanya Nahusha. Baginda ini terkenal lah seluruh dunia. Baginda menjalani Aswamedha Yagna 99 kali banyaknya dan hampir jaya mencapai kedudukan Indratwa.

Diceterakan bahawa Betara Brahma melantik Nahusha menjadi lawan Betara Indera. Kerana Betara Indera sudah membunuh Writrasuran, iaitu seorang Brahmana dengan bantuan tulang belakang Maharesi Dadhichi. Betara Indera menjadikan tulang belakang maharesi itu sebagai Wajraduta yang digunakan membunuh orang. Selepas kejadian itu, Betara Indera lari bersembunyi dalam akar teratai di Manosarowara.

Nahusha pun lama kelamaan tidak terlepas dari bersikap mementingkan diri sendiri dan takbur. Baginda pernah meminta Dewi Sachi datang menjadi pelayannya. Dewi Sachi pun ingin melepaskan dirinya daripada Nahusha. Jadi, ketika didesak Nahusha, Dewi Sachi menyatakan syaratnya menjadi pelayan itu Nahusha kenalah datang sendiri ke rumahnya dengan kendara sendiri kerana Airawata pun selalu pergi berjumpanya menerusi Indera. Maka, Nahusha mesti datang menjemputnya dengan kenderaan sendiri.

Nahusha menolak Palki seorang maharesi dan mengarahkan Agastiya Muni supaya segera mengangkat Palki. Nahusha berkata... sarpa... sarpa...! Artinya itu, cepat... cepat!!! Agastiya Muni berasa bahawa Nahusha agak kurang ajar ketika meminta Palki daripadanya. Selain itu Nahusha berani bercakap seperti seorang kawan dengannya dengan mengarah-arahkan orang itu dan ini. Jadi Agastiya Muni menukarkan Nahusha menjadi Ajagara atau Ular Sawa dan menyumpah Nahusha yang kurang ajar. Nahusha disepak keluar dari keinderaan ke dalam hutan di Bhulokam.

Ketika membaca puja memohon ampun, Nahusha mendapat kelepasan yang dalam yugam akan datang, iaitu Yudhistira nanti akan memberikan perlepasan kepada Ajagara. Ketika dalam Dwapara Yugam, para Pandawa dibuang ke hutan (arangawasa) berikutan kekalahan Yuddhistira dalam permainan catur palsu. Hari pertama mereka menjadi pelarian di hutan, Draupadi ternampak bunga Saungandhika dalam sebuah kolam di situ. Jadi, dia meminta Bhima memetik bunga itu untuknya. Pada ketika itulah, seekor ular sawa membelit tubuh Bhima. Draupada yang terkejut dengan kejadian itu berlari mencari pertolongan untuk Bhima.

Yuddhistira memberikan jawapan yang betul bagi setiap soalan sukar yang dikemukakan oleh ular sawa itu. Disebabkan semua jawapan betul, maka ular sawa itu menerima Shapa Wimochana iaitu kelepasan dari rupa ular sawa dan sumpahan Agastiya Muni. Semasa Nahusha menjadi ular sawa, Agastiya Muni pergi membantu Dewi Sachi mencari Betara Indera yang bersembunyi di dalam akar teratai di Manasa Sarowara. Mereka menemui Betara Indera llau mengheretnya ke Sorgaloka. Di sana, mereka meminta kelepasan untuk dosa Brahmahatya Dosa iaitu dosa membunuh kaum Brahmana. Alasan mereka, Writasuran memang seorang Brahmana, tapi dia juga adalah seekor setan yang tak bertanggungjawab membunuh nyawa orang lain yang tak berdosa.

Cetera Raja Yayati

Nahusha dan isterinya, Wiraja melahirkan Yayati serta empat putera lain lagi. Yayati menjadi maharaja terkenal kerana mengalahkan semua raja-raja dalam dunia. Sukracharya, guru kepada Danawa memberikan puterinya Dewayani kepada Yayati untuk dikahwinkan. Yayati turut mengahwini Sarmista, puteri kepada Wrisaparwa yang merupakan seekor raksasa. Dewayani melahirkan Yadu dan Turwasu. Sarmistha melahirkan Druhya, Anu dan Puru.

Betara Indera berasa suka hati dengan wahana kayangan iaitu seekor kuda yang sakti. Kuda itu dihadiahkan kepada Yayati. Dengan kuda itu, Yayati boleh mengelilingi dunia dalam masa enam hari enam malam. Dikuasainya dunia dan dibahagikannya tujoh dwipa kepada lima pecahan dan dibahagikan semuanya kepada anakandanya. Yayati turut menerima pahala, iaitu keremajaannya akan kembali jika salah seorang puteranya itu setuju untuk bertukar usia dengannya. Dengan pahala ini, baginda pun tergoda. Didekati putera sulongnya, Yadu. Yadu menolak dan begitu juga putera-putera lain. Tapi Puru, bersetuju pula. Yadu dan putera lain disumpah oleh Yayati kerana kengganan mereka dan tidak menghormatinya sebagai bapa.

Tawaran Puru diterima oleh Yayati. Ia membolehkan Yayati mengembara seluruh dunia dan menyelesaikan kesukaan duniawinya untuk jangkamasa lama. Lama-kelamaan, Yayati pulanglah kerana mendapati bahawa keseronokan duniawi itu tak akan pernah berakhir. Samalah seperti Agni dalam Homakunda yang memakan minyak sapi yang diberikan kepadanya tak pernah puas-puas. Tak ada manusia pun yang akan puas dengan makanan enak, emas, busana dan wanita. Lagi banyak manusia itu tergoda dengan pusaran hidup, maka lagi teruk dia tenggelam.

Jadi, baginda pun sedarlah bahawa tak ada kepuasan yang lebih baik daripada hidup kerohanian. Baginda pun bertaubat. Baginda mengembalikan semula keremajaan Puru dan pergi meninggalkan istana masuk ke wanaprastham. Baginda ingin mencari Paramatman!      


Tiada ulasan:

Catat Ulasan