Ahad, 4 Disember 2011

Empat Kebenaran Mulia

Dalam bahasa Sanskrit dikenali sebagai Chatwari Aaryasatyaani merupakan asas penting dalam ajaran Buddha. Ia dirakamkan dalam Dharmachakra Pravartana Sutra.

1. Hidup ini sengsara.
2. Sengsara timbul disebabkan oleh menurut keinginan.
3. Sengsara berkurang jika keinginan berkurang.
4. Kebebasan dari sengsara adalah mungkin dengan mengamalkan Lapan Jalan Mulia.

Satya membawa maksud kebenaran atau hakikat. Ia bukan saja satu kepercayaan tetapi juga merupakan satu hakikat yang dialami sendiri oleh Gautama Buddha. Menurut Locchawa yang mempelajari tatabahasa Sanskrit, mereka menggunakan istilah bden pa bagi merujuk kepada hakikat ini. Ia membawa maksud kefahaman. 

Menurut Samyuktagama dari aliran Sarvastivaada, asas Empat Kebenaran Mulia itu seperti berikut:

1. Makanya ini lah Kebenaran Mulia tentang Sengsara.
2. Makanya ini lah Kebenaran Mulia tentang Asal Usul Sengsara.
3. Makanya ini lah Kebenaran Mulia tentang Menghapuskan Sengsara.
4. Makanya ini lah Kebenaran Mulia tentang Jalan yang membawa kepada Penghapusan Sengsara.

Setengah versi Dharmachakra Pravarthana Sutra mengandungi takrif tentang Empat Kebenaran Mulia manakala yang lain tiada pula. Contohnya, versi Sarvastivadin menunjukkan bahawa kebenaran ini sebagai prinsip yang boleh direnung dengan pelbagai cara, dan tiada takrifan diberi. Dalam versi Theravadin dan yang diterjemah oleh An Shigao, Kebenaran Mulia ini diberi takrifan:

1. Dukkha atau ciri sengsara: "Ini kebenaran mulia tentang sengsara: jelmaan itu kesengsaraan, berumur itu sengsara, kesakitan itu sengsara, kematian itu sengsara, kesedihan, ratapan, sakit, penyesalan, dan putus asas; kesatuan bagi apa yang menyebabkan ketidakselesaan merupakan sengsara. Ringkasnya, pancha skandha itu tertakluk kepada kesengsaraan."

2. Dukkha Samudaya atau Asal Sengsara: "Ini kebenaran mulia asal-usul kesengsaraan: kehendak ini yang membawa kepada kelahiran yang tiada putus, diikuti dengan keseronokan dan nafsu serakah sini dan sana, keinginan kepada keselesaan rasa, keinginan kepada kewujudan, dan keinginan kepada penghapusan."

3. Dukkha Nirodha atau Penghapusan Sengsara: "Ini kebenaran mulia tentang penghapusan sengsara: ia adalah saki baki yang menghilang dan penghapusan keinginan yang sama itu, meninggalkannya dan melepaskannya, bebas darinya, tiada bergantung dengannya."

4. Dukkha Nirodha Gamini Patipada Magga atau Jalan Membawa kepada Penghapusan Sengsara: "Ini kebenaran mulia tentang cara yang membawa kepada penghapusan sengsara: ia adalah Jalan Mulia Lapan."

Tafsiran

Dalam aliran awal ajaran Buddha, contohnya Ekavaayahaarikas berpegang dengan kepercayaan bahawa Buddha bercakap sendiri dengan maksud yang menyeluruh dan satu. Empat Kebenaran Mulia dipandang sempurna sebagai satu kebijaksanaan. Aliran Mahisysakas berpegang bahawa Empat Kebenaran Mulia dijadikan sebagai satu renungan. Menurut Bhikkhu Thanissari, Empat Kebenaran Mulia tidak sepatutnya difahami sebagai satu kepercayaan sebaliknya sebagai satu susunan pengalaman.

Padma Sutram  

Padma Sutram memandang Empat Kebenaran Mulia sebagai ajaran pertama Buddha, dan bukan ajaran baginda yang akhir. Dalam bab ketiga, Perumpamaan dan Kiasan, sutram ada memperkenal apa yang dipanggil sebagai "Dharmma yang tidak terkalahkan dan menakjubkan". 

Dalam masa lampau di Varanasi, kamu telah memutarkan Dharmachakram Empat Kebenaran Mulia, mewujudkan perbezaan dan mengajarkan tentang perkara yang menjelma dan menghilang, terjadi dari panchaskandha. Sekarang ini putarkan chakra yang menakjubkan ini, tidak dapat ditandingi kehebatan Dharmma ini. Dharmma ini sangat mendalam; ada beberapa orang yang boleh mempercayainya. Sejak waktu lampau, selalu kedengaran Yang Dihormati Dunia mengajar, tetapi kita tidak pernah mendengar tentang kedalaman Dharmma mendalam seperti ini, menakjubkan dan tertinggi. Sejak Yang Dihormati Dunia mengajarkan Dharmma ini, kami mengalu-alukannya dengan suka hati.  

Nichiren yang ajarannya berdasar kepada Padma Suttam menyatakan dalam suratnya "Perbandingan antara Padma Suttam dengan Suttam lain" bahawa ajaran Empat Kebenaran Mulia ini merupakan ajaran yang hanya diajarkan kepada pengikut shraavaka sementara Padma Suttam diajarkan kepada semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan