Isnin, 5 Mac 2012

Janji Mengikut Ajaran Buddha Guru





 Wandana Puja

Namo tassak bhagawato arahato samma samputthasa 
Sembah tabik pada Mestika Tiga, sembah pada Yang Diberkati, 
sembah pada Yang Tertinggi, sembah pada Yang Menerima
Pencerahan
 
Tisaranna

Buddham saranam gacchaami
Aku berlindung dengan sang Guru dan Jina
Dharmmam saranam gacchaami
Aku berlindung dengan Dharmma
Sangham saranam gacchaami
Aku berlindung dengan Masarakat Buddha

Ulang membacanya kali kedua dan kali ketiga setiap satu. Untuk kata bahasa Bali nya hanya tambahkan perkataan dutiyampi (kali kedua) dan tatiyampi (kali ketiga) di hadapan setiap ayat.

Panchasila

Bagi yang belum mencapai tahap kemanusiaan, makanya untuk menjadi seorang manusia dan bukannya binatang maka perlu menjalani kehidupan berdasarkan Panchasila. Hanyasanya dengan menjadi manusia baru seseorang itu dapat mencapai pencerahan dan terbebas dari lingkungan putaran kelahiran. Ia merupakan nasihat sang Buddha kepada Muchalindanaga yang ingin masuk ke kebiaraan tetapi dia sudah melanggar peraturan dengan menggunakan rupa palsu dan dia merupakan seekor ular jelmaan, bukan manusia. Hanya manusia yang boleh masuk ke kebiaraan dan menjalani pembebasan. 

Paanaatipaata weramani sikkhaapadam samaadiyaami 
Aku mengakui akan mengelakkan dari menghancurkan kehidupan

Adinnaadaanaa weramani sikkhaapadam samaadiyaami
Aku mengakui akan mengelakkan mengambil barang yang tak diberikan

Kamesu micchaacaara weramani sikkhaapadam samaadiyaami
Aku mengakui akan mengelakkan dari kesalahan hubungan jenis
Musaawaadaa weramani sikkhaapadam samaadiyaami
Aku mengakui akan mengelakkan dari kata-kata yang salah

Suraa meraaya majja pamaadatthaanaa werami sikkhaapadam samaadiyaami
Aku mengakui mengelakkan dari menggunapakai barang yang memabukkan dan membawa kecuaian

Imaani pancha sikkhaapadaani samaadiyaami 
Aku mengakui akan menjalankan panchasila setakat aku mampu

Yang akhirnya itu ucapkan sebanyak tiga kali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan