Sabtu, 24 November 2012

Tanggapan Salah Terhadap Brahmin dan Varnasrama

  
Ini daripada ucapan Sri Kanchi Paramacharya. 

Suatu tanggapan salah yang mula hinggap pada sistem varnasramam adalah kaum Brahmana atau orang Brahmin menikmati keselesaan hidup berbanding dengan yang lain, mempunyai pendapatan yang lebih dan dia tidak boleh dikerahkan membuat pekerjaan.

Dalam susuhunan yang tercetus dalam sastra-sastra, kaum Brahmana harus berusaha dengan tubuh badannya sama juga dengan seorang peladang mengerahkan usahanya untuk bekerja. Disebabkan oleh upacara-upacara yang kaum Brahmana amalkan setiap hari tidak difahami oleh orang ramai, makanya mereka pun secara salahnya percaya bahawa Brahmana itu sengaja menyusahkan orang lain dan membuat orang lain bekerja untuknya. Sedangkan dia hanya bermalasan dan menikmati kehidupan sehariannya!

Seorang Brahmana mesti bangun seawal jam empat pagi dalam waktu Brahma Muhurtha dan mandi dalam air sejuk. Tidak mengira cuaca pagi itu sejuk atau pun panas, hujan atau teduh, dia mesti melaksanakannya tanpa banyak soal.

Kemudian, tanpa berehat, dia perlu melaksanakan satu lagi upacara selepas satunya seperti:

1. Sandhyavandanam
2. Brahmayagna
3. Aupasana
4. Puja
5. Vaisvadeva
6. Salah satu daripada 21 pengorbanan

Jika kita duduk di depan api pengorbanan selama empat hari maka tahu lah kita bahawa sukarnya hidup dengan semua bahang panas dan asap. Berapa banyak sumpah dan puasa yang perlu para Brahmana jaga dan berapa banyak nya mandi upacara yang perlu dijalankan.

Orang dari kasta dan bangsa lain tidak perlu lah melalui kesukaran hidup sebegini. Seorang Brahmana tak boleh memakan "nasi sejuk" pada waktu pagi seperti seorang petani. Dia tidak mempunyai "hak" menyentuhnya. Dharmmasastram bukannya dicetuskan untuk keselesaan orang Brahmana atau memberi manfaat kepada orang Brahmana dan bukan untuk memberi kehidupan yang seronok kepada mereka. Dia tak perlu menurut disiplin ketat dan menjalani perlbagai jenis pengorbanan jika dia ingin hidup selesa.  

Makan waktu siang Brahmana cuma sekali atau dua kali sahaja. Pada hari Sraddha, mereka akan makan tiga kali atau empat kali sehari. Ini waktunya, para petani akan berehat selepas berkerja penat di bawah pokok di ladang tempat bekerja. Makanan orang Brahmana pula ringkas sahaja seperti makanan petani juga.

Tiada beza antara gubuk tempat tinggal petani dengan seorang Brahmana. Kedua-duanya pun memakai pakaian dari benang kapas. Petani boleh simpan wang untuk masa hadapan, tapi tidak Brahmana. Dia tidak mempunyai hak meminjam wang atau pun hidup dengan bergaya.  

Dalam Yaksa Prasna dari Mahabharata ada rujukan kehidupan ringkas orang Brahmana:

Pancame hani saste va sakam pacati sverghe anerni ca pravasi ca sa varicara modate...

Jika waktu siang terbahagi kepada lapan bahagian, Brahmana boleh lah makan pada waktu keenam dan ketujuh selepas menjalani semua upacara korban. Sebelum itu, haruslah dia menahan diri dari makan dan tidak boleh memakan walaupun sebarang lapik perut....

Apa yang dimakan oleh seorang Brahmana? Bukannya makanan mewah, tiada manisan seperti badam yang dihancurkan dalam susu manis. Sakam pacati merujuk kepada sayuran berdaun yang tumbuh di tebing sungai yang bukan harta tanah milik sesiapa. Kenapa Brahmana kena tinggal di tepi tebing sungai? Supaya mudah dia hendak mandi dan boleh memetik sayuran berdaun yang tumbuh bebas dan dia tak perlu meminta-minta kepada orang untuk sayuran tersebut.  

Brahmana tidak dibenarkan meminjam wang. Ini lah maksudnya anerni. Sebab jika dia mula meminjam dan menjadi tabiat maka ia akan membawa kepada kehidupan mewah. Kefakiran dan tidak memperolehi kebendaan atau apagrigraham merupakan jalan hidup Brahmana.

Brahmana dilarang menyimpan sebilah sabit pun untuk keperluannya. Sekarang ini, walaupun dalam kerajaan dan industri-industri besar, ada sahaja orang berhutang. Jika orang ramai hidup menurut kepada sastram, tanpa berhutang kepada sesiapa dan tanpa menyembah kepada sesiapa dan dalam masa yang sama menjaga dharmma, maka ia adalah puak yang disebut sebagai narikurava

Apravasam bermaksud, bahawa Brahmana tidak boleh meninggalkan tempat kelahirannya dan tinggal di tempat lain. Hormat atau tidak hormat, untung atau rugi, dia mesti tinggal di tempat lahirnya menjalankan dharmma nya. Kini, demi wang dan keselesaan, orang ramai berhijrah ke Eropah dan Amerika meninggalkan tanah air mereka dan meninggalkan juga cara hidup tradisi adat istiadat mereka. Mereka bangga pula dengannya. Hal ini sangat dicela dalam sastram.

Jika semua jati, varna dan bangsa bekerja keras dan hidup secara sederhana, maka tiada sebarang niat jahat antara orang ramai dan tiada sebarang teriakan pun tentang kasta mesti dihapuskan. Satu sebab bagi pandangan pembaharu, adalah satu kasta itu miskin bekerja keras dan yang lainnya hidup selesa. Keringkasan dan kerja keras membawa kepuas hatian dan kemurnian dalaman. Keadaan ringkas begini dan kehidupan bahagia akan terpakai dalam negara kita untuk seribu tahun dan 10,000 tahun.    

Aku katakan begini dalam hari-hari mendatang ini juga, kerjaya itu tidak dipilih berdasarkan kepada kualiti manusia itu atau kecenderungan semulajadinya. Pertimbangannya adalah disebabkan pendapatan dan keselesaan. Semua orang pun mencari semua jenis pekerjaan dan natijahnya wujud persaingan dan kecemburuan, tidak sebut lagi hal tentang pengangguran.

Pada awalnya... Apabila pekerjaan itu ditentukan berdasarkan kepada kelahiran, semua orang membangunkan kebolehan untuk kerja yang dikhususkan untuk nya dan begitu juga kemampuan mereka belajar dengan lebih mudah juga sentiasa ada. Hal ini sebaliknya pula hari ini. Zaman dahulu, pekerjaan bapa akan diwarisi ke anak turun-temurun jadi orang itu menjadi begitu cekap. Kini yang ada cuma ketidakcekapan sejagat dan ketidakcekapan sahaja lah...

Oleh dinasihati sahabat-sahabat Hindu dharmma dan Buddha dharmma supaya mengambil perhatian. Bukan lah susuhunan kasta itu hendak menindas sebaliknya berasal dari tujuan dharmma juga. Hanya apabila masuk ke zaman Kaliyug ini segalanya menjadi keliru.             

Tiada ulasan:

Catat Ulasan