Jumaat, 23 Ogos 2013

Kepentingan Upakarma


Pembelajaran weda-weda ini bermula pada bulan Srawana dengan upakarma dan ia akan ditangguhkan sementara waktu dalam Makaram dengan upacara Utsarjana sebelum dimulakan semula pada bulan Srawan tahun depan.

Didapati bahawa masa enam bulan dalam setahun memberikan kesan tempoh yang terlalu lama bagi menyelesaikan pengajian weda-weda. Bagi mengatasi masalah ini, oranag Brahmana mula meninggalkan upacara Utsarjana dan belajar terus weda-weda seluruh bulan dalam setahun tanpa penangguhan.

Pada hari upakarma, Prayascittam akan dijalankan dengan dua kiraan iaitu meminta ampun atas dosa semasa pembelajaran weda-weda kerana belajarnya semasa tempoh pantang dan juga permintaan ampun umum bagi segala dosa yang tak sengaja dilakukan orang Brahmana sepanjang tahun. Homam akan dibuka dan Punul atau benang suci akan ditukar pada hari upakarma: 

1. Membaca prayaschitta iaitu permintaan ampun. Ertinya berbunyi: "Demi ditanggalkan segala dosa aku maka oleh itu aku dapat merasai karunia sang dewata dan melayakkan diriku ini menjalani segala tanggungjawab sebagai bangsa Brahmana seperti tersebut dalam weda-weda dan smriti dan terpakai kerana aturan sikap yang baik dalamnya itu aku memakailah yagnopawitam (benang suci) ini". Benang suci baru pun kemudian dipakai.

2. Bacaan mantra semasa memakai benang suci berbunyi: "Aku memakai bennag suci yang murni ini, yang tak terpisah dari Tuhan, yang mampu memperpanjang kehidupan dan yang utama dalam pencapaian seorang Brahmana. Moga benang suci murni ini memberi kekuatan dan mengingatkan aku kepada maruah Brahmana".

3. Semasa menanggalkan benang suci lama, bacaan mantranya bererti: "Aku menanggalkan benang suci ini dengan penuh hormat tabiknya, benang lama ku pakai sudah terputus dan rosak, moga benang baru ini membawa kehidupan berpanjangan kepada aku dan membawa bersama kegemilangan Brahmana".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan