Mantrakatha ini sebenarnya disebut jua sebagai Mantra Cahaya atau Mantra Pemikat Tak Pernah Gagal. Ia merupakan mantra yang penting dalam aliran Mahayana utamanya aliran Mantrayana dan Awatamsaka yang terkenal di sebelah Jepun, Pulau Jawa dan China. Yang ini tiada dalam sebutan aliran Mahayana-Wajrayana seperti di Tibet. Di Siam pun aku rasa tiada. Di Sumatera itu dah pastilah tiada. Sebab penduduknya sudah beralih agama... Mantra ini diambil dari Amoghapasakalparaja Sutra (terjemahan Tripitika Cina ed. bil. 1092) atau dari Sutra Mantra Pemikat Tak Pernah Gagal oleh Celupan Buddha Wairocana.
Bacaan Pendek
Bacaan pendeknya dalam sebutan Sanskerta...
Oṃ amogha Wairocana mahāmudrā maṇipadma jvāla pravarttawa hūṃ.
Pengertian
Pujian segala untuk mudra baginda (Buddha) yang sinaran sempurnya terpencar ke segenap arah. Balikkan kepada ku permata, teratai dan juga cahaya yang gemilang.
Bacaan Panjang
Oṃ namo bhagawate sarwate durgate Warsuddhani rajaya, tathagataya Arahate samyak sambuddhaya tadyatha. Oṃ sodhani sodhani sarwa papaṃ, wishodani suddhe wisuddhe sarwa karmma awarana Wisudhaniya swaha.
Itihasa
Mulanya, mantra ini sangatlah jarang disebut dalam sastera ajaran Buddha sebelah Asia Timur pun. Walaupun sutra ini dibawa pulang ke Kepulauan Jepun sekitar kurun ke-9 M dari empayar China oleh Bhikkhu Mahamsamudra (Kukai), namun langsung tak pernah ada catitan menyatakan beliau pernah menggunakan bacaan mantra ini dalam amalan Tantra beliau.
Catitan menunjukkan bahawa mantra ini mula terpakai oleh ramai itu dalam samaya Heian di sebelah Jepun sana dalam kurun ke-13 M. Ia menjadi terkenal dalam kurun tengahan Jepun itu hasil usaha bhikkhu Myoe dan kemudian bhikkhu aliran Mantrayana lain iaitu Eison dan Ninsho yang masing-masing berpengaruh.
Kedua-dua mantra dan japa Buddha ini selalunya dijalinkan oleh penganut ajaran Buddha tengahan pada satu masa atau lain-lain masa dalam upacara yang sama. Amalan biasanya adalah dengan menaburkan pasir bersih, lalu dibaca restu dengan mantra ini di tubuh orang yang sudah meninggal atau di kuburan mereka berdasarkan ajaran terpampang dalam sutra sendiri.
Dipercayai, karma buruk jiwa yang pernah dikandung raga itu yang mungkin terjelma dalam neraka akan segera terbebas dan dibenarkan menjelma semula dalam Wimalabhumi Amitabha Buddha. Di Jepun, upacara ini dikenali sebagai Restu Pasir yang Disucikan.
Oh ya, sebelum aku lupa. Untuk Tathagata Wairocana Abhisambodhi, ada juga bija mantra, ada juga awira mantra. Rupa mudra semua ada....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan