Rabu, 10 Ogos 2011

Asal Usul Istilah Suvarnabhumi

Rujukan kepada Suvarnabhumi wujud dalam pelbagai penulisan purba dari India, Sri Lanka, Yunani, Latin, Arab, dan China. Perkataan ini juga muncul dalam teks Ramayana yang dikarang sekitar abad ke-3 SM dalam bentuk Suvarnadwipa atau Suvarnabhumi yang merujuk kepada kawasan geografi di Asia Tenggara.

Teks India purba Arthasastra dari Kautilya (s. 300 SM) menyebut bahawa Brahmin Sanka pernah belayar dari Varanasi ke Suvarnabhumi di Asia Tenggara. Teks purba lain, seperti Kathakosa menceriterakan cetera Nagadutta yang pergi ke Suvarnabhumi dengan lima ratus kapal untuk menjalankan perdagangan penuh laba.

Ahli geografi Latin pertama yang membuat rujukan kepada lokasi di Asia Tenggara adalah Pomponius. Beliau merujuk pulau itu sebagai pulau emas atau chryse dalam karyanya, De Chronografia (s. 45 M). Ahli matematik dan kaji bintang Yunani, Claudius Ptolemy yang bekerja di Iskandariah dalam abad ke-2 M merujuk dengan istilah Chryse Chersonesos kepada kawasan yang dikenalpasti oleh cendekiawan sebagai Semenanjung Tanah Melayu dan Sumatera.

Batu bersurat Amoghapasa bertarikh 1208 tahun Saka (1286 M) merujuk Sumatera sebagai Suwarnabhumi manakala lawannya pulau Jawa sebagai Bhumijawa. Walaupun istilah Suvarnadwipa selalunya merujuk kepada pulau Sumatera, namun ramai penulis Arab mengkelaskan seluruh kawasan kepulauan Asia Tenggara sebagai sebahagian daripada Suwarnabhumi.

Dalam satu manuskrip Nepal purba pula terdapat satu gambar yang diberi judul Suvarnnapure Srivijayapure Lokanatha atau Rupa Lokanatha di Sriwijayapura dalam Suvarnnapura yang merujuk kepada kerajaan Srivijaya yang merupakan kuasa besar di Asia Tenggara. Selewat abad ke-16 M, dilaporkan pula bahawa seorang sami Buddha bernama Buddhagupta ada melawat dua pulau yang dipanggil sebagai Suvarnadwipa di timur lautan India.

Dalam tahun 1478, raja Dharmaseti dari kerajaan orang Mon iaitu kerajaan Ramannadesa mendirikan 10 batu bersurat yang ditulis dalam bahasa Mon dan bahasa Pali. Batu bersurat itu menyatakan bahawa kerajaannya juga dikenali sebagai Suvarnabhumi. Batu bersurat tersebut dikenali oleh cendekiawan sejarah dan kaji purba sebagai Kaliyani Sima. Batu bersurat tersebut berkisar dengan pembaharuan yang telah dijalankan oleh sang raja untuk memurnikan ajaran Buddha aliran Theravada di kerajaannya. Menurut punca Tibet, ada dua orang sami Tibet iaitu Dharmmapala (abad ke-7 M) dan Dipankara Atisa (abad ke-11 M) melawat Suvarnadwipa.

Suvarnabhumi dan Ajaran Buddha

Suvarnabhumi ada juga disebut dalam banyak teks Buddha aliran Theravada misalnya seperti Milindapanha Mahaniddesa dan sastera Jataka. Dalam hikayat Mahawangsa Sri Lanka (abad ke-4 M), dinyatakan bahawa selepas penutup kepada Perhimpunan Penganut Buddha Ketiga, dua orang sami iaitu Sona dan Uttara dihantar ke Suvarnabhumi bagi menjalankan kegiatan penyebaran ajaran Buddha.

Dapat juga diketahui dari batu bersurat yang aliran Buddha Theravada sudah wujud di Burma Bawah sejak abad ke-5 M lagi. Menurut punca laporan China bertarikh sekitar tahun 240 M, wujud sebuah kerajaan penganut Buddha diberi nama Lin Yang. Ramai sarjana berpendapat bahawa kerajaan ini merupakan kerajaan orang Pyu di Beikthano jaraknya kira-kira 300 km ke utara Yangon hari ini. Laporan yang sama dari punca penulisan China juga menyebut bahawa satu lagi kerajaan dikenali sebagai Chin Lin atau Kubu Keemasan terletak dekat dengan teluk yang luas. Kerajaan ini dikenalpasti oleh sarjana sebagai kerajaan orang Mon berpusat di Thaton.

Rujukan dan Bacaan Tambahan


1. Kanai Lai Hazra, History of Theravada Buddhism in South-East Asia,Munshiram Manoharlal, 1982, page 58.
2. Dr. R. C. Majumdar, Ancient India' Colonies in the Far East Vol 2', Asoke Kumar Majumdar, 1937, page 39 & 46.
3. Paul Wheatley, The Golden Khersonese',University Of Malaya Press, 1961, page 179.
4. Dr. Balaram Tripathy, Early Historic Cultures of Orissa, Orissa Review, India, April 2007, page 12.
5. Damodar.P. Singhal, India and World Civilization, Michigan State University Press, 1968, page 80-98.
6. Govid Chandra Pande, India’s Interaction with Southeast Asia,Project of History of Indian Science, Philosopgy, and Culture, 2006, page 89.
7. W. J. Van Der Meulen, Suvarnadvipa and the Chryse Chersonesos, Indonesia, Vol. 18, 1974, page 1 & 4.
8. Muljana, Slamet, 1981, Kuntala, Sriwijaya Dan Suwarnabhumi, Jakarta: Yayasan Idayu, hlm. 223.
9. Dr. R. C. Majumdar, Ancient India' Colonies in the Far East Vol 2', Asoke Kumar Majumdar, 1937, page 45, 46, 47 & 48.
10. Aye Chan, The Nature of Land and Labour Endowments to Sasana in Medieval Burmese History, Southeast Asians Studies, Vol. 26, No. 1, June 1988, page 93.
11. Translated by Wilhelm Geiger, Mahavamsa : The great chronicle of Ceylon', Pali Text Society, 1912, Page 82 and 86.
12. Bob Hudson, The Origins of Bagan, Thesis for University of Sydney,2004, page 36.
13. Elizabeth Moore, Interpreting Pyu material culture: Royal chronologies and finger-marked bricks, Myanmar Historical Research Journal, No(13) June 2004, pp.1-57, page 6 & 7.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan