Jumaat, 11 Januari 2013

Cakera Senjata Tajam XII


111. Apabila pikiran kita meracau, terbakar panas demam, walaupun tiada kegelapan, kita terasa menjunam jauh ke dalam lubang hitam. Dengan dinding-dindingnya menghimpit rapat jauh lagi kita terjatuh. Begitu lah juga keadaannya kegelapan akibat kejahilan kita, kurangnya kewujudan diri. Haruslah kita pecahkan binaan yang mencekiknya. Melalui pengamalan tiga jenis hikmat.

112. Tatkala pemukul gendang dan bunyian memainkan bunyian indah, haruslah kita memeriksa bunyian yang dihasilkan mereka. Akan nampak lah bahawa ia tidak terwujud dengan sendiri. Akan tetapi tidak pernahlah kita membuat penilaian resmi kita. Sedangkan bunyian menarik masih didengari itu hanyalah catatan di atas kertas dan pada pemainnya. Yang mana dengan bunyian menarik itu ringanlah kesedihan hati. 

113. Apabila kita memeriksa dengan lebih dekat kesan-kesan dan puncanya. Nampak lah kita bahawa keduanya itu ada kekurangan dalam kewujudannya. Kedua-duanya tiada boleh berdiri sendiri, sama ada secara keseluruhannya atau sebahagian. Namun kelihatan saja seperti wujud secara bersendirian naik dan turun pada peristiwanya, yang pada hakikatnya, bersyarat dengan pelbagai jenis kuasa, pecahan dan bahagian. Pada tahap ini lah yang kita alami, kelahiran dan kematian kita dan sebarang perkara yang dibawa oleh kehidupan. Makanya, mintalah dalam dunia berupa ini sahaja. Supaya kita memastikan perbuatan kita itu hanyalah kebajikan. Dan menghentikan segala perbuatan yang menyebabkan kesakitan besar.

114. Apabila sebiji kendi diisi oleh air menitis, titisan-titisan yang awalnya itu tidaklah jatuh sendiri. Tidak juga ia dipenuhi oleh titisan air yang pengabisan itu sendiri. Ia diisi oleh satu kumpulan punca-punca dan kuasa yang saling berkaitan dan bersama-sama. Air, yang menitiskan air, kendi dan sebegainya. 

115. Sama lah juga dengan apabila kita mula mengalami pengalaman. Suka dan derita: kesan masa lampau kita. Kesan tak pernah datang dari tindakan penyebab yang awal, bukan juga timbul dari tindakan penyebab yang akhir. Kedua-dua kesukaan dan kedukaan itu datangnya dari saling bergantungan, perkumpulan kuasa dan penyebab yang bergabung. Maka marilah dalam dunia berupa ini sahaja, kita berusaha memastikan tindakan kita itu atas dasar kebajikan. Dan menghentikan segala tindakan yang akan menyebabkan kita menderita kesakitan dahsyat.

116. Apabila tidak membuat penelitian teliti dengan logik, membiarkan sahaja hidup ini mengalir bebas. Walaupun kita mengalami perasaan suka, dalam kebenaran mutlak rupa yang menggembirakan, namun kekurangan kewujudan diri itu sebenarnya hakikat. Namun pada setiap hari pada tahap gunaannya, nampak nya rupa itu mempunyai kebenaran terkait. Bagi memahami penuh makna tersirat ini, sukarlah pula kepada yang berpikiran lembap.

117. Dan kini apabila kita cuba untuk menutup renungan tentang Kekosongan, bagaimana pula kita mempunyai walaupun secebis perasaan tentang kebenaran cara lama pada masa yang sama? Sedangkan apa yang berada di situ mempunyai kebenaran diri sebenar; dan apa yang boleh berada di situ yang kekurangan kebenaran terkait? Bagaimana seseorang di mana-mana pun percaya perkara sebegini? 

118. Seperti juga matabenda dari Kekosongan itu adalah tiada berkewujudan diri, Kekosongan dari matabenda itu sama juga lah. Menghentikan maksiat dan pengamalan kebajikan itu bagaikan teras kepada pembinaan. Kedua itu adalah tindakan bebas dan mengandungi diri. Hakikatnya, pada keseluruhan, kedua itu kurang pula segala pancaran akal dan sebelum kepada pemahaman. Makanya, jika kita boleh menumpukan tumpuan jelas kita terhadap Kekosongan tanpa membiarkan minda kita terawang-awangan sesat, maka benarlah kita akan menjadi makhluk yang menakjubkan. Dengan pemahaman mendalam tentang Kekosongan yang paling dalam.       

119. Dengan mengamalkan jalan kedua-dua bodhicittam secara amalan dan kebenaran mutlak ini, sekaligus dengan menyempurnakannya tanpa sebarang gangguan kumpulan segala renungan mendalam dan pahala sebagai dinding. Moga semua kita segera lah menerima Pencerahan Sempurna yang mengaruniakan kepada kita segala hajat kita.

- Selesai Sudah -

Tiada ulasan:

Catat Ulasan