Perayaan ini sebenarnya turut disambut di Jawa. Orang Jawa
menyebutnya sebagai Galungan sedangkan orang Bali menyebutnya sebagai
Dungulan. Pengertiannya serupa sahaja.
Menurut Dr. I Gusti
Agung Gede, hari raya ini sudah pun dirayakan lama sekali di Jawa
sebelum ia terkenal di Bali. Hal ini didasarkan kepada lelontar purba
berbahasa Jawa, berjudul Kidung Panji Amalat Rasmi. Panggilan
hari raya ini di luar pulau Bali masih belum diketahui umum lagi dan
sedang diselidiki oleh penyelidik agama Hindu di Indonesia.
Di
Bali, lelontar Purana Bali Dvipa menyebut bahawa hari raya ini
dirayakan pertama kalinya pada hari Purnima Kapat, Budha Keliwon wuku
Dungulan, tahun Saka 804 iaitu bersamaan dengan 882 M. Daun lontar
tersebut menyebut:
"Punaṃ aci Galungan ika ngavit, bu, ka, dungulan sasih kecatur, tanggal 15 i-saka 804. Bangun Indriya bhuvana ikaṃ Bali rajya."
Ertinya:
Upacara
hari raya Galungan itu pertama kalinya adalah pada hari Rabu keliwon
Dungulan sasih kapat hari ke-15 tahun 804 Saka. Kerajaan Bali seperti
alam betara Indra layaknya.
Semenjak itu, perayaan
ini disambut meriah oleh penganut agama Hindu di sebelah Bali. Selepas
tiga abad berlalu, perayaan ini terhenti seketika pada 1103 Saka. Ketika
itu, Bali diperintah oleh raja Śrī Ekajāya. Ketika pemerintahan raja Śrī Dhanadi
pun, hari raya Galungan masih tidak dirayakan. Kononnya, malapetaka
berlaku dan usia pegawai-pegawai kedatuan pun menjadi pendek.
Selepas kemangkatan raja Śrī Dhanadi pada 1126 Saka, barulah perayaan ini dirayakan semula. Bali diperintah oleh baginda Śrī Jayakasunu. Menurut ceritera daun lontar, raja Śrī
Jayakasunu berasa hairan kenapa usia raja dan pegawai-pegawai kerajaan
di Bali semua pendek-pendek? Bagi menyelidiki penyebabnya, baginda pun
menjalani tapa bhrata dan semadhi menerusi upacara devaśraya.
Baginda masuk ke Pura Dalam Puri, tidak jauh dari Pura Besakih untuk
bertapa.
Oleh kerana ketekunan baginda itu, baginda menerima bisikan
dari dewi Durga yang menjelaskan penyebab usia raja dan pegawai-pegawai
kerajaan menjadi singkat. Baginda diberitahu bahawa mereka itu tidak
menjalani upacara pada hari raya Galungan. Dewi Durga memberi sarana
supaya raja mengembalikan upacara di hari Galungan setiap Budhavara
Kliwon Dungulan, bertepatan dengan tradisi mereka sebelum itu. Mereka
juga diminta memasang penjpr pada hari Penampahan Galungan, iaitu sehari sebelum hari raya tiba.
Intisari utama upacara Penampahan Galungan itu adalah untuk melaksanakan Bhyakala iaitu upacara melepaskan Bhūtakāla
atau tenaga negatif dari diri manusia dan sekeliling mereka. Semenjak
itu, hari raya ini dirayakan dengan penuh meriah dan penghayatan di
Bali.