Ahad, 3 November 2013

Wetala di Himalaya

Non-profitable and Educational

Seorang dukun itu dikatakan mampu membangkitkan yang telah mati itu dengan mengikat roh yang terpencar dan memaksanya masuk ke dalam mayat yang sudah tak bernyawa. Roh ini akan menjadi hamba pula kepada dukun santet itu. Yang ini merupakan sejenis wetala yang dicetuskan. Terjemahan bagi wetala jenis ini adalah mayat hidup atau zombi. Cara yang sama mencetuskan mayat hidup ini pun ada dalam budaya ilmu hitam orang Haiti.

Wetala ini besar kepentingannya dalam kalangan Tantri Buddha awal. Sastera Tantrayana mengandungi banyak penerangan mengenai upacara membangkitkan wetala, dan tujuan-tujuan dibangkitkan wetala itu. Hamba ini berguna; terutamanya dari alam ghaib, diperguna buat menyelesaikan tugasan yang melibatkan alam ghaib juga. Di samping itu, wetala ini pun sangat bahaya! Kalau ia terlepas dari kawalan, maka ia mampu membunuh tuan yang mengawalnya atau pun orang lain, sampai seseorang yang lebih pakar mengalahkannya. 

Sebab lain bagi wetala ini sangat penting adalah kerana pengamalan karma mudram atau amalan hubungan jenis yang penting dalam aliran Tantrayana-Wamacara di India. Cara ini dikatakan paling cepat dan pasti dalam memastikan pencapaian. Disebabkan sukar hendak menjumpai orang yang ingin berhubungan dengan seorang tantri itu kerana karma mudram ini dianggap menjijikkan! Maka cara yang biasa bagi seorang tantri itu adalah dengan mengupah pelacur jati rendahaan. Lagi pun tak semua orang boleh berbuat begini disebabkan masalah kewangan dan juga masalah amali lain. Kalau seorang itu adalah pemegang winaya, atau bhikkhu, maka dilarang pula dia berhubungan dengan wanita walaupun dia seorang tantri juga.

Penyelesaiannya, maka tantri itu akan membangkitkan wetali atau wetala betina. Pada tahap tertentu, perundangan resmi diperbuat bagi seorang bhikkhu itu bagi pengamalan karma mudra dengan wetali dianggap sebagai tak melanggar winaya. Maka, perkara ini membuatkan amalan ini sangat-sangat popular dalam kalangan penganut ajaran Buddha di India. 

Amalan hubungan jenis yang sebenar itu memberi kebaikan kepada kedua-dua pihak yang terlibat. Kita tak mungkin mengetahui dari bacaan bahawa setengah sastera yang condong ke lelaki itu menyatakan bahawa sebarang cubaan menggunakan pelacur, hamba, atau mayat bagi karma mudram dengan cara sebelah pihak sahaja sangatlah mementingkan diri. Seorang tantri memahami keadaan ini jadi dia mengamalkannya dengan sebaik mungkin. Wetala atau wetali selalu juga jahat, sama seperti manusia kerana ia merupakan jenis roh. Tapi ia boleh dirubah dengan amalan Tantrayana. Sama seperti manusia pun menerima kesan amalan Tantrayana. Semua makhluk berhati nurani itu mempunyai ciri Buddha atau ciri kecerahan. Yang berbentuk roh pun sama. Mungkin disebabkan oleh amalan karma mudram, nampak seperti terdapat banyak kelompok wetali yang berkesedaran tinggi di India purwa semasa samaya Mahasiddha. Tak diragukan juga, wetali-wetali ini juga terkenal sebagai guru dan juga sebagai peneman kepada yang masih bernyawa. 

Hakikatnya jua, pada tatkala Tantrayana melalui samaya senjanya, sekurang-kurangnya ada seekor wetali yang mencapai pencerahan menerusi cara ini. Dia itu adalah Sri Wajra Wetali. Ratu segala pontianak. Dia mencapai pencerahan sebagai peneman kepada Sri Yamantaka.

Chogyam Trungpa Rimpoche menulis seru menaikkan roma Sri Wajra Wetali itu selalu diamalkan dalam pusat Shambala beliau, "Kau seronok menghisap darah ego... Menjelang malam, kau memutuskan urat jantung si pencabul dharma!" Di rantau Himalaya, rolang atau wetala bentuk mayat berjalan itu selalu sahaja dianggap sebagai hakikat harian. Dianggap sebagai masalah amali dan juga bahaya yang dahsyat.

Ada banyak cara berurusan dengan rolang atau wetala liar. Jelas sekali proses menggerakkan tubuh mayat itu beransur-ansur dan boleh dihentikan jika disedari dari awal. Mayat mula sekali akan cuba hendak bangun, dan kemudian berbunyi-bunyi. Alexandra David-Neel menulis bahawa pada tahap itu, yang harus dibuat adalah dengan cuba menahannya dan menggigit sampai putus lidah mayat itu. Tak dapat dipastikan jika cara itu berkesan atau tidak; tapi itu adalah antara langkah melawan mayat tersebut yang dibaca oleh David-Neel. Lidah mayat itu dikatakan sangat berguna bagi pelbagai tujuan.

Ngak Chang Rinpoche pernah sekali mengambil langkah berlainan. Dalam 1992, beliau berdharmayatram di Kashmir. Beliau menyelinap seminggu lamanya di celah-celah laluan gunung tinggi ke sebuah gompa (biara) betempat di salah satu daripada Lapan Tapak Perlupusan Mayat Besar. Kumpulan beliau bertemu dengan segerombolan orang Kashmir Saiwa yang mengangkut seorang ahli mereka yang mati disebabkan oleh keputusan udara di pergunungan. Sebab kedua-dua kumpulan itu berjalan dalam arah yang sama, jadi mereka selalu berhubungan. 

Pada satu tahap, kelompok orang Hindu Kashmir itu mula gempar. Mereka melaporkan bahawa mayat yang diangkut mereka bergerak-gerak, ia cuba bangun dan berbunyi-bunyi. Mereka belum sempat menjalankan upacara semahiyang dan pemujaan orang mati lagi. Kemungkinan mayat itu diserang oleh wetala atau rolang sangatlah tinggi. Jadi mereka takut dan panik.

Pelajar dalam kumpulan Ngak Chang Rinpoche menjelaskan kepada penganut Saiwa Kashmir tersebut bahawa Ngak Chang Rinpoche itu seorang mantri atau ngakpa. Beliau berkelayakan penuh serta berpengalaman dalam menghadapi masalah begitu. Orang-orang Kashmir tersebut agak ragu-ragu dengan Tantri Kain Putih. Mereka bimbang wetala tersebut akan membunuhnya pula nanti dan menjadikannya wetala lain pula. Lalu nanti kedua-duanya pula akan menyerang mereka. 

Rinpoche dengan tenang cuma duduk dengan mayat tersebut dan menjalankan phowa atau samkranti bagi pihak orang mati itu. Melihat keadaan itu, maka tenanglah kumpulan orang Kashmir itu dan mereka pun berpandangan bahawa wetala itu dihalau oleh guru Atiyoga itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan