Rabu, 23 Oktober 2013

Ajaran Buddha di Empayar Persia


Ajaran Buddha di Persia boleh dikesan telah wujud semenjak kurun ke-5 sampai ke-6 M. Semasa baginda Buddha Sakyamuni masih bernyawa pun ajaran baginda sudah tersebar ke sana. Lagenda Pali menyebut bahawa penyebaran ajaran Buddha ke rantau Balkh atau Bactria itu dilakukan oleh dua orang saudagar bersaudara.

Sekitar kurun ke-2 M, seorang Parsi dikenali dengan nama Cinanya, An Sikao giat sekali menyebarkan ajaran Buddha di empayar China. Ramai penterjemah awal kesusasteraan ajaran Buddha ke bahasa Cina itu adalah dari rantau Persia dan kerajaan-kerajaan yang hari ini berkaitan rapat dengan Iran moden.

Semasa pemerintahan wangsa Sasan, agama Zoroaster dijadikan agama yang dipayungi negara sekitar 224 M. Penganut ajaran Buddha di Persia dikejar-kejar juga dan tempat suci ajaran Buddha di Persia dibakar. Tapak suci penganut ajaran Buddha yang terselamat pula kemudian dilanda habis hancur oleh orang Hun Puteh sekitar kurun ke-5 M.

Semasa penaklukan orang Arab ke atas Persia sekitar kurun ke-7 M, banyak kawasan sebelah timur Iran moden hari ini mempunyai penduduk yang ramai menganuti ajaran Buddha. Afghanistan sebagai contoh mempunyai banyak tapak suci penganut Buddha. Yang lain itu ada di Turkmenistan, Uzbekistan, Tajikistan dan dalam Iran sendiri.

Penaklukan orang Arab ke rantau timur Persia dan Afghanistan menyebabkan ajaran Buddha lumpuh terus di sana. Walaupun terdapat setengah tapak suci Buddha seperti Bamiyan dan Hadda masih terselamat sampai kurun ke-8 dan ke-9 M. Tapak suci Bamiyan yang mempunyai rupa Buddha Dipamkara telah pun dibom oleh Taleban sekitar tahun 90-an.

Pemerintah Mongol, Ghazan Khan yang pernah dilateh menjadi penganut ajaran Buddha semasa belianya itu telah menganut agama Islam pada 1310 M. Beliau turut menjadikan agama tersebut sebagai agama negara dan agama kerajaan Ilkhan. Amalan ajaran Buddha dilarang diamalkan lagi, tapi bhikkhu Buddha semua dibenarkan menyingkirkan diri ke rantau berjiran yang masih mengamalkan ajaran Buddha. Berbeda pula halnya di Thailand. Terdapat orang Parsi yang menganut ajaran Buddha Therawada iaitu keluarga Bunnag yang pada asalnya adalah penganut agama Islam kerana menurut agama maharaja Siam.

Dalam samaya moden ini, ajaran Buddha turut menarik minat orang Iran. Setengah puisi-puisi Sohrab Sepehri contohnya menunjukkan pengaruh ajaran Buddha. Yang lain, Ahmad Shamlou turut menterjemah sebuah buku haiku bahasa Jepun ke bahasa Parsi yang terkandung dalamnya pandangan dunia Buddha. 

Kota Balkh

"Pelawat Cina iaitu bhikkhu Fa Hian (400 M) mendapati bahawa ajaran Buddha Therawada itu terkenal sekali di Shan Shan, Kucha, Kashgar, Osh, Udayana, dan Gandhara. Hsuan Tsang pun mendapati bahawa ajaran Buddha banyak juga diamalkan pemerintah Hun yang berkuasa di Balkh kerana mereka itu pun keturunan raja-raja Hindu".

Dalam sastera, Balkh disebut sebagai Balhika, Walhika atau Bahlika. Balkh ini merupakan kota yang terkenal dalam kalangan penganut ajaran Buddha kerana dua orang bhikkhu terkenalnya iaitu Phra Trapusa dan Phra Bahalika. Ada dua cetiya yang dibina atas sarira mereka. Lagenda terkenal menyebut bahawa ajaran Buddha diperkenal oleh Phra Bhallika yang merupakan anak murid Sang Buddha dan nama kota itu pun sempena nama beliau. Sebelum itu beliau adalah seorang saudagar dari rantau itu dan masuk semula dari Bodhgaya. Biara pertama di situ dibina oleh Phra Bhallika selepas berpulang dari Bodhgaya dan selepas mengangkat sumpah menjadi bhikkhu.

Hsuan Tsang yang melawat Balkh dalam 630 M mendapati bahawa tempat itu sangat pesat dengan ajaran Buddha aliran Therawada. Dipanggil kota itu sebagai Rajagraha Kecil kerana banyak sarira suci. Menurut Memoir Hsuan Ts'ang, ada lebih kurang 100 pusat semadhi ajaran Buddha dalam kota itu atau di sekitar situ dalam lawatan beliau. Ada seramai 30,000 orang bhikkhu dan banyak sunggoh cetiya serta tugu keagamaan lain. Yang utama sekali itu Nawabahara atau Biara Baru. Dalamnya ada banyak rupa Buddha yang hebat-hebat. 

Tak lama lepas penaklukan orang Arab, biara itu dirubah menjadi pusat pemujaan api oleh orang Parsi. Terdapat juga pemerhatian diperbuat oleh seorang ahli muka bumi Arab, Ibn Hawqal sekitar kurun ke-10 M bahawa Balkh itu mempunyai banyak bangunan terbuat dari tanah liat, dengan enam gerbang berkubu yang melebar sampai setengah parasang. Dalam kurun ke-10 M, disebut bahawa ada istana satu dan satu masjid:
"Di samping itu, kita ketahui pusat keagamaan ajaran Buddha merata-rata di Khorasan dan utamanya itu adalah Nawabahar berdekatan kota Balkh, yang nampaknya melayani para pelawat terutamanya orang besar-besar yang datang dari jauh memberi sembah.

Banyak juga sastera perubatan dan ubat-ubatan berbahasa Sanskerta diterjemah ke bahasa Arab bawah dana Khalid, wazir al-Mansur. Khalid itu sebenarnya adalah anak lelaki kepada ketua bhikkhu Buddha di sebuah biara Buddha di situ. Setengah daripada ahli keluarga beliau itu terbunuh semasa penaklukan orang Arab atas kota Balkh; yang lainnya termasuk Khalid terselamat pula disebabkan masuk Islam. Mereka itu dikenali sebagai Barmiki dari Baghdad". 
Penaklukan Arab

Semasa penaklukan orang Arab atas empayar Persia sekitar kurun ke-7 M, Balkh bagaimanapun menyediakan pusat pertahanan dan juga menjadi pusat perlindungan maharaja Persia, maharaja Yedz Gird yang lari dari tentera Umar iaitu salah seorang rakan kepada nabi orang Arab itu. Kemudian, kurun ke-9 M, semasa pemerintahan Ya'akub bin Laith al-Saffar, agama Islam menjadi kukuh dalam kalangan penduduk tempatan.

Orang Arab masuk ke Persia pada 642 M semasa pemerintahan Usman (644-656). Orang Arab yang tertarik dengan kekayaan dan kehebatan kota Balkh menyerangnya pada 645 M. Hanya pada 653 M, apabila seorang panglima Arab bernama al-Ahnaf menjarah kota itu lagi, baru kota Balkh dipaksa membayar cukai kepada orang Arab.

Orang Arab menahan kota itu namun keadaan tak begitu aman sangat. Kemudian ia dibawa pula masuk ke dalam penguasaan dinasti Umayyah oleh Muawiyah pada 663 M. Prof. Upasak menjelaskan bahawa kesan penaklukan ini, "Kota Balkh dijarah teruk oleh orang Arab dan manusia terbunuh sia-sia. Disebut juga bahawa mereka turut menjarah biara terkenal Nawa Wihara, yang dipanggil sejarawan Arab sebagai Nawa Bahara. Biara itu digambarkan mempunyai 360 kuti dalam bentuk lubang sekeliling cetiya tinggi. Mereka mencuri permata dan juga batu geliga yang tertonjol pada banyak rupa-rupa dan cetiya dan mengambil berkodi-kodi harta dari wihara namun mereka tidaklah merosakkan bangunan biara yang lain atau pun menyakiti bhikkhu yang bertapa di dalam biara itu".

Serangan Arab itu sangat sedikit kesannya kepada kehidupan kebiaraan di tempat suci dalam kota Balkh atau pun terhadap penduduk kota Balkh yang beragama Buddha. Ajaran Buddha masih berkembang dengan biara-biara mereka menjdi pusat pembelajaran dan latehan bhikkhu Buddha dari rantau lain seperti China, India dan Korea.

Pemerintahan orang Arab di Balkh turut mendapat tentangan dan juga terjadi pemberontakan di situ. Pemimpin tempatan di situ bernama Nazak Tarkan kemudian menghalau Arab keluar dari negerinya sekitar 670-an. Nazak Tarkhan merupakan seorang penganut ajaran Buddha yang sangat setia. Beliau bukan sahaja menyindir Barmak yang menjadi Ketua Bhikkhu Nawa Wihara kerana masuk Islam. Beliau turut memancung kepalanya kerana tidak malu. Dalam cetera lain, disebut bahawa apabila kota Balkh ditakluki Arab, ketua bhikhhu Nawa Wihara itu pergi ke ibukota dan menganut agama Islam di sana. Keadaan ini menaikkan kemarahan penduduk kota Balkh dan menghina mereka. Dia digulingkan dan anaknya pula menggantikan tempatnya.

Nazak Tarkhan bukan sahaja membunuh ketua bhikkhu, malahan anak-anak lelakinya pun turut dikejar dan dibunuh. Hanya anak bongsu sahaja selamat. Budak itu dibawa lari oleh ibunya ke Kashmir sana dan di sana dia dilateh dengan pendidikan perubatan dan lain-lain pendidikan. Kemudian dia pulang semula ke Balkh.

Prof. Maqbool Ahmed memerhatikan, "Seorang itu pasti tergoda memikirkan bahawa keluarga itu berasal dari Kashmir, kerana semasa keadaan tegang itu, mereka berlindung di Kashmir. Tak kisahlah apa pun, asal-usul Kashmir mereka itu tak dapat disangkal dan keadaan ini sebenarnya menggambarkan bahawa dalaam tahun kemudiannya, keluarga Barmak sangat berminat dengan lembah Kashmir. Keadaan ini boleh dilihat dengan mereka menjemput beberapa sarjana dan ahli perubatan dari Kashmir ke istana dinasti Abbasiah".

Prof. Maqbool juga merujuk kepada penerangan Kashmir yang terknadung dalam laporan yang disediakan oleh rombongan Yahya bin Barmak. Dia bertanggapan bahawa rombongan itu mungkin melawat Kashmir semasa pemerintahan Samgramapida II (797-801). Rujukan diperbuat kepada resi-resi dan juga kesenian silpa.

Orang Arab cuma mengawal Balkh pada 715 M sahaja, dan itu pun mereka ditentang kuat oleh orang Balkh sendiri semasa samaya dinasti Umayyah. Qutaiba bin Muslim al-Bahili, seorang panglima tentera yang menjadi gabenor di Khurasan di timur dari 705-715 M mengasaskan pegangan kukuh orang Arab dalam tanah melampaui Oxus. Beliau berlawan dengan Tarkhan Nazak di Tokharistan atau Bactria pada 715 dan tmembunuh Tarkhan.

Dalam penaklukan orang Arab itu, bhikkhu yang berada di Nawa Wihara itu sama ada dibunuh atau dipaksa meninggalkan agama mereka. Wihara kemudian dihancurkan sampai rata dengan bumi. Harta termasuk dalam bentuk manuskrip dalam perpustakaan biara habis dibakar jadi abu. Hanya kubu kota lama sahaja dibiarkan separuh selamat tidak diapa-apakan. Nawa Wihara cuma tinggal puing-puing sahaja di Takht-e-Rustom. 

Dinasti Umayyah bertahan sampai 747 M sahaja. Kemudian Abu Muslim menaklukinya bagi pihak dinasti Abbasiah pula selepas mereka sendiri pun memberontak dengan menggunakan nama nabi orang Arab serta keluarganya yang dikatakan ditindas pemerintah Arab sendiri. Kerajaan dinasti Abbasiah memerintah terus dari Iraq sampai 882 M, kemudian Balkh diambil alih oleh pemerintah Tahiriah dari keturunan Parsi sendiri yang menyembah ke Iraq juga. Selepas itu ia diambil alih pula oleh orang dinasti Safariah dari negeri Sakastan atau negeri orang Saka di Timur Persia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan