Sabtu, 17 Ogos 2013

Akar Hindu Dharmam

Om Swastiastu!


Caturweda iaitu Rigweda, Yajurweda, Samaweda dan Atharwaweda merupakan empat pramanas atau sastera suci yang berlaku dalam agama orang Hindu sekeliannya. Caturweda ini amatlah penting. Dari yang berbaki 10, enam daripadanya itu adalah Anga bagi Weda manakala empat selebihnya itu adalah Upanga.

Manusia itu mengandungi sebilangan anga atau anggota tubuh. Sama juga halnya dengan Weda yang diperlambangkan dengan Wedapurusa beranggota lima lah jua. Empat upanga walaupun bukan bahagian terjalin pada Weda berempat itu menjadi anggota pendukung pula kepada Wedapurusa. Anga ini sebagai yang tercatit sudah bilangannya enam. 

Anga

1. Siksa
2. Wiyakarana
3. Chandas
4. Nirukta
5. Jiyotesa
6. Kalpa

Upanga

Empat upanga pula....

1. Mimamsa
2. Nyaya
3. Purana
4. Dharmasastram

Makanya harus saudara-saudara Hindu sekelian memperhati bahawa Caturweda itu sangatlah dasar dalam dharma. Anga dan Upanga itu pula menggaris tebalkan lagi kepentingan Caturweda dalam dharma. Ayurweda, Dhanurweda, Arthasastram dan Gandharwaweda pula disebut sebagai Upaweda atau saudarinya kepada Weda berempat itu. Nampak jelas jua perhubungan pengetahuan ini semua dengan Weda utama kita.

Sangopanga

Weda mestilah dipelajari bersama-sama dengan Anga dan Upanga. Penelitian yang halus sastera suci ini kita sebutlah sebagai Sangopanga Adhyayana atau Pengajian Weda dengan Anga bersama Upanga. Sabdawali Sangopanga ini sangat terkenal sekali dalam benua kita dalam menjelaskan mengenai perkara melibatkan persembahan. Sabdawali ini merujuklah kepada Purwa Caturdasa Widyam iaitu enam Anga ditambah empat Upanga.

Dalam pendidikan masyarakat Hindu kini, rupakara pendidikan lama ini sudah lah dilupakan orang tapi perkataan ini sudah lama berakar umbi dalam bahasa kita sampai diperguna ia bagi merujuk kepada perhatian penuh atau penekananan kepada pendedahan sesuatu mata benda itu secara teliti. Inferensnya jelas sekali. Berkurun-kurun lamanya Weda ini bersama dengan Anga dan Upanga telah terbentuk menjadi rupakara pendidikan penting masyarakat Brahmana dan Hindu di Negara Tamil sampai sabdawali ini pun menjadi budaya bahasa dalam pertuturan masyarakat biasa sekali pun. Ironinya pula, hari ini anak-anak Hindu sekelian tanpa mengira di mana sekali pun berada sudah tak mengetahui lagi nama-nama sastera purwa sendiri.

Dasar Dharma

Caturweda dan Weda semuanya pun adalah dasar kepada kepercayaan Hindu. Ia merupakan sumber terus bagi dharma dan juga semua amalan agama serta upacara. Caturweda ini bagaikan Injil bagi orang Kristian, bagaikan Quran bagi penganut Islam, bahkan sudah pun berada di sekeliling kita semenjak sebelum terbentuk gerakan keagamaan lain di benua mana pun dalam loka maya. Weda dan pengetahuan kita di benua Hindu (Bharata dan Mahabharata sampai ke Indonesia dan Indochina sana) pun tercetus dari segala yang terkandung dalam Caturweda. Kata Weda itu sendiri merujuk kepada sesuatu yang sah dan berlaku bagi mencapai Kebenaran. Yang sahih dalam sesuatu masyarakat bertamadun. 

Ada lah juga amalan bahasa yang merujuk kepada Injil, Quran dan lain-lain sebagai Weda jua. Disebutlah penganut Kristian di India akan Bible itu sebagai Satya Weda. Masyarakat lain di India seperti orang Parsi merujuk sastera suci mereka Zend Awestan itu sebagai Parsi Weda dan lain-lain. Maka sulitlah untuk dibicarakan tentang Weda ini sebagai satu tajuk perbincangan pula. Sulitlah kerana tak tahu bagaimana hendak dimulakan dan bagaimana pula hendak disimpulkan perbicaraan tentang apakah Weda itu. Begitu lah besarnya erti Weda bagi kita pada kesuciannya dan juga pada kepentingannya.

Tersebutlah dalam Dharmasutra Apastambha, "Pramanam Wedasca". Weda itu sememangnya punca segala dharma sama serta menjadi penguatkuasa pula pada segala yang ditemukan. Pustaka yang dirayakan dan dibesarkan di negara bangsa Tamil sejak awalan samayanya Manudharmanul atau samaya Manusmerti. Serata benua Hindu ini, Dharmasastra Manu itu mendapat penghormatan tertinggi. Dalam negara Tamil pun, ada juga raja yang digelarkan dengan gelaran Manunitikanda Cholan kerana sikapnya yang mentadbir negara dengan keadilan. Ceteranya itu, suatu masa ada seekor anak lembu dilanggar dan diinjak oleh roda pedati yang dipandu puteranya sendiri. Raja sangatlah adil dan taat pada menjalankan keadilan. Pada masa ibu lembu meminta keadilan, baginda mengarahkan supaya putera baginda itu sendiri diinjak sampai mati di bawah pedati yang sama menginjak anak lembu tersebut.     

Bagi kita-kita ini, Manuniti Sastram atau Manusmerti itu adalah penguatkuasa bagi dharma. Tapi, adakah ia mengatasi dharma segalanya itu sendiri? Tidak sekali-kali tidak!!!! Kata Maharesi Manu, "Wedo'khilo dharmamulam" yang bererti Weda itu merupakan akar segala dharma. Dharma itu dijelaskan menerusi Weda pada samaya yang mana sekali pun!

Yang patut dipatuhi itu adalah segala yang dinyatakan dari Weda segala. Tatkala dipinta kita menerima sesuatu pernyataan tanpa mempersoalnya, maka mestilah ada pertanyaan, "Adakah ini kata-kata Weda?" Pertanyaan begini mengesahkanlah hakikat bahawa orang-orang umum pun percaya pada Weda atau dasar peraturannya itu adalah sah dan dipatuhi tanpa disanggah cumanya mereka tiada pengetahuan tentangnya maka ditanyailah mereka. Wedawaka atau sebutan dari Weda itu sudahlah menjadi perundangan kita yang harus dipathu sejak beribu-ribu tahun lampau.             

Tiada ulasan:

Catat Ulasan