Sabtu, 24 Ogos 2013

Amalan Pemujaan Ayudha


Peralatan dan semua bahan-bahan yang terlibat dalam pekerjaan seseorang itu dibersihkan dulu. Semua bahan, jentera, kenderaan dan lain-lain peralatan kemudian dilap bersih atau dikilatkan cantik selepas dibersihkan dengan sebatian kunyit, sebatian cendana dan kumkum dibuat bentuk lambang agama contohnya lambang agama penganut Sri Waisnawa, Saiwa, dan lain-lain. 

Kemudian, petangnya itu sebelum hari Wijayadasami, barangan akan diletakkan di pentas yang dikhaskan dan berhias bungaan. Bagi senjata perang macam keris, belati, dan lain-lain pun dibersihkan lalu ditatah dengan bungaan dan dilukis dengan lambang agama. Kemudian disusun sebaris bersandar di dinding. 

Pagi hari Nawami itu peralatan semua dipuja bersama dengan rupa dewi Sakti: Saraswati, Laksmi dan Parwati. Buku dan alatan bunyian pun ditempatkan juga di para rendah bagi dipuja saktinya. Hari pemujaan itu, barangan jangan diusik. Hari itu orang ramai cuma menjalankan pemujaan dan lepas itu merenung diri bertapa.

Amalan Pemujaan di India Selatan

Tamil Nadu

Perayaan Golu dirayakan dalam tempoh Nawaratri. Pada ketika itu, disusun murti-murti sang hiyang dewata sekelian pada para pemujaan tujuh tingkat dibangunkan dari kayu. Kemudian murti marapakshi mewakili sang Perumal (Betara Wisnu) dan Thayar dipamerkan bersama pada tingkat tertinggi sekali. 

Hari nawami hari kesanga iaitu pawedalan sang yang haji Saraswati, dewi saktinya itu dipuja dengan pujaan khusus untuknya. sahaja sebagai punca utama bagi kebijaksanaan dan pencerahan. Pustaka dan alatan bunyian ditempatkan di para dasar dan dipuja. Alatan semua diletak bagi tujuan ayudha puja. 

Kenderaan seperti motorsikal, gerek, kereta, bas, lori dan lain-lain pun dicuci bersih dan dihiasi bagi tujuan dipuja sakti yang menggerakkannya. Dalam perayaan Golu ini, pemujaan dewi Saraswati diperkira sebagai sebahagian daripada ayudha puja. Ia diikuti oleh peristiwa Wijayadasami pada kemuncak perayaan 10 hari atau Dasahara. Syarikat perusahaan semua pun sangatlah suka merayakan perayaan ini.    

Negeri Kerala

Ayudha puja disebut juga Saraswati puja yang menjadi bahagian penting dalam upacara pemujaan 10 hari. Ia juga dinamakan sebagai perayaan malam yang sama panjangnya dengan siang pada musim luruh dijalankan selama tiga minggu daripada permulaan matahari melintas langit menjadikan tempoh malam sama dengan siang. 

Amalannya adalah pemujaan dalam dua hari melibatkan hari pembuka yang disebut sebagai Pujaweppu atau mula puja. Penutup puja hari keduanya disebut Pujayeduppu. Hari pertamanya, peralatan dipuja dan penutup semuanya akan dibawa keluar ke tempatnya semula bagi digunakan macam biasa. Di kampung-kampung, pemujaan dijalankan dengan sesungguhnya dan beberapa kesenian bentuk kesenian pertahanan diri serta tarian tradisional kampung akan dipersembah. 

Negeri Karnataka

Raja-raja Mysore di negeri Karnataka memulakan perayaan Dussehara yang purwa sebagai adat keluarga diraja. Ia dirayakan dalam kawasan istana diraja. Keluarga diraja akan menjalankan upacara pemujaan ayudha sebagai sebahagian daripada perayaan Dussehara di laman istana.

Upacara dijalankan dengan memuja senjata pada Mahanawami iaitu kemuncak yang kesanga, diikuti oleh Kusumananda atau adat memecahkan labu di laman istana. Lepas itu, senjata akan dibawa dengan pelangking emas ke Pura Sri Bhuwaneswari bagi dipuja. Tradisi ini dikesan bermula semasa pemerintahan empayar Wijayanegara (1336-1565) lalu diangkat juga menjadi nada habba atau perayaan orang ramai.

Raja Wodeyar I (1578-1617) yang merupakan uparaja bagi maharaja Wijayanegara bertakhta di Mysore, memperkenal semula amalan orang Wijayanegara yang merayakan Dasara pada 1610. Baginda menggariskan semula peraturan tentang cara merayakan Nawaratri dengan penuh bakti dan gemilang. Selepas sembilan malam durbar, maharaja akan menjalankan pemujaan di pura diraja dalam kawasan istana, diikuti dengan perarakan besar-besaran menerusi jalan utama di kota Mysore sampai ke Bannimantap di kurungan gajah.    

Di Bannimantap, maharaja akan memuja di pokok Banni atau pokok Shami kerana perkaitannya dengan lagenda dalam Mahabharata, sang Arjuna yang menyembunyikan senjatanya di pokok itu. Tujuan pemujaan dijalankan di pokok itu adalah mencari karunia kejayaan orang samaya lampau bagi pekerjaan yang diperbuat termasuklah dalam peperangan. 

Perayaan ini dirayakan oleh orang ramai di serata negeri, dan di kampung-kampung. Di pedalaman, hampir setiap kampung dan masyarakat akan menjalankan perayaan ini dengan patuh tapi ada juga pertelingkahan terjadi dalam beberapa kejadian tentang masyarakat yang mana mempunyai hak awal menjalankan pemujaan sebab banyak jati. Di kampung umumnya, pemujaan senjata dimulakan dengan pengorbanan kambing biri-biri atau menyimbah pedati dengan darah kambing. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan