Khamis, 15 November 2012

Tentang Tuhan dan Para Buddha Dahulu Kala

Buddha Dahulu Kala, Sang Vajrasattva

Teori-teori berkenaan kewujudan diri yang tak pernah berubah menjadi tapak kepada makhluk sememangnya perkara biasa dalam kepercayaan di benua India sejak sebelum kemunculan Buddha Gautama lagi. Bagaimanapun hal ini ditolak oleh nya: "Sang Buddha, bagaimanapun, enggan mengakui sebarang prinsip-prinsip ghaib sebagai satu bebenang yang memegang saat-saat kejadian yang dihadapi bersama, baginda menolak sebutan-sebutan Upanishad berkenaan zat tak berubah atau prinsip yang melatari dunia dan orang dan kejadian yang menimbulkan penyebab disebabkan oleh sesuatu kuasa terwujud, sama ada ia adalah makhluk, brahman atau tuhan".

Dalam sastera Mahayana terkemudian, bagaimana pun, fikiran tentang Tapak Kejadian yang abadi, menembusi semua, serba tahu, teliti dan tak pernah mati yang disebut sebagai dharmmadhatu yang dikaitkan dengan sattvadhatu atau alam makhluk dikenali dengan pemikiran yang penuh kesedaran atau bodhichittam atau tubuh kebenaran yang dalam bahasa Sanskrit nya dipanggil sebagai Dharmmakaya Buddha sendiri. Ia dikaitkan dengan Buddha sendiri melalui suttam Mahayana, dan ditemui juga dalam pelbagai tantra. Dalam setengah teks Mahayana, prinsip sebegini kadang-kadang dipersembah sebagai jelmaan dalam bentuk yang diperibadikan sebagai Buddha dahulu kala seperti Samantabhadra, Vajradhara, Vairochana atau Adi Buddha.

Dalam aliran Tantra Buddha dan sasteragama Dzogchen, Dhammakaya tetap wujud dan meliputi semua (zat hakikat kejadian Buddha) ini dipaparkan sebagai Buddha dahulu kala iaitu Samantabhadra yang dipuja sebagai tuan yang purba. Dalam pengkajian Dzigchen, Dr. Sam van Schaik menyebut tentang bagaimana Buddha Samantabhadra dilihat sebagai "zat hati bagi segala buddha, tuan purba, arya jaya Samantabhadra". Dr. Schaik menyebut lanjut bahawa Samantabhadra ini bukan dipandang sebagai jaluran pikiran yang terpisah daripada pemikiran makhluk berperasaan dan berkesedaran, tapi lebih dipandang sebagai prinsip nibbana sejagat yang diistilahkan sebagai pemikiran yang berkesedaran atau bodhichittam dan wujud dalam semua benda bernyawa. Dr. Schaik memetik dari teks tantra, Mengalami Minda Cerah Samantabhadra dan Tantra Berikutan dari Arahan Penyempurnaan Agung untuk menggambarkan bahawa Samantabhadra sebagai sesuatu yang bukan dicipta, cerah, murni, memberi kefahaman kepada diri dan pengetahuan penting (gnosis) yang hadir dalam semua benda...

"Zat kepada semua kejadian adalah pemikiran yang berkesedaran. Pemikiran kepada semua Buddha itu lah pemikiran yang sedar. Dan kuasa kehidupan bagi setiap makhluk berkesedaran itu lah pemikiran yang berkesedaran... Pengetahuan penting yang bukan diperbuat-buat pada saat kini adalah kilauan renungan, tak terlindung dan tak berkarat apa pun. Tuan yang purba itu lah dia".  

Sami Buddha aliran Mantrayana dari Jepun, Dohan, menganggap dua Buddha agung iaitu Amitabha dan Vairochana Buddha sebagai satu dan Dhammakaya Buddha yang sama. Ia dianggap sebagai sifat sebenar pada asas semua makhluk dan kejadian. Ada beberapa kesedaran yang boleh dikaitkan dengan pengamal aliran Mantrayana seperti yang disebutkan oleh Dohan berkaitan dengan hal ini seperti yang digariskan oleh Dr. James Sanford. Beliau berkata bahawa: "ada kesedaran bahawa Amitabha Buddha itu adalah Dhammakaya Buddha, Vairochana; kemudian ada kesedaran bahawa Amitabha itu sebagai Vairochana yang menjelma secara abadi dalam alam semesta yang mempunyai ruang dan masa. Dan akhirnya ada juga kesedaran terdalam bahawa Amitabha itu adalah sifat sebenar, legap dan rohaniah bagi setiap makhluk. Ia satu tubuh berhikmah saheh yang tidak pernah dilahirkan, bukan menjelma, hakikat tak berubah yang diam berada dalam setiap asas semua kejadian".

Sama juga gambaran yang nampak macam gambaran tentang Tuhan ditemui dalam Tantra Raja Mencipta Semua atau Kunjed Gyalpo Tantra. Ia menyebut bahawa pemikiran sejagat yang sedar dalam bentuk Samantabhadra mengisytiharkan diri nya. Aku ini adalah teras kepada segala yang wujud. Aku ini benih kepada semua yang wujud. Aku ini penyebab kepada semua yang wujud. Aku ini batang kepada yang wujud. Aku ini asas bagi yang wujud semua nya. Aku ini akar kewujudan. Aku ini teras kerana aku mencakupi semua kejadian. Aku ini benih kerana aku yang memberikan kelahiran kepada semua. Aku ini penyebab sebab dari aku lah datang nya semua. Aku ini asas kerana semuanya bergantung kepada aku. Aku ini dipanggil sebagai akar kerana aku ini adalah segalanya.

Suttam Karandavyuha mempersembah Bodhisattva agung iaitu Sang Avalokiteswara sebagai gambaran Tuan Agung yang baik hati di alam semesta. Ciri-ciri menarik Avalokiteswara dalam suttam ini adalah kuasanya yang mencipta, dan dia dikatakan sebagai nenek moyang kepada segala jasad samawi dan dewata. Dr. Alexander Studholme dalam monograf nya mengenai suttam ini menulis: "Matahari dan bulan dikatakan lahir dari mata Bodhisattva, Maheswara pula dari kening nya, Brahma dari bahu nya, Vishnu Narayana dari hati nya, dewi Saraswati dari giginya, angin dari mulut nya, bumi dari kaki nya dan langit dari perut nya".

Avalokiteswaram sendiri dihubungkan dengan versi pelbagai suttam Buddha awal seperti Adi Buddha, yang merupakan Swayambhu atau pun wujud sendiri tiada terjelma dari suatu apa pun tiada berinduk. Dr. Studholme mengulas bahawa: "Melalui suttam Karandavyuham, diterangkan bahawa Avalokiteswaram itu merupakan pancaran dari Adi Buddha atau Buddha Purba. Ia adalah istilah yang jelas menunjukkan bahawa perkara yang diperkatakan itu adalah benda yang sama dengan Swayambhu dan Adinath atau Tuan yang Purba".  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan