Sabtu, 17 September 2011

Iskandar Makadonia di Baktria dan India Purba 331-325 SM

Pitis Perak menggambarkan kejayaan Iskandar Makadonia dihasilkan di Babilon tahun 322 SM, diikuti dengan kempen nya ke India purba. Yang atas itu chap Iskandar dimahkotakan oleh Nike manakala yang bawah itu Iskandar menyerang raja Porus di atas gajahnya. - Muzium British

Apabila Iskandar Makadunia menakluki wilayah Baktria dan Gandhara, kawasan ini memang sudah pun dipengaruhi oleh ajaran Buddha dan Jina. Menurut satu lagenda yang ditulis dalam bahasa Bali, bahasa kepada sastera suci Theravada, dua beradik pedagang dari Baktria bernama Tapassu dan Bhallika melawat Buddha dan menjadi pengikutnya. 

Lagenda menyebut bahawa mereka lalu pulang ke Baktria dan menyebarkan ajarannya di sana. Dalam tahun 326 SM, Iskandar Makadonia menakluki benua India. Raja Ambhi memerintah kerajaan Taksila kalah dan menyerahkan bandarnya kepada Iskandar. Bandar itu merupakan pusat terkenal penyebaran ajaran Buddha. Iskandar juga ada berperang dengan raja Porus dalam satu peperangan epik. Porus merupakan raja di wilayah dalam Punjab. Peperangan itu dikenali sebagai peperangan Hidaspes (326 SM).

Setengah ahli falsafah seperti Pyrrhi, Anaxarkus, dan Onesikritus dikatakan dipilih oleh Iskandar untuk mengikutnya ke kempen di Timur. Ketika 18 bulan berada di India purba, mereka telah bertemu dengan orang alim India purba secara umumnya dikenali sebagai Gymnosophist atau ahli falsafah telanjang. Pyrrho (360 SM) pulang semula ke Yunani dan menjadi orang skeptik pertama yang mengasaskan aliran falsafah Pyrrhonism. Ahli biografi Yunani, Diogenes Laertius menerangkan bahawa konsep ketenangan pikiran dan meninggalkan dunia Pyrrho itu didapatinya semasa di India purba. Beberapa kata-katanya diketahui terus tetapi nampak jelas yang ia diambil dari Timur, kemungkinannya dari pemikiran pengikut ajaran Buddha:

"Tiada apa yang benar-benar wujud, tetapi hidup manusia ini diperintah oleh kesepakatan, tiada apa pun dalam dirinya lebih dari itu." - Dionenes Laertius IX.61

Ahli falsafah lain seperti Onesikritus, seorang Kynik dikatakn sebagai yang disebut Strabo telah belajar di India hukum-hukum ini:

"Tiada apa yang terjadi kepada seorang manusia itu baik atau buruk, pendapat itu sebenarnya mimpi sahaja. Falsafah yang terbaik itu sebenarnya adalah yang membebaskan pemikiran dari keseronokan dan kesedihan." Strabo XVI.65

Sir William Tarn menulis bahawa orang-orang Brahman yang tak sependapat dengan penganut Buddha sering melawan Iskandar. Perhubungan sebegini mencetuskan perhubungan antara orang Yunani dengan falsafah Hindu yang kemudian berterusan sehingga ke beberapa abad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan