Ahad, 3 November 2013

Hantu: Wetala

Om Swastiastu!


Perkataan wetala ini dimengertikanlah kadang-kadang sebagai pontianak atau pun bangkai berjalan. Tapi kedua-duanya ini bukanyya terjemahan yang tepatnya. Secara ketatnya, kata ini merujuk kepada semangat yang tak kelihatan yang selalunya menyerap masuk dalam tubuh mati dan menggerakkannya. Biasanya, semangat-semangat ini mendiami tubuh mati dan juga tapak longgokan orang mati sebelum mayat mereput. Tubuh yang dihinggapnya itu boleh menjadi wahana pergerakannya selain ia membantutkan proses pereputan bangkai tersebut. Tapi wetala juga boleh meninggalkan tubuh itu jika ia mahu. 

Gray dalam laporan tak bertanggalnya pada 2009 memberikan dapatan di tapak pembakaran mayat itu ada beberapa ukiran seperti tengkorang seperti yang ada dalam tradisi Tantra Yogini dan membincangkan mengenai wetala ini.

Jenis-Jenis Wetala

Ada jenis wetala yang liar dan ada yang dicetuskan. Wetala dalam bentuk semangat tak bertubuh itu melepak-lepak atas tanah perkuburan, mencari mayat-mayat yang sesuai untuk menjadi rumahnya. Jika mayat itu dilonggokkan tanpa upacara-upacara pemagaran tertentu, maka mayat itu lemah dan menjadi sasaran hinggapan wetala ini. Wetala liar ini menyerang makhluk hidup. Terjemahan pontianak bagi wetala liar ini adalah yang paling tepat setakat ini. Sama seperti pontianak orang Eropah, wetala boleh merupa kelawar besar dan terbang ke sana ke sini. Mereka boleh merupa menjadi manusia budiman juga dan nampak pelik pada pergerakan mereka sebagai manusia.

Wetala boleh jadi memakan bangkai atau meminum darah, merupa kelawar dan sayap seperti sayap kelawar. Dalam cetera Hindu, wetala ini menghantui tanah perkuburan dan merasuk mayat. Mereka menyusahkan dan menakutkan manusia di samping menyebabkan manusia itu tersesat serta menjauhi Sang Hiyam Widdhi. Wetala juga dalam tindakannya boleh menyebabkan seseorang itu menjadi gila. Ia menyerang jiwa yang sakit dalam diri seseorang. Membunuh kanak-kanak atau remaja dengan melemahkan jiwanya dan menyebabkannya membunuh diri atau menyebabkan keguguran.

Diperkatakan wetala menjaga kampung-kampung menjadi penunggu nya tetapi sebenarnya tidak. Menurut kepada sastera boran yang didapati daripada keluarga Pedanda Agung, samaya purwa dulu pencuri dan kawar sering mencuri harta berharga dari pura Hindu. Bagi melindungi harta tersebut daripada dicuri, maka dibuat cerita bahawa ada wetala mengawal kampung dan dengan cara ini maka kawar-kawar penyamun menjadi takut sama lah seperti Sang Hiyam yang mengawal kampung. Menurut cetera, bahwa manusia itu ada baik dan jahat. Maka, wetala pun begitu. Kalau jahat, maka jahatlah wetala itu. Kalau baik, maka wetala itu memperhamba dirinya kepada Sang Hiyam Widdhi.

Wetala ini merupakan bentuk semangat ganas yang terperangkap dalam "zon pudar" antara kehidupan dan kehidupan selepas mati yang dalam bahasa Arab disebut sebagai akhirat. Makhluk-makhluk ini boleh dihalau dengan membaca mantra dengan penumpuan minda yang baik. Seseorang boleh membebaskan mereka juga daripada kewujudan mereka itu dengan menjalankan upacara pengebumian yang betul. Wetala selalunya berpura-pura tahu mengenai masa lampau, masa kini dan masa depan yang dengannya itu ia memanipulasi minda manusia menerusi mimpi dan mengawal minda manusia dan melihat jauh ke dalam ciri manusia itu. Mereka juga berhubung menerusi pemikiran dengan menyiarkan rupa-rupa dan mempengaruhi manas atau pemikiran dan hati nurani yang terbukti berkesan. Oleh itu, dukun santet suka menangkap wetala ini dan menjadikannya hamba pula bagi kegunaan peribadi mereka yang mementingkan diri itu.

Cetera Wetala

Suatu ketika dahulu seorang dukun santet pernah meminta raja Wikramaditya buat menangkap wetala yang berdiam di pokok yang tersergam di tengah tapak pembakaran mayat. Satu-satu nya cara bagi berbuat demikian itu adalah dengan berdiam diri. Setiap kali ditangkap setan itu oleh raja Wikramaditya, ia akan menceritakan cetera yang sentiasa berpengujung dengan soalan. Dicuba sehabis kuat pun oleh sang raja namun gagal juga dijawab. Maka, jika tak dapat dijawab soalannya si wetala pun terlepas. Cetera wetala ini dibukukan menjadi buku berjudul Baital Panchisi.

Di rantau Konkani pun ada kultus Wetala yang sangat kuat dikenali dengan nama Wetala atau Betal kerana Sri Betal itu dikatakan saudara kepada Sri Santa Durga. Makanya, di mana sahaja ada pura Santa Durga, di situ pun ada sanggraha ditujukan buat Sri Betal sama ada dalam kompleks pura atau pun di mana-mana semak samun atau hutan berdekatan pura itu.

Nampak bahawa hubungan antara wetala dalam sastera dengan separa dewata ini macam kurang kukuh sahaja. Ada juga pura Sri Betal di Amona, Goa. Pemuja atau sewaka wetala dalam rupa Kala Bhairawa dan juga ketua segala semangat dan setan pemakan mayat serta pontianak serta segala jenis pisacha. Dia mempunyai rupa lain yang lebih ganas, iaitu rupa Agni Wetala yang menjadi sewaka Kalika kosong.

Sang Agni Wetala ini mempunyai rambut berapi dan mengawal api. Dia juga digelar sebagai Agya Wetala. Sang Agni Wetala ini diperguna oleh Tantri bagi menyantet orang. Tapi, yang ini bukan salah Sang Agni Wetala. Cuma nya setengah Tantri itu menyalahgunaan kesaktian diberi kepada mereka dengan mengampu para daitya yang berada di kaki Sang Agni Wetala kerana pengorbanan darah itu diterima oleh para daitya itu.

Maka menurut sastera suci Hindu, seseorang itu boleh menghapuskan roh jahat dengan membaca mantra, "Durgamba durgamba durga durgai durgamba - Om namah Siwaya". Ertinya, "Ibunda dan ayahanda Jagat bantulah patek".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan