Selasa, 27 November 2012

Navakar Mantram

Kuil agama Jina Laksameswara

Namo arihantanam, namo siddhanam, namo ayariyanam, namo uvajjhayanam, namo loye savva sahunam. Eso panch namoyaro. Savva pavapannaso. Mangalanam cha savvesim. Padhamam havai mangalam.

Tabik hormat kepada arahant, tabik hormat kepada para siddha, tabik hormat kepada para guru, tabik hormat kepada upadhyaya, tabik hormat kepada semua sadhu. Ini lima tabik hormat. Memusnahkan segala dosa. Dan antara perkara bertuah. Ia lah yang paling bertuah.

Penganut ajaran Jina akan membaca tabik ini beberapa kali dalam sehari. Mereka akan tunduk dan membuat tangan sembah anjali di semua empat arah iaitu timur, barat, selatan dan utara.

Semasa Navakar mantram dibacakan, kita akan tunduk hormat kepada arahant, siddha, acharya yang menjadi kepala kepada semua sadhu dan sadhavi, updhyaya yang mengajarkan kitab suci kepada sadhu dan sadhavi, para sadhu dan sadhavi. Lima jenis orang ini dikenali sebagai panch parmesthi atau lima orang yang bergelumang dalam kerohanian tertinggi. Dalam mantra ini, kita memuja kepada hikmat-hikmat mereka. Bukannya memuja kepada orang tertentu atau thirthankara. Mantra ini juga dikenali sebagai namoskar atau namokar mantram kerana ia melibatkan sembah.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan