Sahanya, berajalah raja-raja Padmawamsa di negara yang masih terpanggil oleh raja-raja purwa itu sebagai Tamralingam. Phra Om Padmawamsa itu pemula wamsa diraja Sri Dharmasoka.
Cetera Pertama
Dari Tamnan Muang Negara Sri Dharmaraja itu, Phra Chao Sri Dharmasoka Raja itu merupakan seorang raja dari negara lain yang mari dulu-dulu. Terjadilah malang dalam negeri tatkala negeri dilanda oleh penyakit berjangkit lalu ramai yang mati. Lalu, diangkut segala bala negeri bersambau-sambau belayar sampai mendarat di pantai Sai Kaew (Pasir Kaca) di Bukit. Merantau lagi membuka Negara Sri Dharmaraja Maha Nagara. Lantas dibangunkan kota pula serta cetiya memuatkan sarira Buddha di kota itu.
Cetera Kedua
Dalam Tamnan Muang Negara Sri Dharmaraja yang lagi satu pula, dinyatakan bahawa ditemui tapak membuka kota diraja itu di Biara Wieng Sa dalam bhumipada Wieng Sa di negeri Surat Thani hari ini. Tembok kota dibangunkan di bhumipada Khura Puri dalam negeri Phang Nga. Yang berlawanan pula, dinyatakan bahawa baginda Phra Raja Sri Dharmasokaraja ini seorang Brahmana asalnya bergelar Brahmana Mālī yang berpindah beramai-ramai menaiki sambau beratus-ratus beribu banyaknya mendarat di rantau Segenting Kra dalam Semenanjung Tanah Melayu bahagian Thailand moden. Mereka lari dari rantau mereka itu demi mengelakkan penaklukan orang Islam di kampung-kampung mereka di India membawa bersama segala isi kampung mereka membangun kota dan kubu di negara ini. Sebutan oleh Lorraine M. Gesick menyebut Sri Dharmasokaraja sebelum itu adalah pedagang kaya di Pegu dalam Myanmar kini.
Berdekatan dengan Muang Takuapa tebingan tasek tenggelam matahari, kedudukan mulaan buat menghampar kampung selepas mereka mendarat. Abhiseka kenaikan ke kedudukan Brahmakesatria untuk perlantikan Brahmana Mālī sebagai raja dijalankan dengan memakai pagelaran Sri Dharmasokaraja. Brahmana Mālā yang merupakan adinda diangkat menjadi Phra Maha Uparaja. Selepas pembangunan negara bawah kepimpinan raja Hindu ini, maka dibawa pula Phra Danta Dhatu atau śarira suci masuk ke negara bagi disimpan di cetiya.
Puak Hindu membangunkan kota dan tembok tak sempat siap pun telah diserang lagi oleh puak Islam sampai terpaksalah berpindah lagi negeri lari meninggalkan kampung-kampung dan kota. Lari pergi mengikut aliran sungai Takupa. Kemudian melintasi Sungai Khao Sok. Mudik turun sepanjang tebing ibu sungai menuju ke timur di unjuran ke utara sedikit dan berdiam di kampung dikenali sebagai Kampung Namrop sekitar bhumipada Phumpin di negeri Surat Thani berusaha hendak membangun kota diraja kembali.
Namun phra hetubhumi phra desa di situ tak begitu sesuai bagi puak-puak Hindu buat berdiam di situ dengan udara tak begitu baik, air tak begi baik orang habis terkena penyakit memaksa mereka berangkat naik sedikit lagi di Semenanjung Tanah Melayu (Siam). Mereka berpindah ke sebelah barat daya sedikit berdiam di kaki Bukit Jawa dan Terusan Tasek Sinpun di bhumipada Klong Thom dalam negeri Krabi. Di situ pun didapati sama tidak menyenangkan sekali keadaannya seperti sebelumnya di negeri Surat Thani. Jadi mereka merantau lagi dalam usaha mencari Jayabhumi berpindah-randah tak berjumpa-jumpanya lagi. Di Kampung Sieng Srah sekejap mereka berdiam dalam negeri Surat Thani sebelum pindah lagi.
Sampai mereka di pantai timur Tanah Melayu sebelah rantau Thailand kini dan didapati bahawa tanah di situ bagus laksana Jayabhumi nya dengan sungai bagai. Sesuai juga tanah-tanah di situ buat diusahakan untuk pertanian. Mereka kemudian membuat penempatanlah segera di situ, membuka rajathani, membuat tembok kota supaya ada perlindungan bagi kota diraja serta membangunkan Phra Maha Cetiya buat menyinggahsanakan bahan-bahan suci seperti tinggalan tubuh baginda Buddha yang diambil dari benua India sana.
Cetera Ketiga
Terkenal suka bahagia perdagangan pun rancak lalu tercatitlah nama Sri Dharmasokarajawamsa pada pahatan prasasti yang menjadi bukti kegemilangan kerajaan. Dari Tamnan Muang Negara Sri Dharmaraja itu dinyatakan bahawa keluarga diraja ini pernah juga mengalami masalah di Lembangan Chao Phraya apabila air sungai Chao Phraya bah. Nak dijadikan sebab pun tak nampak pula rajawamsa ini mempunyai sebab untuk meninggalkan negara kota lama mereka turun pergi ke selatan mencari perlindungan baru. Dalam pada itu juga mereka membuat janji setia dengan rajawamsa U-Thong dari kerajaan Sri Ayutthaya.
Janji setia mereka itu bahawasanya, saling memerintah mereka itu di rantau masing-masing saling bantu-membantu semasa kecemasan. Serta menetapkan bahawasanya ibukota mereka itu biar sama seperti dahulu ditetapkan di Lawapura (Lopburi).
Daripada kesimpulan diperbuat itu, didapati bahawa Sri Dharmsokarajawamsa itu terbitnya dari tempat lain. Masuk ke Semenanjung Tanah Melayu di Segenting Kra memerintah bersama keluarga dan orang kampung mereka. Kemudian mereka ini walaupun orang Hindu yang bertradisi Brahmana namun menganut ajaran Buddha pula. Bila dibuka tapak negara baru pun mereka masih lagi membawa bersama lambang agama dan ajaran Buddha bersama. Selepas daripada itu, Sri Dharmasokarajawamsa ini menjadi pagelaran buat semua raja yang menjadi Phra Mahakesatria bagi negara ini.
Baginda Sri Dharmasokaraja berjaya membawa negara itu ke kegemilangannya dan menjadikan penduduknya sebagai penduduk berbangsa tinggi ketika tahun 1098 Buddha Sakaraja iaitu sekitar tahun 554 M. Disebut nama negara ini Sri Dharma Nagara dalam Prasasti Chaiya dan dalam catitan China pula masih memakai nama kerajaan Tamralingam. Tembok negara berlapis-lapis dengan 12 buah kota diraja yang saling berhubungan. Baginda raja membangunkan juga Prasad Cetiya Phra Bramha Dhatu yang kemudian menjadi tapak penting dalam pengkajian sejarah di Thailand.
Phra Raja Karaniya Kriyam dan Kemuliaan
Sebagai raja itu, Sri Dharmmasokaraja menjadi pemberi restu dan juga menjadi Mahakesatria negara dan membawa negara menjadi salah satu daripada empayar agung di Indochina. Wangsa diraja ini antara wangsa diraja dan Bramhakesatria tertua sekali di loka.
Menerusi pembinaan kota yang terancang juga, negara kota Sri Dharmmasokaraja dan kerajaan Tamralingam dikelilingi oleh 12 negara kota menurut lambang binatang-binatang yang terbentuk dari bintang pada langit dikenali sebagai 12 Nakshatram. Negara kota ini semua saling berhubungan dengan kerajaan Tamralingam. Kadangkala berperang juga kalau berselisih paham. Tapi kebanyakan masanya mereka akan bersatu kalau diserang musoh luar.
Mereka membangunkan Cetiya Bramha Dhatu di Pantai Sai Kaew yang kemudiannya menjadi candi agung bagi negara mereka serta tempat menyimpan bahan-bahan suci, menyemah nenek moyang, para guru dan juga sebagai tempat berhimpun pada perayaan penting.
Namun phra hetubhumi phra desa di situ tak begitu sesuai bagi puak-puak Hindu buat berdiam di situ dengan udara tak begitu baik, air tak begi baik orang habis terkena penyakit memaksa mereka berangkat naik sedikit lagi di Semenanjung Tanah Melayu (Siam). Mereka berpindah ke sebelah barat daya sedikit berdiam di kaki Bukit Jawa dan Terusan Tasek Sinpun di bhumipada Klong Thom dalam negeri Krabi. Di situ pun didapati sama tidak menyenangkan sekali keadaannya seperti sebelumnya di negeri Surat Thani. Jadi mereka merantau lagi dalam usaha mencari Jayabhumi berpindah-randah tak berjumpa-jumpanya lagi. Di Kampung Sieng Srah sekejap mereka berdiam dalam negeri Surat Thani sebelum pindah lagi.
Sampai mereka di pantai timur Tanah Melayu sebelah rantau Thailand kini dan didapati bahawa tanah di situ bagus laksana Jayabhumi nya dengan sungai bagai. Sesuai juga tanah-tanah di situ buat diusahakan untuk pertanian. Mereka kemudian membuat penempatanlah segera di situ, membuka rajathani, membuat tembok kota supaya ada perlindungan bagi kota diraja serta membangunkan Phra Maha Cetiya buat menyinggahsanakan bahan-bahan suci seperti tinggalan tubuh baginda Buddha yang diambil dari benua India sana.
Cetera Ketiga
Terkenal suka bahagia perdagangan pun rancak lalu tercatitlah nama Sri Dharmasokarajawamsa pada pahatan prasasti yang menjadi bukti kegemilangan kerajaan. Dari Tamnan Muang Negara Sri Dharmaraja itu dinyatakan bahawa keluarga diraja ini pernah juga mengalami masalah di Lembangan Chao Phraya apabila air sungai Chao Phraya bah. Nak dijadikan sebab pun tak nampak pula rajawamsa ini mempunyai sebab untuk meninggalkan negara kota lama mereka turun pergi ke selatan mencari perlindungan baru. Dalam pada itu juga mereka membuat janji setia dengan rajawamsa U-Thong dari kerajaan Sri Ayutthaya.
Janji setia mereka itu bahawasanya, saling memerintah mereka itu di rantau masing-masing saling bantu-membantu semasa kecemasan. Serta menetapkan bahawasanya ibukota mereka itu biar sama seperti dahulu ditetapkan di Lawapura (Lopburi).
Daripada kesimpulan diperbuat itu, didapati bahawa Sri Dharmsokarajawamsa itu terbitnya dari tempat lain. Masuk ke Semenanjung Tanah Melayu di Segenting Kra memerintah bersama keluarga dan orang kampung mereka. Kemudian mereka ini walaupun orang Hindu yang bertradisi Brahmana namun menganut ajaran Buddha pula. Bila dibuka tapak negara baru pun mereka masih lagi membawa bersama lambang agama dan ajaran Buddha bersama. Selepas daripada itu, Sri Dharmasokarajawamsa ini menjadi pagelaran buat semua raja yang menjadi Phra Mahakesatria bagi negara ini.
Baginda Sri Dharmasokaraja berjaya membawa negara itu ke kegemilangannya dan menjadikan penduduknya sebagai penduduk berbangsa tinggi ketika tahun 1098 Buddha Sakaraja iaitu sekitar tahun 554 M. Disebut nama negara ini Sri Dharma Nagara dalam Prasasti Chaiya dan dalam catitan China pula masih memakai nama kerajaan Tamralingam. Tembok negara berlapis-lapis dengan 12 buah kota diraja yang saling berhubungan. Baginda raja membangunkan juga Prasad Cetiya Phra Bramha Dhatu yang kemudian menjadi tapak penting dalam pengkajian sejarah di Thailand.
Phra Raja Karaniya Kriyam dan Kemuliaan
Sebagai raja itu, Sri Dharmmasokaraja menjadi pemberi restu dan juga menjadi Mahakesatria negara dan membawa negara menjadi salah satu daripada empayar agung di Indochina. Wangsa diraja ini antara wangsa diraja dan Bramhakesatria tertua sekali di loka.
Menerusi pembinaan kota yang terancang juga, negara kota Sri Dharmmasokaraja dan kerajaan Tamralingam dikelilingi oleh 12 negara kota menurut lambang binatang-binatang yang terbentuk dari bintang pada langit dikenali sebagai 12 Nakshatram. Negara kota ini semua saling berhubungan dengan kerajaan Tamralingam. Kadangkala berperang juga kalau berselisih paham. Tapi kebanyakan masanya mereka akan bersatu kalau diserang musoh luar.
Mereka membangunkan Cetiya Bramha Dhatu di Pantai Sai Kaew yang kemudiannya menjadi candi agung bagi negara mereka serta tempat menyimpan bahan-bahan suci, menyemah nenek moyang, para guru dan juga sebagai tempat berhimpun pada perayaan penting.
Rujukan
Kitagawa, Joseph. The Religious Traditions of Asia: Religion, History and Culture.
Gesick, Lorraine. In the Land of the Lady White Blood: Southern Thailand and the Meaning of History.
Kitagawa, Joseph. The Religious Traditions of Asia: Religion, History and Culture.
Gesick, Lorraine. In the Land of the Lady White Blood: Southern Thailand and the Meaning of History.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan