Khamis, 29 September 2011

Sambungan Tamadun Yunani Buddha

Bandar Yunani di India Purba

Menurut Ptolemy, beberapa bandar Yunani dibangunkan oleh orang Bactria berpengaruh Yunani di utara Pakistan hari ini. Raja Menander membangunkan ibu kota Segala, kini dalam Sialkot di Punjab. Ia menjadi salah satu pusat perkembangan kebudayaan ajaran Buddha (Milinda Panha, bab I). 

Sebuah lagi bandar Yunani dibina oleh raja Demetrius dan dibina semula oleh raja Menander ditemui semula dalam usaha cari gali dekat Taksila. Di situ ada chandi Buddha yang berselang seli dengan chandi Hindu dan juga kuil Yunani menunjukkan persenyawaan ajaran agama serta toleransi beragama.

Kitab Suci

Bukti ada menunjukkan perhubungan terus pemikiran Yunani dengan pemikiran Buddhisme semasa abad di mana Milinda Panha hidup. Salah satu sesi pelajaran ajaran agama Buddha menurut bentuk pembelajaran Platon pernah berlaku antara raja Menander dan seorang sami Buddha, Nagasena.

Menurut kitab Mahawangsa (bab XXIX), ada catatan menyatakan bahawa semasa pemerintahan raja Menander, seorang Yunani pernah menjadi kepala sami-sami. Sami itu bernama Mahadharmarakshita bermaksud Pemelihara Dharma Agung. Beliau mengetuai 30,000 orang sami Buddha dari bandar Yunani iaitu Iskandariah yang berkemungkinan terletak dalam kawasan Kaukasus sekitar 150 km dari utara Kabul di Afghanistan hari ini. Mereka pergi ke Sri Lanka dan membangunkan chandi di sana menunjukkan bahawa ajaran Buddha berkembang pesat di bawah pemerintahan dan kawasan pemerintahan raja Menander. Orang Yunani memang terlibat dalamnya.

Antara sumbangan orang Yunani dalam ajaran Buddha di India juga dicatatkan, seperti Meridarkh Yunani atau Gabenor Wilayah Yunani di India bernama Theodorus, diterangkan dalam satu penerangan dalam tulisan Kharoshthi menunjukkan bagaimana beliau memuliakan tinggalan sang Buddha. Batu bersurat itu ditemui atas sebijik pasu dalam satu chandi, bertarikh pemerintahan raja Menander atau salah seorang penggantinya dalam abad pertama SM (Tarn, m.s 391):

Theudorena meridarkhena pratithawida ime sarira sakamunnisa bhagawato bahu-jana-stitiye

Meridarkh Theodorus telah pun memuliakan tinggalan Tuan Sakyamuni, bagi tujuan kebaikan hamba rakyat.

(Tinggalan Swaat, pahatan di pasu untuk Meridarkh Theodorus)

Akhir sekali, ada tradisi Buddha yang memasukkan raja Menander sebagai salah seorang pemelihara ajaran bersama dengan raja Asoka dan raja Kanishka.

Manuskrip Buddha dalam tulisan Yunani juga ditemui di Afghanistan, memuji Buddha-Buddha dan menyebut juga mengenai Mahayanaraja Buddha. Manuskrip itu bertarikh tak lewat dari abad kedua SM (Nicholas Sims-Williams, Manuskrip Buddha Baktria).

Setengah unsur pergerakan Mahayana mungkin juga bermula sejak abad pertama SM di barat laut India, semasa perhubungan terus berlaku antara tamadun Yunani dan tamadun Hindu. Menurut sesetengah sarjana, sutra utama Mahayana ditulis sekitar selepas abad pertama SM. Apabila berlaku pertelingkahan antara aliran dalam aliran besar Nigaya berkaitan dengan kemanusiaan dan kemanusiaan melampaui kedewataan sang Buddha serta persoalan mengenai asas kepada alam ghaib, maka masuk lah sedikit pengaruh pemikiran Yunani ke dalam ajaran Buddha. Ia mungkin dipengaruhi oleh orang Yunani dan juga mungkin oleh aliran yang dianuti oleh orang Yunani berlegar di utara dan timur sepanjang Laluan Sutera.

Kerajaan Kushan (Abad 1-3 SM)

Orang-orang Kushan merupakan antara lima puak dalam persatuan kaum Yuezhi yang menetap di Baktria sejak sekitar tahun 125 SM, selepas itu mereka digantikan oleh orang Yunani Baktria. Orang Yunani Baktria menakluki kawasan utara Pakistan dan India sejak abad pertama sebelum masehi.

Pada saat itu, orang Kushan sudah berhubungan dengan budaya Yunani dan kerajaan-kerajaan Hindu Yunani lebih dari satu abad. Mereka menggunakan tulisan Yunani menulis bahasa mereka, dan menggunakan contoh matawang Yunani untuk membuat matawang mereka. Pandangan mengenai serapan budaya Yunani ini didasarkan kepada arca Kushan yang membayangkan kejadian Dionysiak atau kisah kuda Trojan. Mungkin juga ada rakyat Yunani yang tinggal dalam pemerintahan orang Kushan. 

Raja Kanishka, pemerintah Kushan menghormati dewa-dewi Brahman, Yunani, dan juga Zarathustra. Begitu juga dengan ajaran Buddha. Beliau sangat terkenal dengan persenyawaan keagamaan juga pernah mengaturkan Perhimpunan Buddha Keempat sekitar abad pertama masehi di Kashmir bagi meneliti kitab Sarwastiwadin. Setengah matawang raja Kanisha menunjukkan rupa Buddha yang terawal sekitar 120 M dengan rupa Hellen dan ditulis pada matawang satu perkataan iaitu, Boddo atau Buddha dalam tulisan Yunani.

Raja Kanishka juga menterjemah kitab-kitab Buddha aliran Mahayana dari bahasa tempatan bahasa Ghandari atau Prakrit ke bahasa Sanskrit.    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan