Selasa, 27 November 2012

Upacara Homa


Homa atau pun Hawan merupakan upacara sembahan yang dipersembah kepada api suci. Ia adalah amalan para resi zaman purba waktu pembukaan zaman veda. Kini, perkataan homa atau hawan sering digunakan berselang seli dengan yagna atau pengorbanan.

Homa merupakan amalan penting dalam agama orang Hindu dan merupakan adat-istiadat yang juga terdapat dalam agama Buddha aliran Mantrayana dan agama Jain.

Caranya

Walaupun api suci merupakan unsur utama bagi upacara homa, tetapi cara dan bahan yang dipersembahkan kepada api adalah menurut kepada jenis upacara atau apa kebaikan yang diharapkan daripada upacara. Caranya melibatkan:

1. Menyalakan dan menyucikan api pengorbanan.
2. Menyeru satu atau pun lebih dewata.
3. Membuat sembahan sama ada yang bentuk legap atau pun yang dibayangkan kepada api sebagai perantara di tengah-tengah bacaan mantra yang ditetapkan.

Api yang disucikan ini membentuk tumpuan kepada kebaktian, ia selalunya dijaga dengan bahan-bahan tertentu seperti kayu, tahi lembu, sabut kelapa kering dan lain-lain bahan bakar. Para penyembahan atau vedi atau hawan kunda biasanya diperbuat daripada batu-bata atau batu atau pun bekas tembaga dan selalu yang dibuat khas untuk upacara akan dihapuskan sebaik sahaja selepas upacara. Biasanya bentuk tempat bakar itu adalah empat segi. Vedi yang besar dibina untuk pemujaan awam, manakala yang selalunya berukuran 1 x 1 kaki dan jarang melebihi 3 x 3 kaki. Pengorbanan umum biasanya melibatkan melubangkan tanah untuk lubang api yang dalam. Yang peribadi biasanya dinaikkan tambak satu inci dari tanah. 

Dalam semua keadaan, pengaturan diketengahkan di bahagian tengah, sama ada dalam rumah atau luar rumah. Orang yang berwajib melaksanakan pengorbanan adalah sami yang membaca mantra dan duduk sekeliling api, sementara ahli keluarga, rakan-rakan dan pemuja lain akan membentuk bulatan besar di sekeliling. Lamanya upacara ini bergantung kepada sebab apa ia dijalankan dan mengandungi banyak jenis. 

Jenis Rempah Bakar

1. Kiitanu Nasak atau antiseptik.
2. Sugandhit atau wangian penuh.
3. Swasthya Vardhak atau berubat.
4. Paushtik bersifat kesihatan alam sekeliling.    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan