Sabtu, 17 September 2011

Kehadiran Orang Yunani di Baktria 325-125 SM

Bandar Baktria Yunani, Ai Khanoum (300-145 SM) dekat pintu masuk ke India

 Iskandar Makadonia ada membangunkan beberapa bandar di Baktria seperti Ai Khanoum dan Begram. Ada pentadbiran di situ yang beralngsung selama dua abad di bawah kerajaan Seleukid dan kerajaan Baktria Yunani. Jadi mereka ini mempunyai hubungan terus berabad lamanya dengan wilayah India purba.

Puak Yunani ada menghantar duta ke istana empayar Maurya, seperti ahli sejarah Megasthenes berkhidmat untuk Chandragupta Maurya, dan kemudian Deimakos semasa zaman Bindusara anak Chandragupta. Deimokos membuat laporan panjang mengenai ketamadunan Hindu. Megasthenes pula ada hantar laporan lengkap mengenai agama-agama Hindu yang disebarkan dan diambil guna untuk pengajian dunia berabad-abad lamanya.

"Megasthenes membuat pembahagian dua jenis ahli falsafah iaitu Brakhmanes dan satu lagi Sarmanes..." - Strabo XV. 1. 58-60

Baktria Yunani mengekalkan kebudayaan Hellen yang kuat di pintu masuk ke India purba ketika zaman Maurya, sebagai yang ditunjukkan dalam carigali purba di Ai-Khanoum. Apabila empayar Maurya dijatuhkan oleh orang Sunga sekitar 180 SM, orang Yunani Baktria masuk ke India, dan menjalankan kerajaan Indo-Yunani dengan menggalakkan perkembangan ajaran Buddha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan