Isnin, 19 September 2011

Kerajaan Indo-Yunani 180 SM - 10 M dan Matawang

Artikel terjemahan Northern Gate

Matawang perak menggambarkan raja Demetrius I dari Baktria memakai gading gajah lambang penaklukannya ke atas benua India tahun 180 SM

Orang Yunani Baktria telah menguasai beberapa bahagian India Utara dari tahun 180 SM, ketika itu mereka dikenali sebagai Indo-Yunani. Mereka menguasai kawasan tersebut sehingga abad ke-10 M. Ajaran Buddha makmur di bawah raja-raja Indo-Yunani. Ada juga dikemukakan bahawa penaklukan ke India dijalankan demi melindungi ajaran Buddha dari dibantai oleh dinasti baru di India iaitu dinasti Sunga (185-73 SM). Dinasti Sunga telah menjatuhkan dinasti Maurya. 

Wang Pitis

Wang Drakhma raja Yunani, Menander "Raja Penyelamat" memrintah antara 160-135 SM

Pitis dari raja Indo-Yunani, raja Menander yang bertakhta dari 160-135 SM ditemui dari Afghanistan sehinggalah ke India tengah. Dalam matawang itu ada chap "Raja Penyelamat Menander" dalam bahasa Yunani di depannya. Beberapa orang raja Indo-Yunani selepas Menander seperti Zoilos I, Strato I, Heliokles II, Theophilos, Peukolaos, Menander II, dan Archebios juga mempunyai gelaran mereka sendiri pada matawang mereka iaitu gelaran "Maharajasa Tharmmika" maksudnya "Raja Dharmma" dalam bahasa Prakrit bertulisan Kharosthi.

 Matawang zaman raja Menander dengan lambang Dharmmachakra dan pelepah kejayaan

Setengah matawang Menander I dan Menander II ada menggabungkan lambang Buddha iaitu Dharmachakra Lapan Cabang dengan lambang kejayaan seperti pelepah kejayaan atau kalungan kejayaan diserahkan oleh dewi Nike. Menurut Milinda Pannha, penghujung takhta Menander I menjadi seorang Arahant, seperti juga yang disebut oleh Plutarch yang menerangkan tentang sharira raja itu dikongsi bersama dan dichetiyakan.

Lambang bentuk tangan witarka mudra di matawang Yunani benua India. Yang atas tu dewa Zeus di kanan dan dewa Tyche di kiri. Yang bawah tu gambaran raja Yunani India Nicias dan Menander II

Lambang gajah yang wujud merata-rata dalam matawang Indo-Yunani juga dikaitkan dengan ajaran Buddha, seperti yang terlihat pada matawang Antialcidas dan Menander II yang mana gajah dalam matawang Antialcidas mempunyai hubungan yang sama dengan dewa Zeus dan dewi Nike seperti juga Dharmmachakra Buddha pada matawang Menander II.

Apabila orang Indo-Parthia beragama Zarathustra menakluki India utara dalam abad pertama masehi, mereka juga memakai banyak unsur dalam matawang Indo-Yunani tetapi meninggalkan penggunaan gajah menunjukkan bahawa ia tidak sahaja membawa maksud muka bumi.

Akhir sekali selepas pemerintahan Menander I, beberapa orang pemerintah Indo-Yunani seperti Amintas, raja Nikias, Peukolaos, Hermaeus, Hippostratos, dan Menander II, menggambarkan diri mereka atau dewa-dewi mereka dengan tangan kanan membentuk lambang rahmat serupa dengan lambang witarka mudra Buddha. Lambang ini melambangkan penyebaran ajaran Buddha.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan