Isnin, 26 Mac 2012

Stotra Sri Meenakshi Pancharatnam


Stotram ini dikarang oleh para Brahmin Tamil dan ia dalam bahasa Sanskrit. Antara yang terlibat dalam mengarangnya adalah seperti Brahmin Nilakanta Dikshitar. Ramai orang beranggapan bahasa Sanskrit disebarkan di Asia Tenggara oleh orang Aryan. Teori mengarut ini adalah tidak masuk akal sama sekali. Ajaran Brahmana, Buddha dan Hindu Dharmma disebarkan di Asia Tenggara oleh pendita-pendita dari India Selatan sama ada dari wilayah Kerala, Sri Lanka, Tamil Nadu, dan juga dari wilayah Benggal di Timur Laut benua India. Pendita Brahmana dari Kashmir pun pernah lari ke India Selatan jika mereka tidak membunuh diri dengan minum racun semasa penaklukan orang Afghanistan. Mereka ini kemudian mengasaskan agraharam Brahmin di India Selatan.

Pengenalan 

Sri Minakshi merupakan awatara kepada dewi Parwati. Dewi Parwati adalah peneman dewa Siva. Di India Selatan Parwati dipuja sebagai Sri Minakshi. Di Tamil Nadu di Mathurai, ada kuil untuk dewi Minakshi Amman. Selain itu dewi Minakshi dianggap juga sebagai jelmaan dewi Mathangi, iaitu salah satu daripada Dasa Maha Widhiya.  

Stotram Sri Meenakshi Pancharatnam

Udyath bhanu sahasra koti sadrusham, Keyura haarojjwaalaam
Aku tetap tunduk sembah kepada dewi Minakshi, lautan kasih sayang, berseri-seri bak mentari terbit
Bimboshtim smitha danthapankthi ruchiram, peetambaralankrutham
Adiwarna dengan gelang dan rantai dan merah bibirnya bak buah bimba dengan barisan gigi tersusun terukir senyuman dihiasi pakaian sutera
 Vishnu brahma surendra sevitha patham, Thathwa swaroopam shivam
 Kakinya dipuja oleh dewa Vishnu, Brahma dan Indra
 Meenakshmi pranathosmi santhathamaham, karunya vara nithim. 1
Minakshi rupa kepada hakikat dan kemakmuran 1

Mukthahara lasath kireeda ruchiram, poornendu vakthra prabham
Berseri dengan sinaran mahkota dengan ikatan mutiara seperti bunga malai, berseri mukanya umpama bulan purnima
Sinchannupura kinkini manidaram, padmaprabha basuram
memakai gelang kaki gemerincing loceng bersepuh permata sinarnya dengan keindahan teratai 
 Sarvabeeshta bala pradham giri sutham, vani rama sevitham
Pemberi karunia atas segala benda dan keinginan, dan dipuja oleh dewi Vani (kata-kata) dan dewi Ramaa (kekayaan)
 Meenakshmi pranathosmi santhathamaham, karunya vara nithim. 2
 Minakshi rupa kepada hakikat dan kemakmuran 2

Sri vidhyam shiva vama bhaga nilayam, hreenkara mantrojwalam
Jelmaan Sri Widyam sentiasa di kiri bahu dewa Siva, bersinar bila disebut aksara Hrim
Sri chakrangitha bindu Madhya vasathim, Srimath sabha nayakeem
Berdiam dalam sri chakra di tengah-tengah cakra suci, memberi rahmat kepada istana Srimad dewa
 Srimath shanmuga vignaraja jananim, sriman jagan mohinim
Ibunda kepada dewa enam muka wignaraja yang mempesona jagat
Meenakshmi pranathosmi santhathamaham, karunya vara nithim. 3
Minankshi rupa kepada hakikat dan kemakmuran 3 

Srimath Sundara nayakim, bhaya haram, jnana pradham Nirmalam
Teman kepada dewa Sundara, menjauhkan ketakutan dari penganutnya, pengarunia widiya, suci dan biru 
Syamabham kamalasanarchita padam, narayanasyaanujam,
padukanya dipuja dewa Brahma didudukkan di atas teratai, adinda kepada dewa Narayan
Veena venu mrudanga vadhya rasikam, nana vidham ambikam
Menikmati bunyian dari winai, serunai, gendang ibunda kepada ciri-ciri bibeddha 
 Meenakshmi pranathosmi santhathamaham, karunya vara nithim. 4
Minakshi rupa kepada hakikat dan kemakmuran 4
  
Nana yogi muneendra hrudsu vasatheem, nanartha sidhi pradham
Tinggal di dalam hati para yogi dan para muni, pengarunia benda-benda diingini
Nana pushpavirajithangri yugalam, narayanen architham
Padukanya bersinar seri berbagai-bagai bungaan, dirinya dipuja dewa Narayan
 Nada brahma mayim parath para tharam, nanartha thathwathmikam
Jelmaan bagi bunyian dan tertinggi dan tinggi dan kuasa dalam segala benda
Meenakshmi pranathosmi santhathamaham, karunya vara nithim. 5
Minakshi rupa kepada hakikat dan kemakmuran 5 

Ceriteranya

Sebaik sahaja dewa Indra membunuh asura walaupun asura tidak mencederai orang lain, dewa Indra terus sahaja dikutuk. Dewa Indra berjalan tak tentu arah sehingga siapa pun tidak tahu arah ke mana yang patut dituju dewa Indra bagi menebus dosanya membunuh asura yang tidak berdosa.  

Selepas lama merayau-rayau, dewa Indra dibebaskan dari penderitaan melalui kuasa sebiji Sivalingam di dalam hutan lalu dewa Indra membina kuil kecil di tapak tersebut. Pada ketika itu juga, India Selatan diperintah oleh raja wangsa Pandiyan. Raja tersebut dikenali sebagai Malaya-dhwaja Pandiyan. Baginda merupakan anakanda kepada Kulashekara Pandiyan. Baginda memerintah kerajaan kecil dikenali sebagai Manawur, berdekatan dengan Sivalinga yang dibina kuil bagi melitupinya. Baginda kemudian mendapat tahu bahawa ada Sivalingam dalam kuil itu dan baginda menambah besarkan lagi kawasan itu menjadi satu kawasan kuil. Hutan tersebut dikenali sebagai Kadambawanam

Baginda juga membangunkan kawasan itu menjadi satu negeri mahkota dipanggil sebagai Mathurai. Raja ini tiada mempunyai anak dan baginda inginkan pewaris bagi takhta kerajaan. Dewa Siva memberi karunia kepadanya kerana pujaan yang dijalankannya melalui Ayonija iaitu anak yang tidak dilahirkan melalui rahim. Anak ini dikaruniakan semasa ia berusia tiga tahun. Anak ini sebenarnya jelmaan dewi Parwati iaitu peneman dewa Siva. Baginda dilahirkan bermata seperti mata ikan makanya baginda dinamakan Minakshi. Selain itu ikan juga memberi makan anak-anak ikan dengan mata maka dewi ini pun begitulah melihat kepada penganutnya untuk memberi karunia. Dengan hanya pandangannya sahaja, kesengsaraan terhapus.   

Semasa upacara perkahwinan, dewa-dewa menolak untuk menyantap makanan kecuali jika dewa Siva menjalankan tarian jagat untuk dilihat oleh semua orang di tempat itu. Ketika ini, baginda menjalankan Shitambaram yang dijalankan di hadapan isterinya dewi Minakshi. Peristiwa ini menjadi erti kepada penggabungan semua kuasa kehidupan menjadi satu sahaja. Pada akhirnya dewi Minakshi digabungkan dengan Sivalingam dan menjadi perlambangan kepada kehidupan dan kecantikan.

Satu lagi ceritera pula menyebut tentang kenapa menara utara atau mottai gopuram tidak mempunyai banyak ukiran. Bhutagana-bhutagana sebenarnya patut membereskan pembinaan menara koil tersebut pada waktu malam. Tapi ceritera menyebut bahawa bhutagana-bhutagana menyiapkan semua tiga menara itu tetapi semasa sampai ke bangunan yang tengah iaitu menara utara, matahari terbit lah dan menghentikan penyempurnaan menara utara.     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan