Ahad, 2 Disember 2012

Konsep dalam Aliran Saiwa Kashmir


Pandangan Seluruh Falsafah

Pandangan seluruh oleh aliran ini boleh diringkaskan melalui konsep seperti:

1. Citi
2. Mala
3. Upaya
4. Moksha

Makna konsep-konsep ini adalah:

1. Citi

Kesedaran sejagat merupakan asas kepada alam semesta. Kesedaran ini hanyalah satu dan merangkumi semua. Ia dikenali juga sebagai Tuhan atau Siwa.

2. Mala

Kesedaran mengikat dirinya pada janji. Satu itu menjadi banyak. Siwa menjadi jiwa. Ikatan ini disebut sebagai mala atau kekotoran. Maka ada trimala atau tiga mala:

a. anawamala ertinya kekotoran oleh sebab pengasingan diri dari kesedaran.
b. mayiyamala atau mala kerana terbatasnya pemikiran.
c. karmmamala yang bererti mala oleh sebab tubuh.  

3. Upaya

Seseorang itu menderita kerana kewujudannya dikurung tubuh. Maka dia pun terkena kesan trimala ini. Akhirnya dia berkeinginan untuk kembali kepada keadaan azalinya dengan Kesedaran Sejagat. Bagi mencapai keadaan ini, dia perlu lah menjalani saadhana atau amalan kebatinan. Sementara kebanyakan orang dari aliran lain mengamalkan penyembahan colok dan makanan kepada dewata. Pengikut aliran ini hanya menyembahkan nyawa atau nafas. Orang itu akan mengawal hatinya dan nadi dengan mengurangkannya secara perlahan-lahan. Tahap terakhir sekali adalah meninggalkan makanan dan minuman. Kesannya nanti, dia akan berhubung dengan keadaan tertinggi dalam bentuk Siwa atau Sang Pemusnah. 

Aliran ini mengenalpasti empat kaedah atau upaya ini sebagai:

a. anawopaya iaitu kaedah tubuh.
b. saktopaya ertinya kaedah minda.
c. sambhawopaya yang bererti kaedah kesedaran.
d. anupaya atau kaedah tanpa kaedah. 

4. Moksha    

Ini adalah buah daripada sadhana orang perseorangan. Ertinya itu kesedaran diri. Kita akan menyedari diri kita ini siapa. Dalam aliran ini, mukti atau keadaan dibebaskan itu dipanggil sebagai sahaja semadhi. Ia dicirikan dengan pencapaian kesedaran dan kebahagiaan tanpa keraguan semasa seseorang itu masih menjalani kehidupan seperti biasa.

Anuttara

Perkara ini merupakan prinsip tertinggi dalam aliran Saiwa Kashmir. Ia merupakan hakikat asas yang tersirat dalam alam semesta. Antara pelbagai tafsiran anuttara ini adalah Yang Tertinggi, Atas daripada Semua dan Hakikat yang Tidak Mampu Dicapai. Dalam bahasa Sanskrit, aksara anuttara ini dikaitkan dengan aksara pertama dalam aksara brahmi semuanya iaitu "a". Sebagai prinsip tertinggi ini, ia dikenalpasti sebagai siwa, sakti (kuasa penggerak), cit (kesedaran tertinggi), prakasa (cahaya tidak tercipta), aham (tertakluk pada yang tinggi) dan spanda (getaran tanpa kiraan masa).

Pengamal yang menyedari anuttara tidak kira melalui apa cara sekalipun, sama ada dia melaluinya dengan usahanya sendiri atau melalui wangsit terus daripada Sang Sambu atau Sakti, maka dia terbebas lah sudah dan tidak lagi melihat dirinya itu sebagai diri yang asing daripada alam semesta. Semua makhluk menjadi satu atau sama sahaja dan melalui geseran berahi, yang mana tertakluk itu menyedari sesuatu bahan dan yang dalam tindakan membuat pandangan itu dipenuhi dengan makhluk yang satu sahaja, kesedaran dan kebahagiaan. Anuttara ini berbeza dengan sebutan melampaui sempadan ruangan, walaupun ia masih tertinggi. Ia tidak mencerminkan sebarang pemisahan antara sesuatu makhluk itu dengan alam semesta.  

Aham

Ini juga dikenali sebagai hati dewa Siwa. Ia dianggap sebagai bukan duaan yang berada dalam ruangan dalaman Siwa. Ia menyokong seluruh jelmaan, mantra yang agung dan dikenali juga sebagai Sakti.

Pratyabhignna

Ini adalah sebutan falsafah aliran Saiwa Kashmir. Ia bermaksud "pengiktirafan tak semena-mena" kerana ia tidak mempunyai sebarang upaya. Tiada sebarang amalan untuk ini, yang perlu dibuat hanyalah mengenalpasti siapa diri kita. Kaedah ini boleh juga dipanggil sebagai anupaya atau tak ada kaedah langsung. Ksemaraja iaitu pelajar kepada Abhinawagupta menggunakan analogi cerminan untuk menjelaskan perkara ini.

Kaula         

Walaupun dijadikan sebagai tradisi dalam rumah, amalan ini masih dicadangan oleh aliran ini dijalankan sebagai amalan rahasia dalam menjaga tradisinya. Ia dilakukan dengan mengasingkan diri daripada orang awam pada saat dan ketika, jadi seseorang itu masih boleh tinggal bermasyarakat dan kelihatan seperti orang biasa.

Swatantraya

Konsep membuat pilihan secara rasional bagi menentukan nasib memainkan peranan penting dalam aliran ini. Ia bererti penyebab kepada terciptanya alam semesta, kuasa azali yang mengocak kemutlakan dan menjelmakan dunia dalam kesedaran tertinggi Siwa. 

Dalam Swatantraya, semua yang tertakluk dan sedar itu adalah peserta bersama dalam pelbagai tahap dalam kedaulatan ketuhanan. Manusia mempunyai tahap kebebasan memilih yang terhad berdasarkan tahap-tahap kesedaran mereka. Aliran ini sebagai satu sistem falsafah idealis mayavada, memandang semua yang tertakluk itu adalah satu. Dan yang satu itu Siwa, iaitu Kesedaran Tertinggi.

Maka semua yang tertakluk mempunyai kebebasan memilih bagaimana nasib mereka ditentukan. Mereka adalah dewa-dewa juga tetapi boleh jadi jahil akan hakikat ini. Kejahilan juga adalah sejenis kuasa yang dipancarkan oleh Swatantraya ke atas ciptaan dan boleh dibuang melalui Swatantraya dan juga melalui hikmat Diri.  

Satu fungsi Swatantraya adalah untuk mengurniakan saktipat atau rahmat ketuhanan. Dalam sistem falsafah ini, pembebasan kerohanian boleh dicapai dengan sedikit sahaja usaha. Tapi melalui rahmat dan kehendak Tuhan pun seseorang masih juga boleh bebas atau melalui guru-guru. Jadi, jika pelajar menemui guru sebegini, maka dia hanya perlu menyerahkan dirinya dan menunggu rahmat ketuhanan untuk menghapuskan kekurangan yang mengekang kesedarannya.  
    
Kebetulan dalam aliran ini juga dianggap sebagai diciptakan oleh Swatantraya bersama-sama dengan alam semesta ini. Jadi, tak ada sebarang percanggahan, keterhadan atau kuasa pun yang boleh memaksa Siwa untuk bertindak dengan cara yang lain daripada pengetahuan Nya. Swatantraya selalu wujud melampaui perisai khayalan alam sejagat yang terhad iaitu, Maya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan