Sebelum ini aku pernah membuat masukan
tentang dewi Kali Ambha atau Kaliamman. Dikatakan bahawa dewi ini
berkait dengan dewi orang Tamil di India Selatan, iaitu Dewi Mariamman.
Di negara aku, dewi ini banyak dipuja di kuil-kuil kampung
di ladang getah dan ladang kelapa sawit atau kawasan dekat pantai. Di negeri Perak pun banyak kuil
ditujukan untuk dewi ini. Lain-lain nama bagi dewi ini yang pernah ku
dengar adalah Nagammah atau
ibu pelindung para Naga. Walaupun aku bukan seorang Tamil, tapi masukan
ini diperbuat supaya mudah orang ramai memahami ajaran Hindu dan
kebudayaan masyarakat India Selatan.
Doktrin
Benua India merupakan tanah yang mempunyai banyak perkampungan. Di India Selatan pun banyak lah kampung jika anda ada menonton wayang gambar berbahasa Tamil atau bahasa India Selatan lainnya. Dalam konteks kehidupan dalam kampung, kehadiran gramadewata
atau dewa penunggu kampung adalah sangat penting. Sebuah kampung itu
mungkin mempunyai beberapa dewata yang mempunyai kesaktiannya
tersendiri. Dewata kampung ada lebih banyak daripada kampung orang Hindu
itu sendiri. Yang dikenali melalui wilayah adalah seperti dewi
Mariamman. Baginda dipanggil juga sebagai Mariammah, Maryamma dan Mari. Dalam Purana, baginda dikenali sebagai Marika dan pengikut baginda banyak di Selatan India.
Kampung yang memuja dewi itu dipunyai oleh dewi.
Menurut ajaran agama Hindu, dewi penunggu berada di kampung sebelum
pembukaan kampung dan hakikatnya baginda yang mencetuskan kampung itu.
Kadang-kadang baginda dibuatkan berhala dengan hanya kepala sahaja
muncul di atas tanah yang menggambarkan bahawa tubuhnya itu adalah
seluruh kampung dan baginda berakar dalam tanah kampung itu. Orang kampung tinggal dalam atau di atas tubuh dewi itu. Dewi menjadi pelindung dan penunggu kampung serta sempadannya. Dewi tidak melindungi orang yang keluar dari lingkungan kampung.
Kampung itu merupakan alam semesta yang sempurna dan pusat kepada kuasa kedewataan kampung adalah dewi sendiri. Hubungan antara kampung dengan dewi pada asasnya adalah sebagai seluruh kampung bukannya pada orang perseorangan. Mari boleh juga bermaksud sakti dan amma maksudnya ibu. Dia merupakan nadi kuasa bagi kampung tersebut. Walau
bagaimanapun, hubungan ini bukan suatu hubungan yang ringkas. Pada
setengah tempat dewi Mariamma diseru tiga kali dalam setahun untuk
menyuburkan semula tanah kampung dan melindungi kampung dari penyakit
dan kematian. Tempat lain mungkin mengadakan pesta untuk dewi Mariamma.
Dewi
Mariamma bukan sejenis dewi yang tenang dan lemah lembut. Baginda boleh
jadi ganas, pendendam, tak dapat disekat dan sukar untuk ditenangkan.
Asasnya, baginda adalah perlambangan kepada kuasa alam semulajadi dalam
bentuk dewi dan melindungi kampung dari penyakit misalnya cacar,
kejahatan, jenayah dan lain-lain. Peranan baginda ada bercabang pula
iaitu baginda menurunkan penyakit dan juga melindungi penduduk kampung
daripada penyakit. Munculnya penyakit atau bencana akan membawa kepada
puja khusus atau pesta kuil bagi dewi kerana ia disebabkan oleh setan
yang disebabkan oleh kuasa pelindung dewi dapat dipintas atau dewi murka
kerana tidak dihiraukan dan tidak dihormati.
Mariamman
memberi peringatan kepada penduduk bahawa dunia yang teratur pun akan
bergegar pada bila-bila masa dan pemujaan kepada nya membuatkan
seseorang itu peka bahawa dunia lebih kurang nya mudah disakiti. Apabila
kampung menerima bencana, dewi juga ditakluki oleh setan. Orang kampung
dan dewi dijajahi bersama dan itu lah maksudnya dewi menyebabkan
penyakit besar-besaran. Dewi menderita sehingga tak mampu menanggung
penyakit lagi maka penyakit merebak ke kampung. Maka orang kampung mesti
membantunya melawan penyakit yang ditapis. Mariamman berbuat kebajikan
kepada sesiapa yang terkena sakit kerana orang sakit itu membantunya
menanggung beban serangan setan. Korban darah haiwan dipersembah dalam
pesta Mariamman, tapi perkara ini bukan selalu diperbuat.
Whitehead misalnya dalam pengajian klasiknya berjudul "Dewata Kampung di India Selatan"
(1921) menulis bahawa kajian mendapati kampung Vandipaliam di daerah
Kuddalore yang mengadakan pesta 10 hari memuja dewi Mariamman langsung
tak mempersembah semahan haiwan korban di pesta mahupun di kuil. Di
Shiyali di daerah Tanjore pula, mereka akan menurunkan layar menutup
berhala dewi Mariamman apabila mempersembah haiwan korban. Hal yang sama
dilakukan kepada berhala dewa kampung yang lain.
Cetera Kemunculan Dewi
Satu cetera berkaitan kewujudan dewi Mariamman ini adalah baginda ini asalnya isteri kepada kawi bernama Tirunalluvar di negara orang Tamil. Wanita ini dikatakan sebagai seorang chandala. Dia
terkena demam campak dan mengetuk pintu rumah orang untuk makanan
sambil mengibas dirinya dengan daun semambu bagi menghalau lalat
daripada menghurung cacarnya itu. Dia kemudian sembuh pula maka orang
ramai memujanya sebagai dewi cacar. Bagi menghalang penyakit cacar masuk
ke rumah, orang ramai menggantung ranting dengan daun semambu di pintu
rumah mereka.
Cetera kedua melibatkan seorang wanita bernama Nagavali. Beliau ini isteri kepada Piruhu yang merupakan salah seorang daripada sembilan resi. Satu hari, apabila resi keluar dan Brahma, Visnu serta Siwa muncul untuk menyaksikan sama ada kecantikan dan kebaikan wanita ini adalah benar. Nagavali
tidak kenal mereka maka dia menghalang mereka menceroboh rumahnya. Dia
menukar mereka menjadi budak kecil. Dewata itu tersinggung lalu
menyumpahnya. Kecantikannya hilang dan wajahnya bercacar. Resi pulang
dan terkejut apabila mendapati wanita tak dikenalinya berada di rumah.
Nagavali pun dihalau. Disebabkan hal itu, dia akan dijelmakan dari
seekor setan di dunia satu lagi dan akan menyebarkan penyakit serta
membuat ramai orang menjadi seperti dirinya. Dia pun dipanggil lah Mari maksudnya berubah. Cetera ini kedua-duanya dilaporkan oleh kajian Whitehead. Dia turut menyatakan bahawa di Mysore, Mari dimaksudkan dengan sakti.
Mariamman merupakan dewi purba yang pujaan terhadapnya mungkin berasal dari agama puak orang Drawidia di benua India sebelum ketibaan penganut agama dan adat istiadat Brahmana dari utara. Menurut tradisi, antara puak Drawidia yang berdiam di bukit misalnya puak Coorg di
Karnataka, semahan manusia akan dipersembah kepada dewi Mariamman.
Kemudian, amalan ini digantikan dengan amalan menyemah binatang dan kini
langsung tiada darah lagi dipersembah kepada dewi. Perjalanan sejarah
amalan dapat dilihat dari sini.
Dewi-dewi
tempatan seperti Mariamman melindungi kampung-kampung dan mewakili
kasta-kasta yang pelbagai bagi para pemuja amat penting dalam gambaran
kehidupan beragama di India Selatan. Walau bagaimanapun, kita dapat
sedari terdapat zaman yang mempunyai titik sejarah penting. Zaman
Wijayanagaram dari 1336-1565, apabila kerajaan itu menggalakkan amalan
agama orang kampung dijalankan juga di kuil-kuil. Hal ini menjadikan
agama-agama kepercayaan orang kampung menjadi lebih penting dan
berpengaruh serta mempunyai rekod bertulis. Ia turut juga mempengaruhi
agama Brahmana di selatan. Dalam awal abad moden muncul pula kesedaran
orang Tamil yang menghidupkan semula kebaktian terhadap dewa Murugan
atau dewa Skandha. Pada pertengahan abad moden ini, dewi seperti
Mariamman dikaitkan dengan tradisi hebat apabila satu susuhunan
kemasyarakatan yang memuja dewi dijalinkan pula dengan susuhunan yang
lebih besar dalam benua itu.
Perlambangan
Batu pusat dipanggil sebagai bodhurayi akan ditempatkan di tengah-tengah perkampungan. Seperti yang tersebut dalam doktrin pemujaan, dewi ini boleh diwakili oleh berhala kepala di atas tanah kerana badannya adalah kampung itu. Bagi melindungi kampung, lambang dan sanggar dewi akan ditempatkan di sempadan kampung. Biasanya lambang ini ringkas sahaja iaitu batu yang tak dipahat, ketinggian antara lima ke enam inci dan dihitamkan dengan lumuran minyak atau boleh jadi batu tiang. Jika ada kuil pun ia cuma binaan yang ringkas sahaja. Di Kuala Lumpur dekat kawasan Central Market tu ada juga Kuil Mahamariamman, tapi binaannya dalam bangunan dan ada berhala-berhala lain juga. Warna dewi Mariamman adalah kuning dan kadangkala batu dibalutkan dengan kain kuning. Bahagian atas batu akan dibiarkan terdedah. Kadangkala, ada trisula yang dipacak pada tanah di tempat yang dipasak batu.
Dalam kampung yang besar sikit, akan ada batu berukir yang digambarkan sebagai wanita dengan empat, enam atau lapan tangan atau tak ada tangan langsung. Dalam tangan berhala batu berukir itu, ada pisau, gendang, loceng, kepala setan dan trisulo. Biasa juga rupa batu berukir atau pun ukiran besi digunakan dalam kuil bagi memudahkan perarakan keagamaan. Dewi Mariamman ada juga digambarkan menunggang kaldai dengan tampi atas kepalanya dan penyapu dan kamandalu di tangannya.
Kadangkala juga, tiada sebarang berhala berukir mewakili dewi ini sebaliknya ada kendi berisi air dan dihiasi dengan daun semambu sahaja. Daun semambu merupakan lambang suci bagi dewi ini. Manakala di kampung miskin banyak kendi tanah digunakan sebagai wakil dewi. Keadaan ini sering kelihatan dalam perkahwinan perlambangan antara dewi yang dianggap sebagai teman kepada kampung dan kedua-dua kampung dan dewi saling bergantungan. Korban darah pada pesta dewi adalah untuk menenangkan kemurkaan dewi kerana ia adalah lambang kepada haba penyakit atau ia melambangkan kepada kekalahan penjajahan setan. Secara tradisi, kerbau dikorbankan. Kemudian ia akan dipenggal dan kakinya disumbat dalam mulut. Lemak dari perut dilumur di matanya dan lilin dipasang atas kepalanya. Ia disemah kepada dewi sebagai tanda memalukan mangsa atau musuh, iaitu setan yang menyebabkan penyakit atau bencana.
Perlambangan
Batu pusat dipanggil sebagai bodhurayi akan ditempatkan di tengah-tengah perkampungan. Seperti yang tersebut dalam doktrin pemujaan, dewi ini boleh diwakili oleh berhala kepala di atas tanah kerana badannya adalah kampung itu. Bagi melindungi kampung, lambang dan sanggar dewi akan ditempatkan di sempadan kampung. Biasanya lambang ini ringkas sahaja iaitu batu yang tak dipahat, ketinggian antara lima ke enam inci dan dihitamkan dengan lumuran minyak atau boleh jadi batu tiang. Jika ada kuil pun ia cuma binaan yang ringkas sahaja. Di Kuala Lumpur dekat kawasan Central Market tu ada juga Kuil Mahamariamman, tapi binaannya dalam bangunan dan ada berhala-berhala lain juga. Warna dewi Mariamman adalah kuning dan kadangkala batu dibalutkan dengan kain kuning. Bahagian atas batu akan dibiarkan terdedah. Kadangkala, ada trisula yang dipacak pada tanah di tempat yang dipasak batu.
Dalam kampung yang besar sikit, akan ada batu berukir yang digambarkan sebagai wanita dengan empat, enam atau lapan tangan atau tak ada tangan langsung. Dalam tangan berhala batu berukir itu, ada pisau, gendang, loceng, kepala setan dan trisulo. Biasa juga rupa batu berukir atau pun ukiran besi digunakan dalam kuil bagi memudahkan perarakan keagamaan. Dewi Mariamman ada juga digambarkan menunggang kaldai dengan tampi atas kepalanya dan penyapu dan kamandalu di tangannya.
Kadangkala juga, tiada sebarang berhala berukir mewakili dewi ini sebaliknya ada kendi berisi air dan dihiasi dengan daun semambu sahaja. Daun semambu merupakan lambang suci bagi dewi ini. Manakala di kampung miskin banyak kendi tanah digunakan sebagai wakil dewi. Keadaan ini sering kelihatan dalam perkahwinan perlambangan antara dewi yang dianggap sebagai teman kepada kampung dan kedua-dua kampung dan dewi saling bergantungan. Korban darah pada pesta dewi adalah untuk menenangkan kemurkaan dewi kerana ia adalah lambang kepada haba penyakit atau ia melambangkan kepada kekalahan penjajahan setan. Secara tradisi, kerbau dikorbankan. Kemudian ia akan dipenggal dan kakinya disumbat dalam mulut. Lemak dari perut dilumur di matanya dan lilin dipasang atas kepalanya. Ia disemah kepada dewi sebagai tanda memalukan mangsa atau musuh, iaitu setan yang menyebabkan penyakit atau bencana.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan