Selasa, 9 Ogos 2011

Brahma Sampradaya

Brahma mempunyai sampradayanya sendiri. Dia muncul di atas bunga teratai yang tumbuh dari pusat Garbhodakashavi Vishnu. Selepas pertapaannya, dia mencipta aturan 14 graha dan banyak lah makhluk bernyawa yang datang ke situ dalam 840,000 jenis jasad kebendaan menurut keinginan lampau mereka.

Brahma menerima pustaka Veda dari Vishnu dan Brahma sampradaya ini memencarkan ilmu dari dewa Vishnu Narayan ke bumi. Oleh kerana Brahma ini merupakan pengikut kepada dewa Vishnu tidak seperti Brahma di jagat kebendaan lain, makanya kita ada Brahma sampradaya.

Apakah Brahma sampradaya ini? Ia merujuk kepada tradisi berguru yang dimulakan dengan Brahma. Avidhi (istilah) ini digunakan untuk merujuk kepada kepercayaan dan ajaran Mathavacharya dan falsafah Dvaitanya. Kadang-kala ia boleh juga merujuk kepada ajaran dari Chaitanya Mahaprabhu dengan ajaran Gaudiyanya. Sebilangan pergerakan keagamaan sedunia juga tergolong dalam tradisi Brahma sampradaya ini misalnya seperti Masyarakat Antarabangsa untuk Kesedaran Krishna (ISKCON) yang muncul dari aliran Vaishnava Gaudiya.

Pengikut tradisi ini mempercayai bahawa pengetahuan Veda itu turun dari Brahma. Dalam konsep Veda, sampradaya ini bermula dengan penciptaan jagat raya dan bertahan sehingga saat ini dalam diri guru bagi seorang anak siksha itu sendiri. Dari kerana kemalaran penyebaran pengetahuan ini, semua guru yang lampau turut wujud dalam ajaran-ajaran guru kerohanian kini. Aturan Veda mengesahkan bahawa penyebaran ini kekal tulen melalui pengesahan kelayakan penyebar tersebut.

Brahma sampradaya juga selalunya dipanggil sebagai Brahma-Mathava sampradaya kerana ajaran datang dari Mathavacharya.

Punca Rujukan

1. Denton., T. L. 2004. Female Ascetics in Hinduism, pp 224.
2. Eliot, C. 1998. Hinduism and Buddhism: An Historical Sketch, page 239.
3. Goswami, S. D. 1976. Readings in Vedic Literature: The Tradition Speaks for Itself. Assoc. Publishing Group, pp. 240, ISBN 0912776889.
4. Sharma., P. V. 1998 The Sadhus and Indian Civilisation, page 57.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan