Jumaat, 23 Ogos 2013

Upakarma: Masa Upacara


Aliran agama Brahmana menjalankan upacara pada tanggal-tanggal bibeda maka masa upakarma ini tak seragam. Aku kurang pasti sama ada bangsa Brahmana Hindu tradisional di sebelah Bali dalam Indonesia hari ini ada mengamalkan pemakaian benang suci. Benang suci dipakailah di tanah besar benua. Warna benang itu warna puteh dan panjang serta bentuknya gelungan bila ditebar.

Pelajar tradisi Yajurweda menjalani Yajur Upakarma dalam bulan Srawana penanggalan Hindu iaitu sekitar bulan Ogos sampai September pada hari bulan purnama. Ertinya di sini, upakarma mereka dijalankan pada hari bulan purnama sebelum bulan baru sampai iaitu bulan Srawana atau bulan Awani. 

Upakarma pelajar Rigweda pula dijalankan pada hari Suklapaksa bulan Srawana yang ada kelihatan Srawana Nakcatram. Bangsa Bramana pelajar Rigweda akan mengganti benang suci pada hari itu, tak kira lah sama ada bulan itu ada bulan purnama atau tidak pada malam harinya. 

Pelajar Brahmana bagi sastera Yajurweda biasanya di Utara India dan juga di bumipada Kalingga (Odisha) akan menjalani upakarma pada dua hari sebelum purnama bulan disebut sukla caturdasi purnima. Upakarma Brahmana Samaweda pula dijalankan pada hari selepas Amawasya Srawana, ketika Hastha Nakcatram apabila mereka akan membaca japam Gayatri Mantra pada Ganesa Caturti.  

1. Kepelbagaian Masa Upakarma

Menurut kepada Nirnaya Sindhu berkenaan syarat-syarat yang perlu dijaga dalam masa mencari tanggal hari bagi upacara upakarma adalah menurut kepada weda yang diikuti:

Rigweda

Upakarma tuan mesti dijalankan pada hari Srawana iaitu pada ketika Srawana adalah bintang yang bersinar dalam bulan itu bertahan sekurang-kurangnya dari terbit sang mentari sampai rembang mentari. Pantang upakarma jika pada Uttara Asadha jika ada waktu terbit mentari.

Samaweda

Upakarma tuan dijalankan pada hasta nakcatram pada bulan Bhadrapada ketika Suklapaksa.

Kresna Yajurweda

Kelompok pelajar Taittiriya Sakha dan Maitrayani mesti menjalani upakarma pada Srawistha atau Dhanista atau Awattam dalam bulan Srawana sama ada ketika ia jatuh pada purnima yukta pratipada semasa terbit mentari atau pratama.  

Sukla Yajurweda

Wajasaneyi Kanwa dan Madhyandina buatlah upakarma pada hari purnima jika purnima itu muncul sampai ke petang. Tapi jika purnima dan pratipada dua-dua pun ada pada keesokan harinya Para Widdha maka kena lah buat pada hari sebelumnya ketika Caturdashi berada di siang dan ketika Purwa Widdha bila purnima menjelma lepas tengah hari. Upakarma mesti selesai sebelum sampai Kresna Paksa ertinya kena cepat buat sebelum muncul Kresna Paksa. Kalau tidak sempat maka kena tangguhkannya sampai esok harinya jika purnima ada pada Uttara Asadha Nakcatram.

Atharwaweda

Kena menjalani upakarma tatkala bulan purnima bertahan sampai siang udaya wiyapini tithi. Jadi untuk perkara ini, kena lah peka dengan alam sekeliling dan menilik pada bulan dan gerakan bintang-bintang.    

2. Upakarma pada Gerhana Mentari Sankramana

Kalau terjadi gerhana dan sankranti tatkala matahari masuk ke Leo dalam bahasa Tamil kita sebut masa pirappu atau muthal awani iaitu hari pertama awani semasa purnima, maka orang Brahmana yang menjalani upakarma sepatutnya dah selesai upacara sebelum purnima apabila muncul hasta nakcatram atau umumnya pada srawana sukla panchami atau sukla sasti

Brahmana Samaweda pula kalau ada Sankramana iaitu Purattasi Pertama sampai Kanya dalam Bhadrapada kemudian hasta bulan Srawana haruslah ditimbangkan pula:
  • Jika hari srawana suddha panchami (hasta) itu ada sankramana atau sankranti dan purnima gerhana maka Brahmana Samaweda kena tangguhkan upakarma mereka. Contoh pada bhadrapada hasta nakcatra hanya Brahmana Wajasaneyi Sukla Yajurweda sahaja dibenarkan menjalani upakarma pada pancami hasta, simha sankramana dan perlu elakkan upakarma pada purnima gerhana (bulan purnama ditutup bayang).
  • Hari yang ada Uttarashadha Nakcatra atau pada gerhana bulan sesiapa pun dilarang sama sekali menjalani upakarma!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan