Isnin, 6 Ogos 2012

Kebudayaan Brahmana


Pengenalan

Brahmana merupakan ajaran dan kebudayaan yang tersebar meluas di kawasan Asia Tenggara khususnya di daratan Indo-China, negara kota orang Melayu dan dalam negara kota dalam wilayah negara Indonesia moden menerusi penglibatan Brahmakshatria dari wangsa Pallava. Ia merupakan agama orang Hindu pada zaman boran (purba).

Brahman merujuk kepada Paramatma atau Roh Jagat Raya. Manakala Brahmana merujuk kepada orang yang berpengetahuan mengenai pantang larang, sanskriti (tradisi), parampara (adat), sastram dan sebagainya. Apabila perkataan Brahmana diinggeriskan maka ia disebut sebagai Brahmin. Brahmin juga merujuk kepada pengamal ajaran Hindu Ortodoks dan golongan pendita. Bagaimana pula dengan Brahma? Brahma merujuk kepada aspek penciptaan dalam kesedaran sejagat.

Konsep Pembahagian Masyarakat

Masyarakat pada zaman dahulu di benua India purba menurut kepada sistem feudal dan sistem pemerintahan beraja. India moden merupakan bekas anak jajahan kepada empayar Britain yang terbahagi antara India, Pakistan dan Bangladesh. Kesemua negara-negara moden ini mempunyai sistem kenegaraan republik. Manakala kawasan benua yang lebih luas lagi tersebut dalam Mahabharata merujuk kepada kawasan India moden, Pakistan, dan hampir seluruh kawasan Asia Tenggara di daratan dan di kepulauan. 

Bentuk masyarakat yang kita lihat mesti mempunyai tingkatan nya pula dan jika kita bentuk maka akan kelihatan lah bentuk piramid atau tiga segi dari bawah sampai ke atas di bucu yang tajam itu. Konsep kemasyarakatan Hindu adalah seperti ini dan ini merupakan suatu hakikat. Jika dilihat dalam ilmu kemasyarakatan pun, hal nya dinyatakan begitu dan mustahil lah bentuk tiga segi itu berubah menjadi empat segi walaupun sebuah negara itu berubah menjadi sebuah republik. Lihat sahaja sekarang bagaimana hal nya? Ada juga presiden di atas nya walaupun bukan bersifat keturunan? Di Asia Tenggara, mana negara bersifat republik? Indonesia dan Singapura merupakan antara contoh nya. Di Asia Timur pula ada China dan Korea Utara.

Jadi pembahagian masyarakat Hindu adalah menurut sistem chaturvarna atau empat warna. Masyarakat itu terbahagi lah kepada masyarakat Brahmana, Kesatria, Vaisya, Shudra serta Chandala. Yang tiga di atas itu disebut sebagai triwangsa pula. Hal ini ada disebut dalam Atreya Smarthi 141-142:

Janmana jayate shudrah, samskarat dwija uchyate, vedapati bhaved viprah, brahma janati brahmanah.

Ertinya:

Jelmanya seorang itu sebagai shudra, menurut kepada samskara maka naik lah dia ke dwija, baca lah veda menjadi ia viprah, maka yang mengenali Brahman itu lah Brahmana.

Dari sini, kita dapat melihat bahawa Brahmana merupakan orang yang terlibat dalam mencapai pengetahuan kerohanian yang tertinggi yang dipanggil sebagai Brahmavidyam. Brahmana menurut pula kepada shakha atau cabang dan veda-veda. Hal ini diterangkan sebagai suatu jalan yang sukar untuk mendisiplinkan tubuh badan, minda pemikiran dan mencapai kebijaksanaan. Mereka ini pun dikenali sebagai Brahmana menurut dharmma, walaupun varna mereka bukan varna Brahmana.

Apakah contohnya? Contohnya seperti Resi Vishvamitra yang bukan seorang Brahmana berdasarkan kelahiran tetapi mencapai Brahmavidyam lalu mengarang Gayatri Mantra. Jadi beliau meningkat menjadi seorang Brahmarishi yang bukan menurut kelahiran varna nya tetapi menurut kepada pencapaian dharmma nya.

Dalam Manusmarthi sendiri, ada tersebut tentang perubahan taraf jati puak-puak di India purba misalnya melalui upacara upanayan atau menaik taraf dan menyerap puak-puak tidak bertamadun ke dalam sistem tradisi dan adat-istiadat Brahmana. Ada yang dinaik taraf menjadi golongan pendita. Dalam zaman pertengahan di India serta zaman penjajahan British, orang ramai dari pelbagai jenis kemahiran pun mengakui diri mereka sebagai golongan Brahmana namun mereka tidak lah menurut gaya kehidupan para Brahmana. Mereka gila kuasa, tamak harta dan hanya berfikir untuk memenuhi hawa nafsu mencari kekayaan sahaja.

Golongan pendita diharapkan menjalani kehidupan menurut tradisi dan sanskriti, menjalankan pengorbanan dan menjadi pelindung pula kepada dharmma kerana kemahiran mereka dalam pengajian veda-veda. Masa kini, golongan pendita ada lah menerima sedikit saguhati apabila menjalankan upacara korban bagi orang ramai supaya mereka boleh menampung hidup berdasarkan kepada pengetahuan keagamaan mereka dan kewajipan mereka terhadap dharmma.      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan