Dalam ajaran Buddha, kammatthana ini merupakan kata bahasa Bali yang merupakan sebutan bagi karmasthana yang ertinya itu istana amalan. Yang diertikan di sini adalah tempat di dalam minda yang mana seseorang itu pergi bagi usaha pengembangan kejiwaannya. Lebih tuntas lagi, ia merujuk kepada bahan tapa yang sah menurut pustaka suci atau samatha kammatthana disenaraikan dalam Jalan Penyucian Jiwa.
Setiap kammathana boleh diberi, sama ada oleh kalyana mitta, kepada sesetengah pelajar secara persendirian bila mencapai satu tahap, dengan melihat bahan apa yang sesuai dengan kecenderungan dan juga sikap pelajar serta tahap pemikiran pelajar itu.
Empat Bahan Tapa Semadhi
Daripada 40 bahan yang ditapakan sebagai kammathana itu, yang 10 nya adalah benda yang boleh dipegang 'terus', 'kasina', atau 'seluruhnya'...
Tiga bahan peringatan adalah silsila daripada Trairattana...
Empat Bahan Tapa Semadhi
Daripada 40 bahan yang ditapakan sebagai kammathana itu, yang 10 nya adalah benda yang boleh dipegang 'terus', 'kasina', atau 'seluruhnya'...
- Bumi
- Air
- Udara atau Angin
- Biru dan Hijau
- Kuning
- Merah
- Puteh
- Ruangan Tertutup
- Cahaya Terang
- Mayat lebam
- Mayat yang sudah turun warna dan biru
- Mayat pecah-pecah
- Mayat yang terbelah
- Mayat yang tercarik koyak
- Mayat yang tercerai-cerai anggota
- Mayat berdarah
- Mayat dimakan ulat dan berenga
- Rangka
Tiga bahan peringatan adalah silsila daripada Trairattana...
- Phra Buddha Chao
- Dharma
- Samgha
- Sila atau akhlak
- Cāga atau kebebasan
- Ciri-ciri baik para dewa
- Kaya atau tubuh
- Kematian (sila rujuk Upajjhatana Sutta)
- Prana (pernapasan) atau anapana (menyawa)
- Ketenangan (Nibbhana)
- Metta atau kebaikan tanpa syarat
- Karuna atau belas kasihan
- Mudita atau kesukaan atas kejayaan yang lain
- Upekkha berpikiran seimbang
- Ruangan tak berkesudahan
- Kesedaran tak berkesudahan
- Kekosongan tak berkesudahan
- Tiada persepsi atau tiada tanpa persepsi
Bidang Ulangkaji Tapa dan Jhana
Daripada ini semua, disebabkan rumitnya, empat bahan ingatan (tak termasuk ingatan tubuh atau kayagatasati dan anapanassati), persepsi kebencian pada makanan dan penelitian empat unsur hanya membawa kepada upacara samadhi atau kemasukan ke semadhi (penumpuan) sahaja.
Penyerapan dalam Jhana Pertama boleh dicapai dengan kesedaran terhadap 10 jenis kebusukan dan kesedaran tubuh. Walau bagaimanapun, tapa-tapa ini tak boleh melampaui tahap Jhana Pertama kerana ia melibatkan pemakaian witaka atau pemikiran yang tak hadir dari jhana-jhana lain yang lebih tinggi.
Penyerapan dalam Tiga Jhana Awal boleh dicapai menerusi renungan tiga bramha wiharam awal. Namun, tapa-tapa ini, tak boleh membantu juga dalam mencapai Jhana Keempat disebabkan rasa kesukaan yang dikaitkan dengan semuanya itu. Apabila Jhana Keempat sudah timbul, barulah timbul bramha wiharam keempat.
Disebabkan ringkas pula bahan perbincangan, semua Empat Jhana ini boleh ditimbulkan menerusi kesedaran pada pernapasan dan 10 kasina.
Bidang Tapa dan Ciri Seseorang
Semua bidang-bidang tapa yang disebut sebelum ini boleh menekan Lima Halangan, jadi membolehkan seseorang itu mencapai kebijaksanaan. Sebagai tambahan, seseorang itu boleh memakai bahan tapa tertentu sebagai penawar, seperti bertapa mengenai kebusukan bagi melawan nafsu serakah atau pun bertapa pernapasan bagi meninggalkan pemikiran bukan-bukan.
Ulasan sastera Bali kemudian memberi panduan bagi cadangan bidang tapa tumpuan itu berdasarkan kepada kecenderungan seseorang ketika itu....
- Jenis tamak maka tapa 10 kebusukan atau tapa renungan tubuh.
- Jenis benci maka tapa empat bramha wihara atau tapa empat warna kasina.
- Jenis khayal banyak maka tapa pernapasan.
- Jenis setia maka tapa enam ingatan yang awal.
- Jenis cerdik maka tapa ingati kematian atau cari ketenangan; persepsi makanan yang benci atau teliti empat unsur.
- Jenis suka spekulasi maka tapa pernapasan sedar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan