Ahad, 27 Januari 2013

Kuil Sri Kanchi Kamakshi Amman

 

Sri Kamakoti pitha vasini. Ayodhya madhura maya kasi kanchi avantika! Puri dwarakavathi saiva sathaithate mokshadaiyeka!

Kawi ini mendedahkan bahawa India yang suci mempunyai tujuh mokshapuri dan salah satunya itu terletak di selatan India dinamai lah ia sebagai Kanchipuram. Letaknya di wilayah Tamil Nadu dekat dengan kotaraya Chennai.

Pushpeshu Jhati: Purusheshu Vishnu: Naarishu Ramba: Nagareshu Kanchi: 

Dewi Kamakshi muncul dalam rupa Sakti. Ada 15 Sakti Pitam di seluruh benua India. Dewi bertakhta di Kanchi dikenali sebagai Nabisthana Ottiyana Pitam manakala dewi dipanggil Sri Kamakshi. Perkataan Kamakshi terhasil daripada suku kata "ka" bererti dewi Saraswati, "ma" merujuk dewi Lakshmi dan Akshi bererti mata. Maksud penuh Kamakshi adalah Tuhan yang bertakhta di Kanchi bersama dengan dewi Saraswati dan dewi Lakshmi menjadi mata-Nya. Lalitha Sahasranama merupakan kawi yang memberikan contoh kepada kesaktian dewi.    

Sachamara ramavani savya, dakshina sevitha

Kanchi juga dikenali dengan nama Satyavritam Kshetram. Dewi memuja dewa Siva Maheswara dengan menciptakan berhala dari lumpur di Kanchi. Pada kala itu, dewa Siva Maheswara muncul sebagai sungai Kamba yang pasang bagi menguji pemujaan dewi. Dewi memeluk erat berhala itu dengan tangan semasa air pasang mengalir deras menghentamnya. Makanya berhala tidak runtuh disebabkan oleh air bah itu. Dewi juga menjalankan pemujaan dengan duduk di atas hujung jarum dikelilingi dengan panchakagni atau lima gelungan api bagi membebaskan dirinya dari keinginan untuk perkara-perkaara dalam kehidupan duniawi. Dewa Siva Maheswara berasa gembira lalu muncul di hadapannya dan berkahwin dengan dewi.   

Walaupun ada banyak koil dewa Siva di bandar, tapi satu-satunya koil yang mempunyai tempat simpanan berhala dewi itu, hanyalah koil Sri Kamakshi Amman. Ada lapan lagi dewi Sakti yang mengelilingi koil itu. Tempat dewi Kamakshi tinggal dikenali sebagai Gayattiri Mandapam. Dewi tinggal di koil dalam tiga rupa iaitu Sri Kamakshi, Sri Bilahasam dan Sri Chakram. Dewi digambarkan dalam kedudukan padmasana. Pada dewi ada pasa, angusa, pushpabana dan tebu di tangan-tangannya.  

Dewi Mahalakshmi dan Kanchipuram

Dewi Mahalakshmi pernah dikutuk oleh dewa Vishnu yang baginda hanya menjelma dalam rupa arupam. Dewi Mahalakshmi pergi ke Kanchipuram seraya menjalankan pemujaan membaca nama-nama dewa Vishny bagi membebaskannya dari arupam. Selepas lama memuja, barulah baginda dibebaskan dari arupam lalu mendapat rupam. Maka wujud lah keparcayaan bahawa kumkum dewi Kamakshi mesti lah dipersembah kepada berhala arupa Lakshmi dalam kawasan suci supaya hajat pemuja terkabul. Kawasan suci koil mengandungi dewata Adivaraha Perumal dan ia merupakan salah satu daripada 108 dewata kaum Vaisnava yang dipuja di kuil. 

Raja Dasaratha di Kanchipuram

Itihasa menyatakan bahawa raja Dasaratha pernah menjalankan putrakameshi yagam di kuil itu sempena memohon kelahiran putera dalam kerajaannya. Raja menjalankan puja Nabisthanam untuk dewi penunggu koil. Raja Dasaratha tergolong dalam Iksvakuwangsa, maka dewata utama mereka adalah dewi Kamakshi. Kisah ini ada dalam Markandeya Puranam. Dipercayai jika memuja dengan ikhlas hati kepada dewi, maka akan dikurniai anak bagi pasangan yang tiada beranak.

Adisankara di Kanchipuram

Guru Adisankara yang lahir di Kaladi dalam wilayah Kerala pun meredah semua kawasan untuk melawat Kanchiputam. Di kawasan suci kuil itu, guru Adisankara terasa panas dan merasai bahawa dewi dalam keadaan marah. Jadi Sri Adisankara cuba menenangkan dewi penunggu dengan membuat satu lagi berhala sambil menyanyikan kawi memuji dewi berjudul Soundarya Laghari. Maka tertegaklah berhala Sri Chakram di depan berhala dewi Kamakshi bagi menjadikannya tenang dan dicerminkan. Berhala Sri Chakram kelihatan hari ini dan semua puja pun dihalakan kepada Sri Chakram. Guru Sankara membangunkan Kanchi Kamakoti Pitam dan mendapatkan Sarwagyana Pitham di kota suci itu. 

Cetera Dewi Menyembuhkan Orang Pekak

Koil ini dilawati juga oleh seorang pekak bernama Mugan. Dia memohon kepada dewi penunggu supaya membebaskannya dari pekak supaya boleh lah dia menyanyikan kawi memuji dewi. Dewi merestuinya lants membebaskannya dari pekak selain memberikan kebolehan kepadanya mencetuskan kawi. Gembira dengan hal itu, Mugan menulis kawi dinamai Mugapanchashati yang memuji dewi disebabkan kebaikannya dan kecantikannya.  

Dewi dipercayai menghapuskan kejahatan dan membantu memakmurkan lagi kebajikan di seluruh dunia. Ada upacara khas dijalankan untuk dewi seperti semasa Navaratri, Brahmotsvam dan Purnami. Pada waktu-waktu tersebut, kesaktian dewi berada di puncak dan bertuah jika melawat koil pada hari-hari itu.    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan