Sabtu, 3 September 2011

Buddha Wairocana

 Buddha Wairocana bersepuh gangsa di Kuil Pulguksa di negara Korea

Wairocana atau Mahaawairocana merupakan Buddha langit yang selalu ditafsirkan sebagai sarira tenang bagi tokoh sejarah iaitu Gautama Buddha. Ia ada diterangkan dalam Sutra Bunga Malai. Buddha Wairocana boleh juga dirujuk sebagai Buddha Dharmakaya atau Buddha Mahaasurya. Dalam aliran Buddha di Jepun, Wairocana dilihat juga sebagai jelmaan sangkalpana shunyata atau kekosongan.

Sangkalpana Pancha Jnaana Buddha dari aliran Vajrayana menjadikan Wairocana sebagai tumpuan mereka. Peneman kepada Wairocana adalah Tara Putih. Bagi setiap Dhyani Buddha, ada pula sambaddha Buddha wanita menurut tradisi Tibet. Wairocana yang ini bukan Wirocana yang muncul dalam bab kelapan Chandogya Upanishad sebagai raja kaum Asura itu.

Itihasa Kebaktian

Wairocana Buddha pertama kalinya diperkenal dalam Sutra Jaring Brahma:

Kini, aku, Wairocana Buddha sedang duduk di atas teratai. Di atas seribu bunga mengelilingi aku ada seribu Sakyamuni Buddha. Setiap bunga itu menyokong seratus juta dunia. Dalam setiap dunia ada pula Buddha Sakyamuni yang muncul. Semuanya diperduduk di bawah sebatang pokok Bodhi. Semuanya dalam masa yang sama menerima pencerahan. Semua Buddha yang tidak terkira banyaknya ini ada Wairocana dalam sarira mereka.

Wairocana ada juga disebut dalam Sutra Bunga Malai. Walau bagaimanapun, siddhanta Buddha Wairocana ini didasarkan kebanyakan ajarannya dari Sutra Mahawairocana. Ia dikenali juga sebagai Mahaawairocana Abhisambodhi Tantra. Yang paling sedikit sebutannya walaupun ada disebut terdapat dalam Sutra Wajrasekhara yang dikenali juga sebagai Sarwatathaagatattwasangraha Tantra.

Ia juga disebut sebagai nama lain bagi Buddha Sakyamuni dalam Sutra Tapa Kebenaran Sarwabumi Bodhisatwa yang tinggal di satu tempat yang dipanggil "Cahaya Selalunya Menenangkan." Wairocana merupakan ciri yang selalu ada dalam aliran Buddha orang Cina seperti Hua Yen, juga dalam aliran Jepun seperti Kegon dan Shingon. Wairocana merupakan tokoh utama dalam aliran Shingon. 

Dalam aliran Buddha Cina-Jepun, Wairocana lama kelamaan digantikan oleh Amitabha. Hal ini terjadi disebabkan oleh peningkatan populariti aliran Buddha Bumi Suci. Namun warisan Wairocana masih lagi wujud dalam aliran Buddha Shingon di kuil Todaiji di Jepun. Mereka mempunyai rupa Buddha Wairocana besar diperbuat daripada tembaga. 

Semasa tahap awal penginjilan di Jepun, para penginjil Kristian Katolik seperti Francis Xavier dialu-alukan oleh sami Buddha Shingon di sana kerana dia menggunakan istilah Dainichi bagi merujuk kepada Jesus Kristos. Dainichi merupakan nama Jepun bagi Wairocana. Selepas mengetahui makna sebenar perkataan tersebut barulah Xavier mengubah rujukan Tuhan orang Kristian kepada perkataan Latin iaitu Deusu

Sami Shingon, Dohan menganggap dua Buddha yang agung iaitu Amitabha dan Wairocana sebagai satu sahaja dan merupakan Dharmakaya Buddha yang sama. Keduanya merupakan penjelmaan sebenar dan asas kepada segala kejadian.

Ada beberapa pewujudan yang boleh meningkat kepada pengamal Shingon atau jalan mantra berhubung dengan apa yang diperkatakan oleh Dohan. Dr. James Stanford menggariskan bahawa adanya Amitabha sebagai Dharmakaya bagi Buddha, Wairocana, kemudian wujudnya Amitabha sebagai Wairocana yang abadinya menjelma dalam sarwajagat masa dan ruang. Akhir sekali, ada pewujudan yang paling dalam bahawa Amitabha merupakan ciri yang sebenar, jasadiah dan rohaniah. Ia merupakan jasad tak terhad pengetahuan, ia tidak dilahirkan, tidak dijelmakan, hakikat yang tiada berubat yang berehat tenang di dasar semua kejadian.

Berhala dan Rupa

Berkenaan dengan kekosongan, rupa Wairocana yang besar dan berkilauan menjadi peringatan bahawa semua kewujudan yang ada dalam ruang ini kosong saja dan tiada jati yang kekal. Rupa Wairocana di kuil Todaiji di Nara merupakan rupa yang terbesar sekali di dunia bagi Buddha Wairocana.

Rupa Wairocana dalam bentuk tugu terbesar sekali ada di Bamiyan di Afghanistan sudah diletupkan Taleban. Di Jawa ada candi Mendut yang dibina pada abad ke-9 M dekat dengan candi Borobodor di Magelang. Candi tersebut dibina oleh dinasti Sailendra untuk merumahkan berhala Buddha Dhyani Wairocana. Berhala tersebut merupakan patung batu berukir Buddha Wairocana didudukkan dengan mudra Dharmachakra. Berhala itu ada sebaris dengan Bodhisatwa Avalokiteswara dan Vajrapani. Kuil Buddha Musim Bunga di Lushan wilayah Henan dalam negara China pula mempunyai patung Buddha tertinggi sekali di dunia berketinggian126 m.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan