Dhyana

Dhyana adalah suatu keadaan apabila arus fikiran tertuju tanpa putus-putus pada bahan yang disebutkan dalam dharana itu, tanpa terganggu oleh bahan atau godaan lain, baik yang nyata mahupun yang tidak nyata. 

Gangguan atau godaan yang nyata dirasakan oleh pancaindera, baik melalui pendengaran, penglihatan, penhiduan, rasa lidah mahupun rasa kulit. Gangguan atau godaan yang tidak nyata pula adalah dari fikiran sendiri yang menyimpang dari sasaran bahan dharana. 

Tujuan Dhyana adalah supaya aliran fikiran terus-menerus bertumpu kepada Sang Hyang Viddhi melalui bantuan bahan dharana. Lebih jelasnya lagi Yogasutra Patañjali menyatakan bahawa:
"Tatra pradyaya ekatana dhyanam
Ertinya: 

Arus buddhi atau fikiran yang tiada putus-putusnya menuju tujuan (Sang Hyang Viddhi). 

Kaitan antara Pranayama, Pratyahara dan Dhyana sangat kuat sekali. Dinyatakan oleh Maharesi Yajñavalkya sebagai berikut: 
"Pranayamair dahed dosan, dharanbhisca kilbisan, pratyaharasca sansargan, dhyanena asvan gunan"
Ertinya : 

Dengan pranayama terbuanglah kotoran tubuh dan kotoran buddhi, dengan pratyahara terbuanglah kotoran ikatan (pada bahan keduniaan), dan dengan dhyana dihilangkanlah segala hambatan yang berada diantara manusia dan Sang Hyang Viddhi.