Sabtu, 24 November 2012

Kepentingan Upanayannam


Terjemahan ucapan Mahaperiyava Saraswati Chandrasekhara Maharaja

Aku tak tahu ini kali ke berapa aku masukkan di sini. Upanayanna ini merupakan upacara yang dijalankan apabila seorang budak lelaki sudah cukup berusia untuk memahami sebarang perkara dan boleh menyebut mantram.

Semasa upacara ini dijalankan, budak lelaki itu diarahkan pergi meminta dana. Nanti dia akan diberitahukan: Bhiksacharyam Chara! Maka dia mesti jawab la Badham! Maksudnya, aku menurut sahaja. Jadi, sebelum upanayannam ini, kanak-kanak mesti tahu secukup nya bahasa Sanskrit. Sebolehnya dia faham apa makna bhiksacharyam chara itu pun cukup lah. Apabila dia mula belajar pada usia lima tahun, nanti dia akan mendapat pendidikan asas bahasa Sanskrit sampai usia lapan tahun. Usia lapan tahun ini nanti, dia akan menjalani upanayanna samskaram.  

Dunia akan bertambah jika budak lelaki berusia lapan tahun memakai benang suci, cukup pengetahuan bahasa Sanskrit nya dan membaca Gayatri mantram. Hari ini, segalanya berubah menjadi buruk apabila kebendaan mula masuk ke dalam fikiran kanak-kanak yang suci murni.

Apa maksud upanayannam ini?

Upa - dekat
Nayana - menunjukkan

Apa yang ditunjukkan dekat kana-kanak itu? Dekat guru lah. Ini maksudnya upanayanna. Siapa guru itu? Guru itu sesiapa yang menguasai vedam. Ada seorang guru semasa peringkat barhmacharyasramam dan yang lain pada peringkat sannyasasramam. Guru pertama terpelajar dalam veda dan banyak lagi. Manakala guru kedua pula merupakan orang-orang yang sudah selesai dengan semua veda. Dalam asramam pertama, kita dikehendaki memperoleh vidyam dan dalam asramam terakhir kita akan menyedari gnana.

Upanayannam ini merupakan upacara mengangkat budak itu masuk ke peringkat brahmacharyasramam sementara samavartanam pula merupakan penyempurnaan peringkat kehidupan. Samavartanam maksudnya kembali. Diulangi, dari upanayannam sampai ke samavartanam itu adalah brahmacaryasramam. Samavartanam menandakan bahawa seseorang itu akan balik ke rumahnya selepas selesai mengaji ilmu-ilmu veda di gurukulam.

Upanayannam adalah purvanga kepada brahmacharyasramam. Sebarang anga mesti lah mempunyai sesuatu yang memberikan warna berlainan kepadanya. Yang ini disebut sebagai angi. Jadi untuk anga dipanggil lah upanayannam, bagi angi pula brahmacharyasramam.
 
Perkataan Brahma itu mempunyai enam makna semuanya. Menurut istilah brahmacharya pula, brahma bermakna veda-veda. Seluruh asramam atau tahap kehidupan ini ada dibahagikan untuk pembelajaran veda-veda. Jadi ini lah brahmacharyam. Tempoh paling pendek pun bagi brahmacharyam adalah selama 12 tahun dan ini lah masa untuk menghafal veda-veda bagi Brahmana.   

Makna lain Brahma adalah Vishnu dan Siva. Ia juga membawa maksud seorang Brahmin, tapa atau ketaatan dan juga membawa makna Paramatman. Bila kamu sebut Brahma dengan bunyi "a" panjang itu maka maknanya adalah Sang Pencipta.
 
Waktu makan, kami akan membuat paricesanam. Ia adalah perbuatan merenjis air atas makanan kami, misalnya nasik. Ini adalah anga untuk makanan. Nasik mesti dimakan hanya selepas disembahkan sebagai prasadam kepada Sang Iswara. Ini tujuan paricesanam. Bodoh lah sekiranya menolak mengambil nasik selepas ia dijadikan prasadam kepada Sang Iswara. Tidak belajar veda selepas upanayannam sama juga seperti menolak makanan yang dipersembah selepas paricesanam. Dalam pada itu, ramai orang yang selepas menjalani upanayannam yang tidak mengaji veda patut lah dipanggil sebagai orang bodoh!   

Ada empat vratam antara purvanga dipanggil upanayannam dan uttaranga dipanggil sebagai samavartanam:

1. Prajapatya
2. Saumya
3. Agneya
4. Vaisvadeva


Ada beberapa peraturan yang mesti diikuti untuk menguasai mantram. Veda dipenuhi dengan mantra yang akan membantu kamu menuju ke arah kerohanian dan melepaskan kamu daripada kewujudan duniawi. Brahmacharya mungkin boleh digambarkan sebagai disiplin mutlak diperlukan untuk menguasai veda. Ada juga peraturan yang diperlukan untuk menguasai tiap-tiap bahagian dalam sastra suci.

Setiap veda itu ada empat kandam yang dikaitkan dengan maharesi terkenal. Brahmayagna dijalankan untuk menghormati mereka ini. Untuk setiap kandam akan ada juga vratam terpisah. Waktu brahmacharyam apabila satu kandam itu dipelajari, vratam nya mesti dijaga. Kandam itu adalah prajapatya, saumya, agneya dan vaisvadeva. Lepas membereskan empat kandam, maka anak murid akan menjalani samavartanam dengan kebenaran guru.

Empat vratam disebut adalah untuk pelajar-pelajar bagi Krishna Yajurveda. Bagi pelajar Rigveda, ada Mahanamni, Maha, Upanishad dan Godana vratam. Jadi setiap veda itu ada vratam nya. Aku sebutkan untuk Krishna Yajurveda sebab ia banyak diikuti di India Selatan dan negeri orang Tamil.

Samavartanam juga dikenali sebagai snanam, dan yang melaluinya itu disebut sebagai snataka. Setiap orang mesti belajar veda mereka sendiri menurut jati mereka dan menurut cabang tajuk tambahan. Apabila kita menjalani upakarmma kita mesti mula belajar bahagian baru veda-veda. Kemudian pada utsarjana, ia mesti dihentikan dan pembelajaran vedanga pula dimulakan. Veda, mesti dipelajari dalam masa enam bulan kasarnya dari daksinayana dari selatan sravana ke taisya. Enam bulan kemudian, mesti disediakan khas hanya untuk vedanga

Bagi menguasai mantra-mantra, pelajar mesti mengamalkan peraturan ketat brahmacharya dan menjaga adab sopan bagi bahagian-bahagian veda yang dipelajari. Kini, kita tak buat lagi benda itu. Kita tak belajar veda langsung dah. Sebelum upacara kahwin, kita akan menjalani upacara disebut sebagai vratam. Dalam sejam, kita akan melalui beberapa samskara tanpa memahami apa yang kita buat dan kenapa kita buat. Mungkin aku akan berikan kamu beberapa kuliah kerana sekurang-kurangnya akan ada banyak adat istiadat veda yang terselamat. 

Kepentingan upacara upanayannam tersirat dalam ini. Ia menjadikan seseorang itu bersedia menerima arahan dalam veda dan menyebarkan semula kuasa kedewataan ke seluruh dunia. Ibu bapa harus sedar hakikat ini dan menyediakan anak-anak mereka untuk upanayannam pada masa yang betul dan tepat!
 
Dwija atau irupirappalan dalam bahasa Tamil adalah nama yang diberikan kepada triwangsa Brahmana, Kesatria dan Vaisya. Pahala kelahiran kedua akan berjalan apabila mereka layak mempelajari veda-veda. Jati begitu adalah untuk menyebarkan kuasa dewata ke seluruh dunia dan menerusi upacara ini mereka akan layak menjalankannya. Tanggungjawab ibu bapa adalah memastikan anak-anak menjalani upacara ini pada masa tepat. Kini, tak ada perhatian pun diambil berkaitan dengan suruhan sastram. Zaman dulu orang ramai sangat berkeyakinan dengan kitab suci dan menjalankan apa yang disuruh dengan baik!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan