Jumaat, 23 Ogos 2013

Upakarma: Cara bagi Awani Awittam


Gerak cara menjalankan upacara upakarma ini boleh berbeda-beda mengikut negeri. Walau bagaimanapun, ada dua cara utama yang diikuti oleh rantau Karnataka Lama dan lain-lain rantau Drawida

Cara rantau Karnataka Lama diikuti juga Brahmana di Karnataka, Andhra Pradesh, Odisa (Kalinga) dan beberapa bahagian dalam negeri Maharastra. Menurut Rigweda, upakarma dijalankan itu dimulai dengan punyahwachana lalu diikuti dengan saptaresi puja, homa utsarjana dan kemudian oleh upakarmaanga saptaresi puja, tarpana dan homa. Pemujaan nawa kanda resi pula dijalankan bagi menghormati sembilan resi perintis dalam weda. Beda ciri upakarma Karnataka Lama ini dengan yang lain adalah disebabkan oleh pemujaan resinya lebih lengkap dan ada utsarjana.

Upakarma Drawida pula tak ada pemujaan sembilan resi dan tak ada utsarjana. Selepas yagnopawitadharananam, benang suci baru pun dipakai dan kemudian dijalankan upacara weda arambham. Kemudian diikuti dengan Wiraja Homam dan Brahma Yajna.

Dalam tahun pertama upakarma, dijalankanlah upacara Nandi. Brahmacari akan menjalani agnikarya atau samhita danam. Lungsuran pemberian dalam hari itu khususnya diperbuat dari satyada hittu yang terhasil dari buah-buahan seperti pisang, jambu batu, anggur, durian belanda, epal, buahan kering, susu, minyak sapi, gula kabung, timun, tepung beras dan bijan. Makanan-makanan ini semua sesuai untuk semahan kepada para resi yang dianggap sebagai sangatlah tua boran dan tak bergigi. Persediaan bagi upacara ini dibuat bersama oleh lelaki-lelaki bangsa Brahmana yang hadir di upacara tersebut.

Cara Upakarma Drawida Yajurweda
  • Pembacaan Resi Tarpanam atau semahan puja kepada resi-resi purwa.
  • Brahmacari akan menjalankan samhita danam dan kamo karsith japam selepas mahasankalpam.
  • Lepas itu, dijalankan upacara kanda resi tarpanam dengan bantuan keluarga pedanda atau orang tua.
  • Bagi tujuan upacara, seluruh ahli keluarga laki-laki Brahmana mesti makan makanan ringan-ringan sahaja waktu malam.
  • Besoknya selepas mandi awal pagi, semua orang akan membaca gayatri japam. Apam dan Idli antara makanan yang disediakan bagi hidangan kenduri lepas bacaan.
  • Kacang hijau, kacang dhal atau kondai kadalai cundal disembahkan sebagai neiwedhiyam kepada homam.
  • Homam dijalankan sama ada dalam rumah atau dalam pura dan arti akan dijalankan leps semua orang balik rumah.
  • Neiwedhiyam atau semahan lain seperti payasam, wadai, biji bijan dan beras. Tambahan ada dihidangkan juga tairupachadi, gulai kosumalli, koottu, pitlay, susu mentega, sup, rasam, ubi kentang rangup dan kacang dhal serta papedom
Erti pada Penghayatan Amalan

Hari upakarma ini merupakan hari bertuah bagi bangsa Brahmana menyemahkan air bagi nenek moyang yang banyak berbudi kepada mereka serta kepada para resi agung yang menyebarkan pengetahuan kerohanian serta weda-weda kepada anak cucu. Siapa kata tiada penghormatan nenek moyang dalam agama orang Hindu? Dalam semua wangsa pun ada tabik hormat kepada nenek moyang. Bukan orang Cina dan orang Jepun sahaja beri sembahan kepada nenek moyang. Orang Hindu dan Brahmana pun sama lah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan