Sabtu, 1 Oktober 2011

Pengenalan: Neraka

Neraka merupakan kata bahasa Sanskrit untuk dunia bawah. Maksudnya kepunyaan manusia. Menurut ajaran agama orang Hindu, orang Sikh, pengikut Jaina, dan Buddha, naraka merupakan tempat seksaan, atau neraka lah. Kata neraka juga digunakan untuk menerangkan konsep ajaran Islam mengenai neraka di Nusantara.

Menurut Ajaran Hindu

Kain rentang memaparkan gambaran dewa kematian, Yama atau Dharmma sedang duduk di takhta. Di kirinya ada setan dan di kanan ada Chitragupta sedang duduk sila untuk menentukan cara bagaimana roh-roh akan dijelmakan semula dan di mana akan dijelmakan menurut perbuatan di dunianya.

Naraka dalam veda-veda merupakan tempat di mana roh-roh akan dihantar untuk membersihkan dosa.  Ia disebut dalam dharmasastera, itihasa, dan purana. Selain itu ada juga disebut dalam samhita veda, aranyaka, dan upanishad. Sesetengah upanishad juga menyebutnya sebagai kegelapan, berbanding memanggilnya sebagai neraka.

Dalam satu ringkasan dari upanishad, bhagavadgita ada menyebut neraka beberapa kali. Adi Sankara sendiri menyebutnya dalam ulasan vedanta sutra. Ada juga orang tidak menerima kewujudan neraka dan menganggapnya sebagai satu perlambangan sahaja, contohnya macam ahli Arya Samaj.

Dalam purana-purana seperti bhagavata purana, garuda purana, dan vishnu purana, ada juga penerangan panjang lebar tentang banyak neraka. Neraka-neraka itu terletak di atas lautan Garbhodaka. Yama iaitu tuan kepada keadilan meletakkan makhluk yang sesudah mati di tempat yang sesuai untuk menerima seksaannya. Contohnya, meletakkannya dalam minyak mengelegak. Mukti yoga atau roh yang sudah layak untuk pembebasan dan juga nitya samsarin atau orang-orang yang selamanya berhijrah dalam ajaran dvaita juga boleh merasai derita neraka dalam penyucian.

Selepas tamat tempoh seksaan, roh akan dilahirkan semula dalam bumi dalam badan manusia atau haiwan. Jadi neraka dan sorga bukan tempat kediaman abadi. Yama loka merupakan kediaman Dharmmaraja Yama. Menurut kitab-kitab suci Hindu, Yama loka merupakan tempat seksaan sementara bagi orang berdosa atau papi. Menurut kitab suci Hindu, pembantu Yama, Chitragupta ada menyimpan catatan perbuatan setiap makhluk hidup dalam dunia, lengkap dengan kiraan perbuatan, akan membahagikan sama ada yang sudah mati itu ke sorga atau ke neraka yang banyak itu menurut keadaan dosa mereka. Kitab menerangkan bahawa orang yang buat perbuatan baik banyak pun akan jumpa di Yama loka bagi menerima pembalasan dosa kecil yang pernah dilakukan, dan selepas tamat tempoh seksaan dosa, maka dia akan dihantar ke bumi semula dijelmakan kembali atau menjelma di sorga. 

Dalam epik Mahabharata, Pandava yang mewakili kebenaran dan keadilan juga tinggal dalam neraka untuk sekejap masa kerana dosa kecil. Pada masa kematian, roh berdosa susah hendak ditangkap oleh Yamaduta. Yama mengarahkan supaya Yamaduta tinggalkan penganut aliran Vaishnava jangan ambil nyawa mereka. Sebabnya nama-nama pengenalan pengikut aliran Vaishnava adalah urdhva pundra tilaka (Tiruman dan Sri Chuurnam untuk Sri Vaisnava atau Gopi Chandan untuk Godiva Vaishnava), tapa samskara (bahu memikul sangka dan chakra), dan tulasi mala (rantai malai di leher biji tulasi).

Pengikut Sri Vaisnava akan diambil nyawa oleh Vishnuduta lalu dibawa ke Vaikuntha manakala pengikut Gaudiya Vaishnava akan ke Goloka.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan