Rabu, 8 Ogos 2012

Paramacharya Menyebabkan Tuan Tanah Terpegun!

Namoshkar!

Maha Swamigal Kanchi: Chandrasekarendra Saraswati (1894-1994)

Aku baru mendapat pos baru dari sahabat orang Brahmin. Makanya aku berkongsi di sini untuk penganut Hindu dharmma dan penganut ajaran Buddha Brahmana di negara-negara Asia Tenggara yang berbahasa Melayu dan wilayah Nusantara (Indonesia) semoga penganut Hindu dharmma dan Buddha dharmma dapat menjalani kehidupan menurut dharmma masing-masing terwujud dengan tidak menganggu perjalanan jagat raya. Kisah ini adalah tentang dosa berat sebelah. Dalam bahasa Tamil dosa disebut sebagai paavam.

Kisah ini ditulis oleh Shri Ramani Anna dalam bahasa Tamil dari Sakti Vikatan isu bertarikh 5 Nov 2006. Tajuk nya ialah Paramcharya Menyebabkan Tuan Tanah Terpegun! Ceritanya begini, pada hari bulan penuh Chitram beberapa tahun yang lalu. Telah diadakan upacara abhishekham secara besar-besaran dengan Mahaanyaasa Rudrajapam di Kuil Shri Mahalingaswami di Thiruvidaimarudur. Orang yang bertanggungjawab dengan 11 orang pinandita veda merupakan seorang tuan tanah dikenali sebagai Narayanaswami Iyyer dari Thiruvarur. Rudrabhishekam bermula pada jam lapan pagi tamat pada jam satu tengah hari.  

Tuan tanah Narayanaswami Iyyer sangat memandang tinggi kepada Kanchi Maha Swamigal. Beliau berkeputusan bahawa Prasadham Rudrabhisekam patutlah dihantar kepada Periyavaa. Beliau makanya membalut prasadham (manisan) tersebut dalam daun pisang dan melipatnya dalam kain sutera yang masih baru. Petang itu juga, beliau menaiki kereta api penumpang Mathurai Madras di Stesen Kereta Api Thiruvidaimarudur. Beliau kemudiannya turun di stesen Chingleput awal pagi keesokannya, lalu menaiki bas dan tiba di Kanchipuram.

Ramai lah orang di Matham pada hari itu. Selepas siap mandi dan segala upacara-upacara Brahmana kerana Narayanaswami pun seorang jati Brahmana juga maka dia pun menunggu Periyavaa untuk darshan. Pada kira-kira jam 12 tengah hari, Maha Swamigal tiba dan duduk. Selepas upacara Chandramoliswara puja selesai, ramai orang berpusu-pusu untuk bertemu dengan Swamigal. Tuan tanah pun gagal hendak mendekati Swamigal. Beliau menunjukkan balutan prasadham nya kepada orang ramai dan meminta orang ramai memberi nya jalan. Kata beliau: "Aku ada membawa prasadham Rudrabhisekam Mahalingaswami dari Thiruvidaimarudur untuk tuan Swamigal, tolonglah beri jalan kepada aku untuk serahkan kepada nya".     

Orang ramai nampaknya tidak peduli pun kepada Narayanaswami. Seorang pekerja Matham nampak kegelisahan dan rasa sedih di wajah tuan tanah Naranaswamy. Beliau lalu membuat satu laluan antara orang ramai dan membawa encik Iyyer untuk bertemu dengan Periyavaal Swamigal. Apabila melihat sahaja Periyaaval, Narayanaswamy terus bersujud. Maha Swamigal membangunkannya dan mengangkat dagu Narayanaswamy. Beliau mengangkat kening nya kerana berasa pelik kenapa encik Narayanaswami begitu. 

Narayanaswamy terketar-ketar tangannya membuka balutan prasadham katanya: "ini prasadham tuan, sila lah jamahnya". Swamigal bertanya: "Prasadham apa pulak ni?" sambil melihat Narayanaswami. Semasa Narayanaswami mengeluarkan prasadham, dia mengeluarkan daun pisang perlahan-lahan, vibhuti, kumkum, serbuk cendana dengan bilva dalam, dua belahan buah nyiur pecah dan sedikit poovan buah pisang. 

Maha Swamigal bertanya: "Semua prasadham ini dari kshetra mana?". Narayanaswami menenangkan dirinya lalu berkata dengan rendah diri: "Tuan, aku menjalankan upacara Rudrabhisekam untuk Mahalingaswami di Thiruvidaimarudur kelmarin. Upacara tersebut dijalankan secara besar-besaran dengan Mahanyaasa Rudrajapam. Ini lah prasadham dari upacara kelmarin. Aku berasa tuan akan senang hati menerimanya jadi aku segera ke mari membawanya bersama menaiki kereta api, tuan tolong lah terima nya dan berkati aku".  

Swamigal melihat daun pisang tersebut dengan tajam beberapa lamanya lantas berkata: "Narayanaswami! Kamu ini seorang tuan tanah tersebesar. Makanya kamu lepas kamu menjalankan Rudrabhisekam untuk Swami, kamu beratur bersama beberapa orang ini bersama belanja mereka?" Narayanaswami menjawab: "Tidak tuan! Aku menjalankan nya sendiri dari belanja aku sendiri" sambil menekan sedikit pada perkataan aku sendiri. Swamigal tersenyum sambil berkata: "Jadi kamu menjalani nya untuk lokakshema di Madhyaarjuna Kshetram".

Narayanaswami membalas dengan sedikit rasa ragu-ragu: "Tidak tuan! Untuk dua tiga tahun lepas, tidak ada hasil pun di ladang-ladang dalam tanah aku. Setengah ladang itu dah tandus pun. Aku meminta tilikan daripada Muthu Joshar di Thiruvidaimarudur. Beliau menasihati aku supaya menjalankan Rudrabishekam pada malam bulan penuh Chitram untuk Mahalingaswami. Katanya itu akan memberikan aku hasil yang besar. Aku yakin dengan kata-katanya maka aku menjalankan upacara itu, tuan". 

Orang alim Swamigak tidak menyentuk langsung prasadham tersebut. Beliau tidak mau menerimanya. Beliau berkata: "Nampaknya kamu bukan menjalankan upacara ini untuk Atmartam mahu pun untuk lokakshemartam". Beliau menutup mata beliau lalu terus bertapa. Selepas 15 minit, beliau membuka mata semula. Nampak cerah semula wajahnya. Beliau memahami beberapa perkara dalam tapa 15 minit itu. Beliau bersuara: "Baik... Berapa ramai Brahmana Veda yang menghadiri Rudrabhisekam kamu?

Narayanaswami berkata: "Aku mengaturkan 11 orang pendita veda, tuan!"

Swamigal bertanya kepada Narayanaswami: "Tahu kah kamu siapa vedigal itu semua dan tempat mana mereka patut berada? Hanya kamu sahaja kah yang membuat segala persiapan itu semua?"

Orang ramai yang menyaksikan hal itu pun berasa terkejut dengan pertanyaan teliti orang alim Swamigal. Mereka tahu juga yang orang alim tidak akan membuat suatu perkara itu tanpa sebarang sebab. Narayanaswami terus mencapai kertas yang terselit di pinggangnya. Katanya: "Biar saya baca nama-nama pendita tersebut untuk tuan. Venkataraama Shastrigal, Seenuvasa Ganapatigal, Rahagopala Shrautigal, Marutthuvakkudi Sanathana Vaadhyar, Sundaa Shastrigal, Subramanya Shastrigal, Thirumangalakkudi Venkittu Vaadhyar..."

Swamigal mencelah dan bertanya lagi: "Semua yang mahir belaka kamu telah aturkan. Baik, periksa sama ada kamu ada nama Theppurumaanallur Venkatasa Ganapatigal dalam senarai kamu?!" Narayanaswami menjawab dengan gembira nya: "Ada, tuan! Beliau ada menghadiri japam tersebut". Semua yang berada di situ pun berasa terkejut dengan soalan-soalan Swamigal tapi mereka diam sahaja mendengar dan melihat kejadian itu penuh perhatian.

Swamigal berkata: "Jadi kamu memang ada pernah bercakap dengan Venkatasa Ganapadigal semasa japam. Bagus lah. Mahaveda Ganagadigal sekarang ni memang dah berumur lanjut. Susah beliau hendak bersuara lantang juga. Pasti susah beliau hendak mengawal nafasnya membaca japam-japam".

Narayanaswami memang menunggu kata-kata ini dari Swamigal. Beliau terus melulu menjawab: "Ya tuan! Tuan kata itu memang betul. Ganapadigal tak membaca Rudram dengan baik. Kadang-kadang beliau duduk bersila sahaja diam dengan mata tertutup. Selalu juga beliau menguap. Makanya bacaan japam pun tak cukup bilangannya. Menyusahkan sahaja lah Ganapatigal itu. Menyesal pula aku memanggil nya untuk japam".

Swamigal berasa marah dan terhina selepas mendengar kata-kata tersebut. Katanya: "Apa kamu kata????!" Jadi kamu boleh berkata sebegitu anya sebab kamu ada wang?! Apa yang kamu tahu tentang Yogyatamasam Venkatasa Ganapadigal dari Thepperumaanallur?! Kamu layak kah untuk dibandingkan dengan duli di tapak kaki vedigal itu? Sanggup kamu berkata begini kepada beliau! Aku sudah paham apa yang terjadi di Mahalingaswami Sannidhi kelmarin! Kamu sudah jawab soalan-soalan aku! Bila kamu lihat Ganapadigal bersila diam sahaja dengan mata tertutup semasa japam kelmarin kamu ada menjerkah nya berkata bahawa beliau hanya menerima duit buta sahaja tanpa membaca japam bukan? Beritahu aku, adakah kamu menjerkah kepadanya atau tidak?!" Narayanaswami pun tertunduk dan orang ramai pun terkejut.

Narayanaswami sujud di kaki Swamigal dengan semua muka lapan anggotanya menyentuh tanah. Swamigal diam sahaja. Narayanaswami bangun sendiri tanpa dibangunkan Swamigal. Dia pun diam sahaja menggigil kemudian berkata: "Aku sudah bersalah, tuan! Benar aku memang berbuat seperti yang tuan katakan terhadap Ganapadigal di Swami Sannidhi. Tolong lah ampun kan aku, tuan".

Swamigal tidak berhenti di situ sahaja. Beliau kata: "Sekejap, kamu bukan buat salah itu sahaja bukan? Kamu beri hormat kamu kepada Brahmana veda dengan wang kamu bukan?! Berapa banyak kamu beri kepada seorang Vedigal?!" Narayanaswami menelan air liurnya ketakutan dan menjawab lemah: "Aku bayar mereka 10 rupee untuk satu kepala pendita, tuan". Swamigal berkata: "Beritahu aku yang sebenarnya, aku tahu apa yang terjadi!" Adakah kamu bayar mereka semua itu sama rata 10 rupee semua?!"

Narayanaswami berdiri diam sahaja. Swamigal masih bercakap: "Dengar nih! Kamu kena beritahu aku apa yang kamu dah lakukan semalam. Mungkin kamu malu nak beritahu bahawa kamu dudukkan semua pendita Brahmana itu dalam satu barisan di Sannidhi dan beri sambhaavanaa (pengeras) 10 rupee setiap seorang tapi bila kamu sampai pada Venkatesa Ganapadigal, kamu pikir beliau tak membaca japam dengan betul jadi kamu pikir tiada guna pun berinya penuh maka kamu berinya hanya tujuh rupee sahaja bukan? Kamu tak mahu beritahu yang ini? Kamu pikir kamu kena balas dendam kepadanya kerana dia tak baca japam dengan betul. Tapi adakah beliau ambil kisah hal ini? Beliau cuma terima sahaja apa kamu beri dan ikatnya di bucu vastram nya. Jadi beritau aku, betul atau salah apa aku sebutkan ini?!"

Orang ramai terpegun. Mereka diam sahaja berasa hairan bagaimana Swamigal tahu tentang kejadian di kuil di Thiruvidaimarudur kelmarin. Narayanaswami sujud lagi depan orang alim berkata: "Tuan saya sudah berdosa. Saya jahil sebab itu saya berkelakuan buruk begitu. Saya takkan berkelakuan buruk begitu lagi tuan. Ampunkan aku tuan!"

Sebelum beliau selesai, Swamigal menyambung: "Tunggu kejap. Sebenarnya ada yang lebih teruk lagi daripada ini kan. Untuk Brahmana yang menjalankan japam ada disediakan sembahan makanan di rumah Ramachandra Iyyer di jalan Mahadhana kan?!" Narayanaswami menjawab: "Ya, tuan".

"Kamu ada sediakan sembahan makan mewah selepas itu sebab terlalu gembira. Kamu aturkan supaya dimasakkan pongal manis yang enak, banyak taburan biji gajus dan kismis ditambah ke dalamnya. Kamu jamu sendiri kepada para Brahmana dengan titisan minyak sapi setiap jamuan, benar?!" Tanya lanjut Swamigal. Narayanaswami tambah terkejut. Mulutnya teragak-agak menjawab: "Ya, tuan! Saya sendiri yang menghidangkan sembahan jamuan kepada para Brahmana itu". Swamigal bertanya lagi: "Jadi adakah kamu ikhlas dengan apa yang kamu lakukan dengan dharmma menyediakan makanan?!"

Narayanaswami terdiam. Mulutnya terkatup rapat. Swamigal kemudian berkata selepas menunggu jawapan: "Baiklah kamu tak perlu beritahu aku. Aku sendiri beritahu kamu!!! Apabila kamu sediakan pongal (nasi manis) yang enak itu, ramai Brahmana minta tambah nasik. Kamu pun tolong tambahkan nasik ke daun pisang mereka. Tetapi apabila Ganapadigal minta tambah kamu buat tak tahu sahaja walaupun kamu dengar beliau minta tambah. Berapa kali beliau minta tolong kamu tambahkan sampai merendahkan dirinya! Kamu tak tolong pun kan?! Kamu berbuat dosa berat sebelah semasa kamu memberi jamu sajian kepada Brahmana. Jadi ini satu dharmma kah? Kamu menghina seorang Sadhu yang terhormat!" Swamigal terus diam selepas itu kerana beliau sedih dan sebak.


Narayanaswami tertunduk sambil berdiri. Orang ramai terus terdiam lagi. Kemudian Swamigal menutup mata beliau dan bangun sambil melipatkan kaki nya di belakang. Rupanya ketika itu laksana dewa Parameswara (dewa Siva) sendiri. Beliau berada dalam keadaan itu tiada bergerak lebih kurang 15 minit lamanya. Kemudian beliau membuka mata beliau dan menyambung percakapan sambil melihat kepada Narayanaswami Iyyer: "Mirasudaryal! Kamu harus tahu satu perkara ini. Ganapadigal sekarang ini sudah berusia 81 tahun. Beliau sudah menjalankan Rudrajapam di kshetra (lapangan) yang tidak terkira sejak berusia 16 tahun. Shri Rudram selalu menahan urat sarafnya dan pernafasan. Beliau seorang yang mahan (mulia). Kelakuan kamu terhadapnya merupakan dosa besar. Ia satu kelakuan dosa besar!" Swamigal terdiam selepas itu dan menutup matanya.  


Kemudian beliau menyambung: "Kelakuan kamu berat sebelah dalam memberi sajian jamuan itu menyebabkan Ganapadigal tersinggung dan hiba hati. Kamu tahu apa beliau buat selepas itu? Biar aku beritahu kamu, kamu dengar ni! Beliau tidak pulang ke Thepperumaanallur kelmarin petang. Sebaliknya beliau telah pergi ke Kuil Mahaalingaswami dan berdiri di hadapan-Nya. Beliau menjalankan pradakshina (mengelilingi murti) di luar mandapam tiga kali. Kemudian beliau terus ke Mahalingaswami dan berdiri di situ. Kamu tahu apa beliau menyembah dalam keadaan anjali (sembah)?" Mahaswamigal terdiam kerana sebak lagi. 

"Air mata Ganapadigal mengalir deras, beliau berkata kepada Tuhan... Appa Jiyoti Mahalingam! Aku merupakan salah seorang pengikut Mu yang meyakini Mu. Sejak awal umurku, aku sudah membaca Mahaanyasa Rudrajapam tidak terkiranya di Sannidhi-Mu. Kamu mendengarnya. Aku sudah berusia 81 tahun. Walaupun aku sudah tak terdaya dalam bicara namun kekuatan pikiranku masih belum luntur. Pastinya Kau tahu apa yang telah terjadi semasa sajian jamuan tadi. Aku meminta tambah sedikit pongal kerana ia terasa enak. Banyak kali aku meminta kepada tuan tanah itu tapi diketepikan dan dia hanya buat tak dengar sahaja dan menjauhi aku walaupun dia dengar. Betapa malu nya aku namun aku ketepikan juga perasaan malu aku. Kau juga tahu aku memang suka pongal manis. Walaupun aku meminta pongal kerana keinginan tubuh ku, tetapi aku telah dikecewakan dan dimalukan lah sebagai balasan kerana tuan tanah tidak memberi aku lagi selepas sesenduk. selepas aku selesai dengan hidangan, aku membasuh tangan ku dan duduk di atas thinnai dan ia terjadi kepada ku sama ada aku mempunyai jihva sabalam pada umur sebegini. Oleh sebab itu aku berdiri di hadapan-Mu kini, wahai Appa Mahalingam! Dengan Mu sebagai perantara aku mengangkat sumpah. Setiap orang itu akan berpantang makanan kesukaan mereka apabila mereka ke Kashi. Kamu berada di Kashi dan juga di sini. Jadi aku bersumpah bahawa aku tidak akan menyentuh lagi pongal manis atau makanan manis lain dari saat ini sehingga jiwa ku pergi dari tubuh ini. Ini lah janji ku wahai Mahalingam". Dengan vairaagya pramaanam beliau berkata: "Appa Jiyoti Mahalingam! Aku hendak pergi ini dan kemudian beliau membuat shaastaanga namoskaram 12 kali banyak nya. Air mata masih belum kering dari matanya ketika beliau meninggalkan kuil. Sekarang tolong beritahu aku, apakah yang kamu lakukan itu dharmma???! Adakah Mahalingeswami menerimanya????!"            

Swamigal berhenti. Waktu itu sudah jam tiga petang. Beliau berkata: "Aku tak mahu sebarang bhiksha (pemberian) hari ini!" Tiada sesiapa pun bergerak dari tempat mereka berdiri. Mereka tak pergi makan pun. Semua diam sahaja dan air mata mereka pun mengalir. Narayanaswami tuan tanah itu pun berdiri sahaja diam. Lidahnya kelu tak mampu berkata-kata. Ramai juga yang hairan bagaimana Swamigal boleh menceritakan segala yang berlaku kelmarin dan perkara yang berlaku itu di tempat lain dan Swamigal pun tak pernah jumpa orang-orang itu pun sebelum kejadian ini.

Narayanaswami kemudian memegang kaki Swamigal dan mula menangis teresak-esak. Lidahnya terketar-ketar berkata: "Wahai orang alim! Aku sudah melakukan dosa besar! Aku melakukannya dengan sia-sia. Tolong lah ampuni aku. Aku tak akan berkelakuan begini lagi seluruh hidup aku. Tolong lah kata "aku ampun kan kamu!" Kata Narayanaswami sambil menampar-nampar pipinya dengan kuat.

Acharya membisu sahaja. Narayanaswami tetap mendesak: "Aku memohon tolong lah, tuan! Tolong terima prasadham Rudrabishekam dari Mahalingeswami ini. Tolong ampunkan aku!" Beliau menunjukkan jarinya kepada prasadham yang dibawanya. Swamigal berkata: "Biar saja di situ. Mahalingeswami sendiri akan beri prasadhanugraham kepada aku!" Sebelum kata-katanya habis, di luar sudah kedengaran suara: "Ke tepi... ke tepi!" Semua orang yang berkumpul itu bergerak memberi jalan.

Ketika itu kelihatan seorang lelaki berusia lebih kurang 65 tahun tiba dekat dengan Swamigal memakai dhoti berlipat lima dengan kain sutera hijau menyelubungi tubuh nya. Dia memakai rantai Rudraksha besar di lehernya. Dia membawa dengan cermat talam berisi prasadham ditutup dengan kain sutera. Kemudian dia menghantar talam itu perlahan-lahan di hadapan Swamigal. Dia berkata: "Nama aku Mahaalingam. Aku adalah archaka dari kuil mahalingeswami di Thiruvidaimarudur. Semalam telah dijalankan satu upacara Rudrabhisekam di situ oleh seorang swami. Upacara itu dijalankan oleh seorang tuan tanah. Saudara perempuan aku dikahwinkan ditempat ini. Jadi aku datang untuk menghantar prasadham kepada Swamigal dan akan pergi melawatnya. Swamigal tolong lah bantu aku buat anugraham". Swamigal menghalang lelaki itu semasa dia hendak bersujud. Dia berkata: Kamu sudah diberikan Shivadiksha, jadi janganlah kamu namoskaram kepada aku. Beliau menerima prasadham itu dan meminta Shivacharya memberikan penghormatan Matham kepada lelaki itu. Pada ketika itu, Sivachariya nampak Narayanaswami sedang berdiri di tepi. Dia berkata: "Tuan, ini lah lelaki yang menjalankan Rudrabhisekam di Mahalingeswami kelmarin. Dia sendiri datang ke sini!" Lepas itu Swamigal cuma berlalu dari situ sahaja tanpa mempedulikan siapa-siapa lagi dan Sivachariya pun mengikutnya sahaja.  

Narayanaswami Iyyer bersujud lagi dan menampar pipinya. Beliau merayu. Dia meminta penawar kepada dosa yang telah dilakukannya. Swamigal berpusing dan memberitahu: "Aku tidak boleh beritahu kamu apa penawar dosa itu. Hanya Thepperumaanallur Venkatesa Ganapadigal yang boleh beritahu kamu!" Narayanaswami bertanya sambil menangis: "Adakah beliau akan beritahu aku penawarnya itu??" Swamigal menjawab sambil meninggi suara sedikit: "Jika kamu ada praaptam (kesempatan) sahaja maka dia akan beritahu kami!" Lalu dia segera masuk ke dalam dan tidak keluar lagi.

Tuan tanah Narayanaswami tercangak-cangak di situ beberapa jam. Kemudian dia berkeputusan untuk meninggalkan tempat itu dan naik bas ke Chingleput. Kemudian dia naik kereta api dan sampai di Thiruvidaimarudur keesokan pagi nya. Dia mandi di sungai Kaveri dan dengan hati teguh dia mula berjalan ke Thepperumaanallur. Kemudian dia berjalan dengan memasak niat untuk bertemu dengan Venkatesa Ganapadigal dan shaastaangam sujud di kaki Ganapatigal meminta ampun meminta penawar dan mendapatkan paapa vimochanam.      

Narayanaswami masuk ke Thepperumaanallur Agrahaaram. Beliau bertanya orang pertama yang lalu di depannya alamat Ganapadigal. Lelaki itu menunjukkan sebuah rumah di tepi jalan. Depan rumah itu orang ramai berkumpul. Dia bertanya: "Kamu datang nak memberi belasungkawa kah??? Itu rumah Ganapadigal lah. Awal pagi tadi dia sudah meninggal dunia. Dia meninggal aman-aman sahaja tiada sebarang kesakitan. Pergi lah lihat".

Narayanaswami sekali lagi terpegun. Fia berasa macam kepalanya dihentam dengan sesuatu. Kata-kata tegas dari Swamigal di Matham kelmarin bergema-gema dalam telinganya: "Jika kamu mempunyai praptam (kesempatan), pastinya dia akan beritahu kamu!" Sekarang baru Narayanaswami paham yang Swamigal tahu bahawa dia tidak akan sempat dan apa yang dimaksudkan dengan prataam itu rupanya adalah dia akan bertemu dengan kejadian ini. Narayanaswami mendekati rumah Ganapadigal, memberi belasungkawa dan bersujud di sisi tubuh kaku Ganapadigal meminta ampun dalam jiwanya. Kemudian dia berlalu pergi dari situ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan