Selasa, 27 November 2012

Laksmi Kubera Homam


Homam ini diijalankan untuk kemewahan hidup, pertumbuhan kewangan, perkahwinan dan kejayaan. Ia juga menolak halangan dalam perniagaan sekiranya anda adalah seorang saudagar. Semua makhluk yang terjelma di dunia menikmati kebahagian menurut kepada karmma mereka.

Dewi Laksmi dan Kuberan merupakan kepala bagi upacara homam ini. Dewi Laksmi merupakan penjasadan kepada kekayaan, kemakmuran dan kemewahan. Dewa Kuberan juga akan merahmati pengikutnya yang bakti dengan keselesaan hidup dan kemewahan. Homam ini adalah untuk mendapatkan pertumbuhan dalam kebendaan dan kemakmuran berkaitan dengan kehidupan. Hari yang baik bagi menjalankan homam ini adalah hari Jumaat Sukra Hora. Ia boleh juga dijalankan pada Chiturthi, Panchami, Chiturdashi atau Purnima Tithi.

Manfaat homam ini adalah ia melepaskan anda daripada hutang. Menambahkan dan melancarkan perjalanan kewangan anda. Homam ini bermanfaat kepada para saudagar atau peniaga dan kepada orang perseorangan yang berminat menambahbaik kehidupan kebendaan mereka. 

Mantranya berbunyi: "Om shriim kuberaaya namahak"...

Bahan Pemujaan

1. Cabang ranting pokok Pipal.
2. Cabang ranting pokok Mara Puteh.
3. Cabang ranting pokok Hosher.
4. Nasi puteh.
5. Ponggal atau nasi dimasak dengan susu meruap.
6. Nasi gula.
7. Susu.
8. Purnahari iaitu sabut kelapa dan barang wangian seperti bunga.
9. Lalang air terjun.
10. Kapur barus.
11. Bertih.
12. Rumput Kirati.
13. Minyak sapi.
14. Bunga teratai puteh satu merah satu.

Sebelum memulakan homam puja, kena lah menyembah kepada dewa Vigneswaran dahulu. Ia bertujuan supaya puja anda tidak mengalami sebarang masalah. Sebut satu-satu nama orang yang ingin puja dijalankan atas nama mereka. Nama mereka itu dipahat dengan tulisan Pallawa di atas kertas tembaga. Tujuannya adalah mewakili orang-orang yang ingin menjalankan puja itu dalam menerima berkat dewata. Jadi berkat homam juga akan sampai kepada mereka. 

Brahmana akan menjalankan homam kepada dewa Vigneswaran. Kunyit bercampur air akan disembahkan. Nama-nama akan dipersembah kepada dewata untuk tujuan berkat. Puja dijalankan kepada dewa Kuberan pula. Api akan dipusingkan di hadapan dewa Kuberan. Pedanda akan membuat saweru mudram untuk meminta tenaga dari dewa Kuberan selepas menuang bunga dengan tangan bagi menjalankan upacara.

Puja homam pun dimulakan dengan bunyian loceng bagi menghalau setan. Ia juga memberi amaran kepada orang lain bahawa puja sedang dijalankan di situ dan tumpuan diperlukan bagi pemujaan jadi orang ramai akan membantu pemujaan dijalankan dengan lancar. Bunga dipersembah dan ada matra-matra berlainan dibacakan bagi homam yang berbeza. Rempah-rempah dan rumput dipersembah kepada dewa Agni atau api. Bauan dari asap yang keluar dari bahan rempah dibakar membantu kesihatan orang sekeliling.     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan