Om Swastiastu!
Yuga Dharma ini merupakan satu daripada pandangan Dharma yang dipahami oleh orang Hindu sekelian. Yuga Dharma merupakan ciri Dharma yang berlaku bagi sesuatu Yuga tertentu. Yang satu lagi, seperti sudah kita bicarakan dalam beberapa masukan adalah, Sanatana Dharma. Sanatana Dharma ini adalah ciri yang tak pernah berubah tak mengira dalam Yuga yang mana sekali pun.
Untuk perkara yang ini, penganut agama seperti agama orang Arab itu, tidaklah paham. Kerana mereka terlampau menekankan kepada Yuga Dharma sahaja. Pengucapan mereka keliru kerana mereka tidak dapat menyebut perbedaan antara bentuk "agama" yang berlaku dalam Sepanjang Yuga atau Sepanjang Zaman dan Yuga Tertentu. Yang lain pula bagi penganut agama benua Hindu, keadaan menjadi keliru apabila keagamaan itu dipayungkan oleh sabdawali atau istilah yang merujuk kepada benua atau rantau.
Catitan sastera suci agama orang Hindu terpecahlah kepada dua golongan. Yang pertamanya adalah bentuk Śruti contohnya seperti Caturweda. Caturweda ini cirinya adalah merentasi samaya dan terpakai serta laku dalam semua Yugam. Yang keduanya, Smĕrti yang menumpukan kepada ciri-ciri keagamaan yang lebih sempit kerana merujuk kepada keadaan pada samaya tertentu. Sanatana Dharma itu berdasarkan kepada sastera Śruti manakala Yuga Dharma itu pada Smĕrti.
Setengah sarjana menggambarkan Sanatana Dharma sebagai sesuatu yang menyeluruh, tiada berubah dan senantiasa pada perjalanan segala Dharma. Yuga Dharma itu pula merupakan ciri rantingan Dharma yang akan senantiasa berubah pada samaya. Sarjana-sarjana ini membedakan Sanatana Dharma ini sebagai Dharma bagi Agama. Yuga Dharma pula merupakan Dharma dalam pergaulan ramai, perundangan, tingkah laku, budi pekerti dan seterusnya.
Swami Wiwekananda menjelaskan beda antara kedua-duanya dengan perbedaan Sanatana Dharma itu sebagai, "Kita ketahui bahawa dalam sastera agama kita itu ada beda yang tersirat dalam dua bahagian kebenaran. Yang pertamanya itu tiada berubah-ubah, terpasak pada beberapa perkara seperti fitrah manusia, fitrah jiwa, hubungan jiwa itu dengan Tuhan, ciri-ciri yang menerangkan tentang Tuhan, kesempurnaan dan sebagainya. Ada juga pengetahuan yang tersembunyi kerana sebenarnya ia terlampau luaas seperti ketidakterbatasan ciptaan, widyam cakerawala atau lebih tepat lagi unjuran gerak putaran pada jagat raya serta seterusnya. Semua ini adalah dasar-dasar yang ditemukan dalam hukum fitrah alam".
Pada Yuga Dharma pula, "Bahagian yang ini terkandung padanya hukum-hukum kecil yang memandu kehidupan seharian manusia setiap hari nya. Yang ini terdapat dalam Purana dan Smĕrti tapi bukan pada Caturweda. Yuga Dharma tiada kaitana dengan dasar-dasar lain. Walaupun di benua Hindu sekalipun, perundangan rantingan yang ini senantiasa berubah pada samaya. Adat-istiadat bagi sesuatu samaya atau satu yugam boleh jadi tidak laku pada samaya lain. Datang yuga yang baru selepas yuga lama, maka berubah pula adat-istiadat itu".
Pendapat pada Yuga Dharmam
Yuga Dharma yang kini masihlah dalam perbincangan dan juga dalam perdebatan menurut tradisi sampradayam Hindu sekelian. Dalam sampradayam Gaudiya Waisnawa maka mereka percayalah bahawa amalan-amalan keagamaan itu berbentuk perhimpunan sambil menyanyikan bejanam, gitam dan juga mengulang-ulang japa mantram menyebut Hare Kresna Maha Mantram sebagai sesuatu yang bertepatan pada Yuga Dharmam. Perkara ini dirujuk pula kepada sastera mereka:
"16 Nama, 32 suku kata mantram ini adalah Maha Mantram dalam Kali Yugam yang dengannya segala yang bernyawa itu akan terselamat. Maka janganlah ditinggalkan membaca Maha Mantram yang ini". - Ananta Samhitam
Bagi orang Hindu sampradayam Sri Waisnawa pula terdapatlah Prappati atau Saranagati menerusi upacara yang disebut sebagai Panca Sanskaram sebagai Yuga Dharma. Yang ini menurut pula kepada Caturweda. Upacara ini mengangkat seseorang itu ke dalam perlindungan dan limpah karunia Betara Wisnu Narayana. Pentinglah bagi sampradayam ini dengan merujuk kepada parampara Waidika dan rujukan sastera untuk membaca mantra lapan suku kata, dua perkataan Narayana dan juga Wisnu Sahasranama yang bermula pada ketika sebelum samaya lahirnya Empu Sri Ramanuja sehingga selepasnya pun. Yang lain pula dalam Sri Waisnawa dengan rujukan pada sastera itu adalah penyerahan diri serta kebaktian kepada Begawan Sri Wenkateswara atau Balaji. Menurut kepada ayat-ayat dalam Purana serta sastera lainnya, Begawan Sri Wenkateswara itu merupakan Swarupam bagi Betara Wisnu dalam Kali Yuga.
Penganut agama orang Hindu dari Gerakan Kesedaran Sri Kresna Antarabangsa pula berpendapat bahawa Yuga Dharma itu dengan membaca nama-nama suci Begawan Sri Kresna, membaca Hare Kresna Maha Mantram. Yang ini merupakan ajaran dari Empu Caitanya yang menyebut bahawa, "Hare namayewa kaiwalam. Tiada jalan lain, hanyalah Hari Nama yang mampu menyelamatkan engkau dalam Kali Yugam dan membawa kau pulang kepada Nya".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan